מהלכים סיניים כחלק ממשחק השחמט העולמי - כך מנסה סין להשתלט על העולם
בהתחלה לקחנו את אפריקה - ניתן לראות בחדירה הסינית לאפריקה הדהוד למשפט משירו הידוע של ליאונרד כהן "קודם ניקח את מנהטן ואח"כ את ברלין". שנים רבות שאינספור סינים מתרוצצים לאורך ולרוחב יבשת אפריקה תוך רקימת יחסים עם כל מדינה שרק מוכנה לכך. וכולן מוכנות. סין רוכשת או מתפעלת נמלים רבים מסביב ליבשת, רוכשת מכרות, סוללת כבישים ובונה סכרים. היא שותפת הסחר הגדולה ביותר של יבשת אפריקה, בהיקף כ-280 מיליארדי דולרים בשנת 2022 ומספקת כ-16% מסך היבוא של היבשת.
עם השקעות מצטברות הנאמדות בכ-300 מיליארדי דולרים במהלך 25 השנים האחרונות ולמעלה מ-10,000 חברות סיניות הפועלות שם, שווי העסקים הסיניים באפריקה נאמד כבר ביותר מ-2 טריליוני דולרים. חברות סיניות פועלות במגזרים רבים של הכלכלה האפריקאית: כמעט שליש עוסקות בתעשייה, רבע בשירותים וכחמישית במסחר ובבנייה/נדל"ן. בתחום הייצור, חברת הייעוץ מקינזי מעריכה ש-12% מהייצור התעשייתי של אפריקה - בשווי של כ-500 מיליארדי דולרים בשנה מתופעל על ידי חברות סיניות.
בתחום התשתיות, הדומיננטיות של חברות סיניות בולטת עוד יותר והן טוענות לכמעט 50% משוק הבנייה הבינלאומי של אפריקה. כל זה מבחינת הממשל הסיני הוא בעצם חלק מ"משחק הרכבה" גיאו-אסטרטגי אחד גדול כאשר הרציונל הוא קודם כל הבטחת מקורות של חומרי גלם אך גם השפעה פוליטית.
חלק מהתופעה אפילו מפתיע - עובדים סיניים שנשלחים לשנים רבות או סוחרים סיניים החיים שם - חלקם סופו של דבר מתחתנים עם הנשים המקומיות. בחלק מהמקרים בעידוד סמוי או אפילו גלוי של שלטונות סין, מתוך אמונה שזו דרך נוספת להגברת ההשפעה ביבשת. דוגמה לכך ניתן לראות בקבלנים, סוחרים, משקיעים ויזמים מסין הזורמים לאוגנדה מזה שני עשורים. סין מזרימה כמחצית מסך ההשקעות הזרות למדינה המזרח אפריקאית וחברות סיניות בונות בה פרויקטי תשתית גדולים כמו האצטדיון הלאומי מנדלה, סכר אנרגיה הידרודינמי במערב אוגנדה והכביש המהיר שמחבר את אנטבה לקמפלה.
- איך מנצחים את הכטב"מ האיראני - התוכנית של בריטניה ואוקראינה
- מנוע החיפוש המפורסם בעולם מגיע לנאסד"ק ומה קרה היום לפני 72 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
היציבות והביקוש באוגנדה לסחורות זולות, מביאה סוחרים עצמאיים ואנשי עסקים סיניים לפתוח מפעלים וחנויות קמעונאיות לממכר סחורות סיניות מיובאות. מעריכים שכ-50,000 סינים חיים כיום באוגנדה ולפי פקידי ההגירה של המדינה מספר גדל והולך של גברים סיניים מתחתנים עם נשים אוגנדיות ומביאים צאצאים לעולם, זאת כדי להשיג תושבות ולהמשיך את האינטרסים העסקיים שלהם במדינה.
בכל מקרה חיבוק הדב מלוכסן העיניים שהדומיננטיות שלו באפריקה הפכה להיות דרמטית, היא תוצאה של לא פחות מ"הירדמות בשמירה" של הממשלים האמריקאיים והמערביים לדורותיהם. כעת זה כבר מאוחר מדי. 54 המדינות ביבשת אפריקה כמעט ללא יוצא מן הכלל, הן עניות במקרה הטוב ופושטות רגל במקרה הרע. רבות מהן חייבות לסינים חובות כספיים שהולכים ותופחים (שאת רובם סין כנראה לא תראה חזרה), שמקורם בפרויקטי ענק שהסינים ביצעו, תוך מתן קווי אשראי נדיבים ביותר ודחיקת מתחרים ממדינות אחרות.
כחלק מהמהלך האסטרטגי הזה סין גם רכשה בשנים האחרונות שורה של מכרות ליתיום באפריקה, מינרל קריטי לרכבים חשמליים. לא חסר ליתיום בעולם אך יש מחסור במכרות זמינים ולוקח זמן לפתח חדשים והביקוש הגואה לרכבים חשמליים מצריך אספקה כאן ועכשיו. סין חשוב לציין ראתה את המהלך הזה של משחק השחמט העולמי שנים מראש.
- להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
סין מבצעת מהלך לבנטיני
במסגרת המשחק הזה סין נכנסת היכן שהיא יכולה מול ארה"ב בפרט ומדינות המערב בכלל. בעיניים אלו יש גם לראות את בחישתה במזרח התיכון. במסגרת דברים שרקחה היא צצה כעת כשושבינה של היחסים שהתחדשו בין איראן לסעודיה. אמנם חידוש היחסים בין סעודיה לאיראן הוא משהו שמתבשל עוד מ-2020 אך המעורבות הסינית הפתיעה.
אצל הסעודים האינטרס המרכזי קשור היה לרצון לסיים את המלחמה נגד החות'ים בתימן. המנוף הסיני עליהם קשור כנראה להקמתה של עיר העתיד הסעודית החדשה ניאום, פרויקט הדגל שמקדם יורש העצר והשליט בפועל בן סלמאן. תשאלו ממתי הסעודים זקוקים לכסף? העיר ניאום שתוקם בצד הסעודי לחופי מפרץ אילת היא פרויקט כה שאפתני עד שהוא מצריך כספים בסדרי גודל שהעולם טרם ראה, בכל אופן בכל הקשור לצורך הקמת עיר. ניאום מתוכננת עבור לא פחות מ-9 מיליון תושבים ותהיה עתירת רובוטיקה, תוזן מאנרגיה ירוקה, תהיה מנותקת מהחום המעיק, יהיו בה ע"פ התכנון גורדי שחקים בגובה 500 מטר והיא תחובר בגשר שיעבור מעל מפרץ אילת לשארם א-שייח בצד המצרי.
הערכות מדברות על השקעות בסד"ג של לא פחות מחצי טריליון דולר. הקמתה החלה ב-2017 וסכומי כסף כאלו אפילו הסעודים מתקשים להרים. אז בשביל מה יש חברים? נראה שהסינים מוכנים לבוא לעזרה. והחברים הם בעלי ידע עצום בהקמת ערים חדשות מאפס ובמהירות רבה ונותנים קווי אשראי נדיבים ביותר.
בכל מקרה סיפור התיווך הסיני בא כהפתעה לאמריקאים. אמנם הממשל הדמוקרטי רודף הצדק של ביידן שמאשים (בצדק כמובן) את הסעודים ברצח חאשוקג'י בטורקיה, כבר מזמן מטריד את בן סלמאן והם יודעים זאת. אך הם עדיין הופתעו. כפי שהופתעו לאחר ביקורו הבהול של ביידן אצל בן סלמאן ביולי 2022. על אף החיוכים שהיו בפגישה, הסעודים לא רק שלא הורידו את מחירי הנפט כבקשתו לקראת בחירות האמצע בארה"ב, אלא עשו הפוך וגרמו להעלאתם. כבר אז ניתן היה להבין לאן נושבת הרוח. מהלך דומה נעשה אך באחרונה, עם הודעה מפתיעה על צמצום נוסף בתפוקת הנפט של אופ"ק, שוב בהובלה סעודית, שמשמעותה פגיעה במאמצי המלחמה באינפלציה של ממשל ביידן. והנה גלולה מרה בדמות חדירה סינית עזת מצח למרחבי המפרץ הפרסי.
החדירה לאפריקה, למזרח התיכון, למרכז אסיה, לדרום אמריקה ולמקומות נוספים מייצרת לסין מנופים גלובליים. עדיין, אין בהם בכדי לשנות את ההערכות המוצקות שסין לא תצליח לעקוף את ארה"ב כמעצמה מספר אחת, זאת כפי שניתחתי במאמר קודם. אך זה בהחלט מראה עד כמה היא מתוחכמת בניסיונותיה וחתירתה להיות כזו.
- 7.מעניין. (ל"ת)הקורא 23/04/2023 15:05הגב לתגובה זו
- 6.בן 17/04/2023 23:50הגב לתגובה זולמדו למסחר את כולם לנדלן ומה שהם לא שולטים משמיצים .ככה ששני הצדדים מנסים להשתלט ובסוף לקחת את החופש העיסוק
- 5.כמה גזענות ושנאה ל"מלוכסנים"הסינים (ל"ת)אומה נדיבה שבונה את 16/04/2023 20:51הגב לתגובה זו
- בשם החופש והדמוקרטיה 17/04/2023 12:29הגב לתגובה זורק מתחסד צבוע יכול לחשוב שהפחד מסין נובע רק משנאת זרים גם הסינים עצמם מתעבים את המשטר ומייחלים להפלתו כשתבין את זה זה יהיה מאוחר מדי
- 4.לילי 16/04/2023 20:51הגב לתגובה זוסין משקיעה ומשיגה השפעה ע"י כסף רוסיה רוצה השפעה באוקראינה ע"י מלחמה שעולה בדם רב ובכסף רב= דמים
- 3.דוד 16/04/2023 10:16הגב לתגובה זוכשהייתי בסין ראיתי פרסומות וגם דיברתי עם אקדמאים שטענו שהממשל מעודד נישואין ליהודים. הם מראים כמה מוצלחים ויציבים הנישואים האלה, מראים הצלחה כלכלית, מראים הצלחה ערכית, ומשבחים את התרבות היהודית. רק כדי לייצור מצב של אפשרות שהייה חוקית בישראל. הם רוצים לעשות מה שרוסיה עשתה, " רוסיה מגנה על אזרחי רוסיה" וכך מרשה לעצמה לפלוש לגאורגיה , קרים ועוד.. הסינים רוצים מאוד את הטכנולוגיה שלנו ואם נרשה להם הם יציפו את ישראל בכמה מליוני סינים , זה יכול לקרות בתוך שנתיים שישלחו לכאן 10 מליון סינים ....
- 2.רועי לוי 16/04/2023 10:06הגב לתגובה זומשמיד את ארצות הברית וגורם לכל בעלות הברית שלה בעולם לחשוב על חלופות. תראו כמה נזק הוא גרם בשנתיים וקצת שהוא נשיא,מקווה שנשרוד את הזמן שנשאר עד הנשיא הבא.
- אובמה היה הגרוע ביותר עם יחסי ציבור מבית מדרשם של הפייק (ל"ת)הרצוג - לא הנשיא שלי 18/04/2023 16:25הגב לתגובה זו
- ארה"ב 16/04/2023 22:34הגב לתגובה זוכפי שעדיין זה לא קרה,ישראל כן תושמד כפי שכבר קרה פעמיים והכל עקב שנאה עצמית תהומית אצלנו
- 1.תמשיכו לנפח…. (ל"ת)לוקו 16/04/2023 09:30הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותלהיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?
נטפליקס Netflix, Inc 0.61% רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית
עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.
על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.
איפה המרצ'נדייז?
אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות
האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.
הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט
בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים.
רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.
- אמזון קופצת ב-13%, מה קורה בנטפליקס, אפל ועל המניות הבולטות בוול סטריט
- נטפליקס בספליט של 1:10 - מה זה אומר ולמה המניה מזנקת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32% (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro
Inc. (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר
סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.
