דור עצמון
צילום: משה בנימין

רכבים חשמליים - ההשקה הקרובה הכי מעניינת, הרכבים הכי נמכרים, המחירים הכי אטרקטיביים

הידעתם: אחת מכל ארבע מכוניות שנמכרות בארץ היא חשמלית; היעד ל-2030 הוא ל-95% מכירות של רכבים חשמליים חדשים מתוך מכירות רכבים חדשים; וגם - על החיסכון ברכב חשמלי והאם כדאי לחכות או לקנות עכשיו?
דור עצמון | (14)

התוכנית של הממשלה ומשרד התחבורה להגיע ב-2030 למכירות של 95% רכבים חשמליים מסך הרכבים החדשים, נשמעת יומרנית, אבל בשנה האחרונה עלו הרכבים החשמליים ל-15% מסך מכירות הרכבים החדשים והשנה זה עשוי להגיע ל-25%. 

היתרונות של רכבים חשמליים ברורים - ידידותיים יותר לסביבה, פחות מזהמים, שקטים, וגם - כלכליים יותר. רכב חשמלי עולה אומנם יותר מרכב על בנזין, אבל החיסכון השוטף דרמטי, עלות הנסיעה ברכב חשמלי נמוכה מאוד (רבע מאשר ברכב על דלק) והחיסכון הממוצע בשנה מסתכם בסכום נכבד.

מעבר לכך, מחירי הרכבים החשמליים בירידה דרמטית בחודשים האחרונים והמגמה צפויה להימשך. זה יכניס למעגל הרוכשים גם את אלו שבכל זאת בוחנים בעיקר את מחיר הרכישה על פני העלות הכוללת השנתית. זה יהפוך את הרכבים החשמליים למוצר הרבה יותר נגיש לקהל הישראלי, אבל יש כמה סימני שאלה. הבעיה הראשונה היא מיסוי. המדינה מבלבלת את הציבור - המסר הראשון והחזק הוא דחיפה לרכישת רכבים חשמליים, אבל במקביל היא מעלה את המס על רכבים חשמליים, במקום להורידו. מס הקנייה צפוי לעלות בינואר ל-35% לעומת 20% השנה. מדברים  על הקפאתו בשיעור של 20%, אבל אלו רק דיבורים. האוצר חייב למלא את הקופה כאשר תהיה ירידה במכירות רכבי הבנזין - על רכב בנזין המס הכולל מעל 50%, על רכב חשמלי זה מעל 40%. 

אז מצד אחד יש הגדלה של היצע הדגמים ליבואני הרכבים החשמליים הקיימים ויש גל של רכבים שעומדים להגיע. התחרות מורידה את המחירים בעולם וזה מגיע גם אלינו. מצד שני המס עלול לעלות. ועדיין - סיכוי גדול מאוד שאתם תראו בהמשך את מחירי הרכב החשמלי יורדים ומגיעים למחירי הרכבים על בנזין. זו תופעה עולמית וזה יגיע גם לכאן.

כמו כן, יש ירידה דרמטית בעלויות ייצור רכב חשמלי במקביל לנפילה במחיר הליתיום שמהווה משקל גדול ממחיר הסוללה. זה יתבטא בהמשך בירידות מחירים. מנגד, צריך לזכור שהבעיה הגדולה של הרכבים החשמליים היא בהיותם ראשוניים - אתם קונים רכב שברור לכם שהטכנולוגיה תגרום לכך שעוד שנתיים-שלוש הוא יהיה מיושן. יהיו סוללות שישיגו מרחק כפול ומשולש מהקיים. לכן, צריך להתחשב בפחת-בלאי הגדול של הסוללה ובאפשרות, אם קיימת בכלל לשדרג את הרכב עם סוללה עדכנית יותר. גם בהינתן הבלאי הגדול של הסוללה, עדיין כלכלית בנקות הזמן הזו רכב חשמלי עדיף על פני רכב על בנזין. אבל לא בטוח שעכשיו  זה הזמן הנכון. הרכבים האלו ימשיכו להשתפר וימשיכו לצאת גרסאות טובות יותר בהדרגה. אז לחכות או לא לחכות? שאלה קשה, רכישת רכב חשמלי היא לא רק עניין כלכלי, זה גם עניין אמוציונאלי וסביבתי. אם אתם מתייחסים רק לעניין הכספי, אז סיכוי טוב שהמחירים כאמור ירדו בהמשך ותרכשו במחיר נוח יותר.  

רכבים חשמליים בשוק הישראלי 

המובילה הבלתי מעורערת של התחום היא כמובן טסלה. מודל 3 של טסלה ירד לאחרונה למחיר של כ-190 אלף שקל, כאשר גם המתחרות הסיניות הגדולות - BYD  וג'ילי הורידו את המחיר לכ-165 ו-150 אלף שקל בהתאמה. גם אם תשקללו עמדת טעינה בעלות של כ-5-6 אלף שקלים, הרי שלעומת רכב על בנזין בעלות ממוצעת של 130 אלף שקל, זה נראה כלכלי יותר. אתם חוסכים ברכב חשמלי כ-20 אלף שקל בשנה בממוצע לעומת רכב על בנזין.  

טסלה                טסלה 3    

טווח נסיעה של הטסלה 3 בהינתן הסוללה הקיימת הוא עד 490 קילומטר, אבל בפועל-בשטח, כך על פי בעלי רכבים, מדובר על טווח נמוך יותר בכ-10% לפחות. 

שנייה לטסלה - BYD

לפני שמונה חודשים הושקה תחרות אמיתית לטסלה. החברה הסינית BYD השנייה בגודלה בעולם הפכה גם לשנייה בגודלה בתחום הרכבים החשמליים גם בארץ. החברה השיקה את דגם ATTO 3 במחיר של כ-165 אלף שקל. טווח הנסיעה הרשמי הוא 420 קילומטר, והמכוניות נמכרות בקצב מרשים. - 1,800  רכבים בחודש. עד כה נמכרו כ-10,000 רכבים. 

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

BYD                        BYD

רכב נוסף בקטגוריה של משפחתיות חשמליות הוא גילי גיאומטרי C. המחיר שלו 160-165 אלף שקל וטווח הנסיעה שלו קצת מעל BYD. ההשקה שלו בארץ היתה מוצלחת מאוד, גם מכיוון שהיא היתה מוקדמת ביחס להשקות של רכבים חשמליים אחרים. 

גילי                                        גילי

והרשימה מתארכת. רכב נוסף שהושק באופן פחות מוצלח הוא סרס של דונפנג הסינית. הוא פחות נמכר באופן ישיר לציבור ויותר לציי רכב בגלל שטווח הנסיעה שלו בדגם הקודם היה רק 330 קילומטר וכן בשל תקינה אירופאית לא מלאה. אבל לסרס 3 החדש יש טווח נסיעה באזור של BYD וגילי וזה מציב אותו בשורה אחת עם הרכבים הסינים האחרים. הדגם הקיים נמכר בכ-150 אלף שקל, צפוי שהחדש יהיה באזור 160 אלף שקל.

רכב חשמלי סיני נוסף AIWAYS U5 היה חזק יותר במכירות בשנה שעברה לעומת הסרס, ומעניין יהיה לראות את הגרסה החדשה שלו. הגרסה הנוכחית נמכרת ב-163 אלף שקל וטווח הסוללה הרשמי שלה הוא 410 קילומטר.  

בקרוב יושקו רכבים משפחתיים חשמליים נוספים - רכב משפחתי גדול של JAC הסינית,  Forthing T5 של דונגפנג הסינית שחברת UMI תייבא.

 

ההשקה המעניינת - MG4

קבוצת SAIC הסינית שמייצרת את רכבי MG4 תשיק בחודשים הקרובים רכב משפחתי שעשוי "לתת מלחמה" קשה למובילות היום בשוק. הטווח מנוע יהיה בדומה לרכבים הקיימים, מבחינת ביצועים-מפרט-עיצוב הוא לא ייפול מרוב האחרים והמחיר צפוי להיות 150-155 אלף שקל.

MG4

וזאת לא כל הרשימה. יש שורה של רכבים משפחתיים חשמליים שכבר נמכרים. בולטת ביניהן יונדאי עם שתי גרסאות בטווחים של 300 קילומטר ו-480 קילומטר ומחירים של 155 אלף שקל ו-185 אלף שקל בהתאמה. הישראלים אוהבים את יונדאי ומבין יצרניות הרכבים המסורתיות היא המובילה במכירות. לצידה יש כמובן את רוב יצרניות הרכב שהבינו שאין להם ברירה, אלא לייצר רכבים חשמליים, במיוחד לאור העובדה שהתברר שרכבים היברידים הם לא פתרון נכון - הן מזהמות אפילו יותר מרכבי בנזין. 

לקבוצת פז'ו-סיטרואן הצרפתית יש את פיז'ו 3008 וסיטרואן C4E החשמליים שמחירם יקר לעומת הרכבים החשמליים הסיניים, וטווח הסוללה שלהם נמוך יותר. ובכל זאת - מדובר ביצרן מוכר, וותיק, אירופאי, אז יש לזה שוק ובהמשך, במקביל לירידת המחירים, הן יכולות בהחלט להיות איום על הרכבים הסיניים וטסלה. 

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    בקרוב הצפה של הרבה דגמים סיניים חדשים -הבעיה המס שיעלה (ל"ת)
    איתן 02/05/2023 15:33
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    . 30/04/2023 13:29
    הגב לתגובה זו
    ATTO3 דגם ארוך טווח עולה בסין כ 22 אלף דולר. גם אם מוסיפים על זה מיסים בארץ - זה צריך לצאת איפשהו מעל 120 אלף ש"ח. המחיר בארץ מופרע. מישהו גוזר פה קופון ענק.
  • 9.
    יקיר יאיר 29/04/2023 16:45
    הגב לתגובה זו
    אם הmg4 יהיה מעל ל140 אלף הם חוצפנים . הmg מרוול צריך להיות ב165 עד 185 הדגם 3 מנועים
  • 8.
    מיכה 28/04/2023 18:09
    הגב לתגובה זו
    חחח פראיירים לא מתים
  • 7.
    מושון 28/04/2023 14:52
    הגב לתגובה זו
    מה יקרה למחיר כאשר הרכב בין 4 שנים ונאר עוד אחריות על הסוללה עוד כשנתיים. סוללה חדשה עולה כ90 אלף
  • המומחה 28/04/2023 17:19
    הגב לתגובה זו
    , ב 4 שנים אתה מחזיר את ההשקעה. הסוללה כבר מזמן לא 90 אלא לכיון 30 ודי לשאלות בורקס
  • 6.
    אז שיורידו את המס על רכבי בנזין ל 70 אחוזים! (ל"ת)
    מוטי 28/04/2023 14:41
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אפי 28/04/2023 14:30
    הגב לתגובה זו
    אין טעם לקנות סינית במחיר קרוב לטסלה. נראה שלקראת סוף השנה המחירים יצנחו חזק. עדיף להמתין עוד קצת
  • 4.
    אילון 28/04/2023 13:50
    הגב לתגובה זו
    יש אחלה רכבים יד 2 ב60-70 אין צורך להגיע למאות
  • יגאל 30/04/2023 09:23
    הגב לתגובה זו
    תחסוך עשיריה במוסך ועוד עשיריה על דלק
  • 3.
    כתבה פח. כאילו שהנהג מתעניין בזיהום. (ל"ת)
    כרגיל כאן 28/04/2023 12:50
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    לילי 28/04/2023 12:21
    הגב לתגובה זו
    כרגיל המיסוי על רכב בנזין יעלה זה הכי קל .
  • 1.
    המחירים יורדים 28/04/2023 11:43
    הגב לתגובה זו
    בחצי שנה הקרובה מחירי הרכבים ירדו בעשרים אחוז.
  • דורון 28/04/2023 14:19
    הגב לתגובה זו
    לא ירד כלום כי ב 2024 המיסוי לחשמליים עולה ב 15%
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)

פניית הפרסה של פורד אירופה

המעבר מעבר מפואר לעתיד לא ברור של פורד אירופה

יעקב צלאל |
נושאים בכתבה פורד

לאחרונה חתמו פורד אירופה וקבוצת רנו על הסכם לייצור כלי רכב חשמליים קטנים, סופרמיני ומיני, שיתבססו על פלטפורמה החשמלית שפיתחה Ampere, חטיבת כלי הרכב החשמליים של קבוצת רנו. מדובר בשני דגמים קטנים, שישתלבו בסגמנט B ואולי אף A, סגמנט שעדיין אין לו נוכחות גדולה בקטגוריית כלי הרכב החשמליים, בעיקר בגלל הקושי בשילוב סוללה בכלי רכב קטן. אולם בעיה זו תיפתר בעתיד - היא חייבת להיפתר - מאחר שלא סביר ששוק הרכב העתידי יתנהל ללא כלי רכב קטנים, שלא רק שהם מתאימים יותר לסביבה עירונית, אלא גם מחיריהם יהיו נמוכים יותר ויקרבו את המכונית החשמלית אל ההמונים.


כלי רכב חשמליים שב-2022 פורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)


עבור פורד אירופה זהו שיתוף פעולה שני בייצור כלי רכב חשמליים עם יצרנית רכב אירופית. פורד אקספלורר ופורד קאפרי, שני קרוסאוברים הנושאים שמות היסטוריים של המותג, שאין להם קשר למוצר עליו הם מודבקים (כשם שלמוסטנג מאך-E אין שום קשר למוסטנג המקורי), הינם קרוסאוברים חשמליים המבוססים על פלטפורמת MEB של קבוצת פולקסווגן ומיוצרים במפעל פורד בקלן, שהוסב בשנים האחרונות, בהשקעה של כ-2 מיליארד יורו, למרכז לייצור כלי רכב חשמליים וסוללות. אולם הפרויקט כשל, בין השאר בגלל הצמיחה האיטית מהצפוי בגידול התפוצה של כלי רכב חשמליים. כשלונו של המפעל תרם לכך שבעסקה הנוכחית עם רנו, כלי הרכב ייוצר במפעלי רנו בצפון צרפת, המתמחים בייצור כלי רכב חשמליים – מיוצרים בהם הדגמים רנו 5 ורנו 4 החשמליות - אחרי שפורד תעצב את כלי הרכב, מבחוץ ומבפנים, ותעניק לו את המאפיינים הוויזואליים של פורד אירופה. שני הסכמים אלה, עם פולקסווגן ועם רנו, מעידים שיתכן שפורד אירופה, כפי שהיתה מוכרת ב-58 השנים האחרונות, נמצאת לקראת סיום דרכה. בנוסף להפיכת רנו לקבלנית ייצור (contract manufacturing) לפורד, שתי החברות גם ינהלו מו״מ על שיתוף פעולה בייצור כלי רכב מסחריים. עבור פורד, וככל הנראה גם עבור רנו, סגמנט כלי רכב מסחריים הוא בעל רווחיות גבוהה.

שיתוף הפעולה עם רנו, מצטרף למהלך שנקטה פורד מוטור קומפני השנה, כאשר הזרימה לפורד אירופה, שהמטה הראשי שלה נמצא בקלן, גרמניה, 4.4 מיליארד דולר, והודיעה שהיא אינה מחויבת יותר לתמוך בחברה, במידה ותידרש תמיכה כזו. כלומר פורד אירופה צריכה להפוך לחברה רווחית לטווח ארוך.


פיננסים

בשנים האחרונות התוצאות הפיננסיות של פורד אירופה אינן נחשפות, אחרי שבראשית 2022, בהתלהבות שנבעה מהצלחה הצפויה של המכונית החשמלית, פורד מוטור קומפני שינתה את צורת הדיווח מחלוקה לאזורים גיאוגרפיים לחלוקה לחטיבות כלי רכב: כלי רכב בעלי מנועי בעירה פנימית (פורד בלו), כלי רכב חשמליים (מודל e), וכלי רכב מסחריים (פורד פרו). החטיבה האחרונה היא גם החטיבה הרווחית ביותר של הקבוצה ובאופן ניכר.

למרות שנתונים מדויקים אינם ידועים ההערכה שבשנתיים האחרונות פורד אירופה אינה מפסידה, אולם רווחיה נמוכים.