שימו עין על מדד הראסל - הוא עשוי לספק תשואה עודפת
המיתון הנו כבר כמעט עובדה עבור הרביע הראשון של 2023 ואולי גם מעבר לכך. תוצאות הרבעון שיתחילו להתפרסם, למשל בארה"ב, בעוד כחדש לא יהיו טובות בלשון המעטה. מטבע הדברים בעיצומו של המיתון או הדעיכה הכלכלית, השוק מחפש סימנים לשינוי מגמה ומגיב הרבה יותר מהר מהמידע הכלכלי שמתפרסם.
מדד RUSSELL (ראסל) מעניין מאוד בתקופה זו. המדד מכיל 2000 מניות במשקל שווה. יוצא שהמדד נותן משקל יתר למניות של חברות קטנות לעומת, למשל, מדד SP500 או ה-DOW30 או מדד המניות "הטכנולוגיות" NASDQ המושך את עיקר תשומת הלב במשבר הנוכחי.
היסטורית, גם בשוק ניירות הערך וגם בשוק הנדל"ן קיים הבדל התנהגותי בולט מאוד בין סגמנטים בשוק. כך למשל, בשוק הנדל"ן שינוי ערכי נכסים קטנים הנו תנודתי יותר, מקדים את השינוי בנכסי יוקרה בעת משבר ומאחר בהתאוששות. בשוק ניירות הערך, מניות של חברות קטנות מקדימות בעת משבר את המניות הפופולריות, ,(Blue chips) ומאחרות להתאושש.
מדד RUSSELL ראסל החל את התקופה ה"דובית" כבר באוקטובר 2021 בעוד שמדד ה-SP החל להתדרדר רק בסוף דצמבר 2021. יתירה מזו, בבחינת הגרף עולה כי מדד RUSSELL ירד עד היום בכ-39% משיאו בעוד שמדד SP ירד "רק" בכ-20%.
- מניות קטנות מול מניות גדולות: מה חשוב לדעת לפני שבוחרים את אפיק ההשקעה?
- מהו הכישלון הגדול של הפד' והאם הגיע הזמן לבטל את תקרת החוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הירידה המשמעותית יותר במניות הקטנות לעומת הגדולות היא לא מפתיעה. כך קורה מידי משבר ויש בכך הגיון כלכלי: מניות של חברות קטנות נתפשות כמסוכנות יותר, בדרך כלל עם BETA גדול יותר, מושפעות יותר לרעה בתקופת מיתון ולפיכך משקיעים נוטים בתקופה מעין זו לעבור למניות הפופולריות הנתפשות כמקלט בטוח יותר. בתקופת התאוששות, במיוחד בסופה, מתרחשת תופעה הפוכה לפיה משקיעים נוטלים יותר סיכון ב"חיפוש" אחר תוספת תשואה. התופעה קיימת הן בשוק המניות והן בשוק האג"ח והן בשוק הנדל"ן.
מה מאותת לנו מדד RUSSELL?
כאמור, יאחר מדד המניות הקטנות לשנות מגמה אך כאן תהיה האינדיקציה החשובה: כאשר המדדים האחרים יראו סימני התאוששות ולא נהיה בטוחים האם זה באמת שינוי מגמה או שוק "שורי" זמני בשוק "דובי", נבחן את מדד RUSSELL. כאשר מדד זה יחל להראות סימני התאוששות, תהיה זו אינדיקציה חותכת שהמגמה לטווח ארוך משתנה. זה עוד לא קרה.
יתירה מזו, מדד RUSSELL מאותת שההתאוששות האמתית בשוק ניירות הערך תהיה איטית למדי. בעוד שבמשבר 2008 ובמשבר 2020 התרגלנו לתנועות חדות ומהירות של שוק ניירות הערך, במשבר הנוכחי, התנועות איטיות יותר ולכן ההתאוששות תהיה איטית מהרגיל.
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
תופעה זו מעידה על העדר קונצנזוס אחיד בשוק או במילים אחרות, מנעד הציפיות של משתתפי השוק רחב הרבה מהרגיל. בשונה מהעבר, ישנם אנליסטים הסבורים כי לא יהיה מיתון לפי ההגדרה של שני רבעונים בהם מתרחשת ירידה בתל"ג, ולעומתם ישנם אנליסטים המדברים על "יום הדין" העומד להחריב את כלכלת העולם. קיים החשד שאלו האחרונים רוצים להיזכר בהיסטוריה כנוריאל רוביני של משבר 2023 והם לא באמת סבורים כי פנינו מועדות לחידלון כלכלי.
לא בדקנו את הנושא בישראל לגבי התנהגות שונה של מדד 35 לעומת מדד 125 אך דבר אחד כמעט ודאי: כאשר תשתנה המגמה בארה"ב, היא תשליך מידית על המגמה בישראל, עם הרפורמה המשפטית או בלעדיה.
מכל מקום, בוא נשים עין על מדד RUSSELL.
- 4.סמי 10/04/2023 15:26הגב לתגובה זוסלי מדד הראסל סובלים מסחירות נמוכה מאוד
- 3.מעניין מאוד. תודה. (ל"ת)הקורא 10/04/2023 13:24הגב לתגובה זו
- 2.אלון 10/04/2023 12:42הגב לתגובה זותסחרו אופציות, תרוויחו 15-20% כל יום ובלי להתאמץ בכלל. אני אישית עובד עם https://bestoptionsimulator.com/ עושה את ה 1500 שלי ביום וסוגר את הפוזיציה כשמקבל הודעה שהפוזיציה ביעד הרווח. לא מסתבך עם השקעות מורכבות. פשוט שניה מכירה ותוך כמה שעות סיימתי לעבוד לאותו היום.
- אנונימי 10/04/2023 22:10הגב לתגובה זומעניין.....?
- 1.דן 10/04/2023 12:29הגב לתגובה זות"א 125.
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
