גולדמן
צילום: טוויטר

גולדמן: בנקים לא יפילו את הכלכלה או את שוק ההון. כנראה

הסיכוי למיתון במהלך 12 החודשים האחרונים גדל, אבל רק ל-35% מ-25%. התנאים נראים טובים יותר היום משהם נראו לפני 15 שנה במיתון בהובלת הבנקים
אדיר בן עמי | (6)

נראה שמישהו שכח להגיד לשוק ההון ליפול - אחרי רצף של בנקים קורסים, מדד ה-S&P הצליח להמשיך ולעלות 4%. אנליסטים משני הבנקים הגדולים יוצאים עם תחזיות להמשך הדרך:

אנליסט מורגן סטנלי מייק ווילסון אמר "הערכות הרווח נראות יותר ויותר לא מציאותיות, מכפילי הרווח יכולים ליפול באופן חד ובלתי צפוי והביצועים הנמוכים האחרונים של חברות Small-cap אומרים שזה קרוב.

לעומת זאת בגולדמן זאקס אומרים כי מדד הS&P יצמח ב1% ויעקוף את הצפי במעט. המדד יסיים את השנה במחיר של 4000 דולר. דוח חדש של אנליסט גודמן זקס יאן הציוס מסביר: הסיכוי למיתון במהלך 12 החודשים האחרונים גדל, אבל רק ל-35% מ-25%. התנאים נראים טובים יותר היום משהם נראו לפני 15 שנה במיתון בהובלת הבנקים בגלל כמה סיבות:

שוק ההלוואות כבר נראה רזה: בנקים הידקו את האשראי שהם נותנים מאז אמצע שנה שעברה, בנקים גדולים במיוחד, שיש להם סטנדרט נזילות גדול יותר מאשר הקטנים לא צפויים להפחית את האשראי עוד. המשבר שהתאזן בחלקו על ידי הפסדים של הבנקים על אג"ח האוצר, שלח משקיעים אל אותו האג"ח מה שדחף את המחירים מעלה והקטין את ההפסדים על הנייר למלווים. דבר שהוא הפוך ממה שקרה בשנת 2008, כשנכסים שהיו במרכז המשבר איבדו יותר מערכם.

בנוסף, נדל"ן מסחרי, המשמש כמקור ביקוש גדול להלוואות מבנקים קטנים, כבר היה בקשיים ולכן קיטון היצע ההלוואות סביר שלא ישפיע המון. כל אילו גורמים להציוס לחזות שמשבר הבנקים הנוכחי יהיה יותר "כמו רוח חזקה ולא הוריקן".

היום, בניגוד למשבר ב-2008 לבנקים יש עתודות הון גדולות יותר, במיוחד לבנקים הגדולים ביותר, שבהם דרישות ההון הוגדלו באופן משמעותי לאחר 2008. מעבר לכך, יש להם פחות חשיפה למשכנתאות סאב-פריים ולנדל"ן מסחרי, הרגולציה תוגברה, והרגולטורים הפיקו לקחים על החשיבות של פעולה מהירה ונחרצת.

ייתכן שגם מוקדם מדי לדעת מה יהיו ההשלכות המלאות הן על הבנקים והן על הכלכלה האמריקאית. לקוחות רבים מעבירים פיקדונות ממוסדות קטנים יותר לבנקים גדולים בארה"ב. ייתכן שבנקים קטנים ובינוניים יצטרכו להציע ריביות גבוהות יותר כדי לשמר מפקידים או לחפש מקורות מימון אחרים, הרבה יותר יקרים. שתי האופציות לא יסייעו לרווחיות שלהם.

קיראו עוד ב"גלובל"

האירועים האחרונים מרמזים שדרישות ההון הקיימות עבור בנקים גדולים יורחבו לכל מוסד פיננסי מלווה בארה"ב מה שיגרום לשווקים לתיקון נוסף ולדרישה של הון עצמי גבוה יותר וייצור פגיעה ברווחים. 

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אחד! וגם אחד! 29/03/2023 09:00
    הגב לתגובה זו
    ארה"ב "ידידת" ישראל קרובה לנפילה.
  • 3.
    גד 29/03/2023 06:58
    הגב לתגובה זו
    הסכנה למשקי הבית הרבה יותר גדולה כי הפיטורים ההמוניים יעשו את העבודה
  • לילי 29/03/2023 08:24
    הגב לתגובה זו
    הסיפור פשוט בנק שרוצה כסף מעביר לפד אג,ח זבל ומקבל הלוואה לפי ערך נומנאלי של האג"ח . כך מאזן הפד גדל ועובר להרחבה מוניטארית .
  • 2.
    מיקליס 29/03/2023 00:46
    הגב לתגובה זו
    כסף והגדלת הגירעון הלאומי לא יצילו אותם הפעם כי העולם מתרחק מהדולר שהפך ללא אמין, הבנקים קורסים כי כולם מושכים מהם את כספם ומדינות עוברות לסחר במטבע לאומי והתופעה רק מתרחבת
  • נראה שהגיע הזמן לנפילת ארה"ב (ל"ת)
    אחד! וגם אחד! 29/03/2023 08:59
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יניב 28/03/2023 22:48
    הגב לתגובה זו
    אחד מהם צודק בטוח . ככה נראת אנליזה , כל אחד מדבר מפוזיציה .
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.