משה אייל האב סקיוריטי
צילום: האב סקיוריטי

האב סקיוריטי ממשיכה לצלוע ודוחה את פרסום הדוחות. מופתעים?

החברה הודיעה כי הדוחות לשנת 2022 יידחו בעקבות החקירה שמתנהלת נגד המנכ"ל לשעבר, אייל משה. בינתיים, המניה קורסת ושווי החברה נחתך מ-475 מיליון שקל בתחילת דרכה בתל אביב, ל-270 מיליון שקל; ועדיין - לכל חברה יש מחיר. בשווי אפסי אולי היא תהיה שווה לקנייה. אבל גם ייתכן שבסוף היא פשוט תירכש
איציק יצחקי |

מניית האב סקיוריטי האב סייבר לא מצליחה להתאושש. החברה הבטיחה הרים וגבעות על שווי של 4.3 מיליארד שקל ובינתיים היא ממשיכה לצלול בוול סטריט לשווי של 270 מיליון שקל בלבד. מניית החברה קרסה אתמול בוול סטריט בעוד 15%, ירידה גדולה שניה ברציפות אחרי ששלשום ירדה ב-11%. הכישלון כבר ברור. המניה נסחרת במחיר של 61 סנט בלבד. איפה זה ואיפה המיזוג לפי 10 דולר למניה. אז נכון שבחברה ידעו בעצמם שהשווי לא ריאלי, אבל לא היה להם האומץ להודות בכך בפומבי. הבעיה היא שהמשקיעים שילמו את המחיר.

חברת הסייבר עשתה אתמול את הצעד שהמשקיעים הכי לא אוהבים: היא דחתה את פרסום הדוחות שלה בעקבות החקירה, המניה צנחה מיד למחיר של 62 סנט. שווי החברה המשיך לקרוס - והיא ממשיכה להיסחר נמוך מהשווי שבו עזבה את ת"א.

האב רשמה הפסדים של עשרות מיליוני דולרים בשנתיים האחרונות והשאלה החשובה ביותר היא האם ומתי היא תעבור לרווח, בדרך היא תהיה חייבת לעבור רה-ארגון משמעותי (שאותו היא כנראה כבר התחילה) ולשכנע את המשקיעים שהיא בכל זאת שווה משהו. אבל צריך לומר - לכל חברה יש מחיר. בהחלט יכול להיות שאחרי התרסקות ועוד התרסקות ועוד התרסקות במניה, היא תהיה שווה קנייה בסופו של דבר. בכל זאת - יש פעילות ואולי בסוף גם יהיו תוצאות שיצדיקו מחירים גבוהים יותר. אבל גם ייתכן שבסופו של דבר מישהו יבוא וירכוש את החברה ויעשה את זה פשוט במקומה.

האם המעבר לוול סטריט היה שווה? האב ניסתה 'לפתוח דף חדש' אצל משקיעים שלא מכירים אותה, אבל וול סטריט לא קיבלה את הטריק. רק לפני פחות משלושה חודשים, לפני שהשלימה את מיזוג הספאק, החברה הודיעה כי המנכ"ל והמייסד אייל משה זז לתפקיד אחר - נשיא האב ארה"ב. היא מינתה את עוזי מוסקוביץ' לתפקיד המנכ"ל. בסוף, החברה כשלה במיזוג הספאק והחברה פתחה בחקירה פנימית נגד המייסד אייל משה בחשד למעילה בכספים.

האב, כזכור, החלה את דרכה בבורסת תל אביב בחודש יוני 2021, אחרי שהתמזגה לשלד הבורסאי ALD. זוהי חברת ייעוץ שפועלת בתחום הסייבר. השווי אז היה 475 מיליון שקל ובהמשך היא קנתה גם את קומסק ב-80 מיליון. רק במחצית הראשונה של השנה היא דיווחה על הפסד תפעולי בגובה 64 מיליון שקל.

ראוי לציין מדוע האב חוקרת את סיפור משה: לאחרונה היא הודיעה כי הקימה ועדה שבדקה האם הוא עשה שימוש לכאורה בכספי החברה לצרכיו האישיים, משהו כמו 2.5 מיליון שקל. לפי ההודעה הנוכחית, החקירה עדיין נמשכת, אבל הצפי לשינויים בדוחות של 2022 לא משאיר את המשקיעים אדישים. החברה צופה הפסד תפעולי גדול, וגידול בתזרים המוזמנים השלילי. החברה רוצה לממן את ההפסדים אולי דרך הלוואות וגיוס הון.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.