רשות המסים
צילום: רשות המסים

150 אלף אזרחים יקבלו הודעה מרשות המסים: מגיע לכם החזר מס

אם קיבלתם בדואר מעטפה ירוקה, סביר להניח שמגיע לכם כסף מאחר ובשנת 2017 שילמתם מס עודף. מה עושים אחרי קבלת המכתב הירוק וכמה כסף הרשות תחזיר?
איציק יצחקי | (2)

אם אתם עצמאיים, סביר להניח שאתם מכירים את זה: המעטפה התכולה של השומה מגיעה לאחר הגשת המאזן ואתם מקווים שאחרי ששילמתם מס כנדרש, אולי תהיו זכאים להחזר או לכל הפחות - לא תצטרכו לשלם עוד אלפי שקלים כי ההכנסה שלכם עלתה בלי ששמתם לב.

אם תקבלו בימים הקרובים מעטפה ירוקה, סביר להניח שאתם זכאים להחזר מס. כ-150 אלף "מעטפות ירוקות" נשלחות בימים אלו ע"י רשות המסים לאזרחים, שמבדיקת השכר שלהם לשנת 2017 עלה כי יש להם פוטנציאל להחזר מס. שליחת המעטפות בעת הזו תאפשר להם פרק זמן ממושך לבדיקה ולהגשת בקשה להחזר, וכן תאפשר, במידת הצורך, להסתייע בלשכות ההדרכה למילוי הבקשה וכן במרכז המידע.

המהלכים היזומים להחזרי מס של חטיבת שומה וביקורת ברשות המסים מבטאים את יעד הרשות לגביית מס אמת. כזכור, הרשות מיתגה את המעטפות והמכתבים של החזרי מס בצבע ירקרק בהיר במטרה לבדל אותם מדואר רגיל של הרשות ולמשוך את תשומת הלב של המקבלים, שבידיהם מעטפה ששווה כסף.  

במהלך הנוכחי איתרה הרשות כ-150,000 אזרחים שלא הגישו בקשות להחזר מס לשנת 2017, ומבדיקת דיווחי השכר שלהם עלה כי ייתכן שהם זכאים להחזר בשל העובדה ששילמו מס עודף מסיבות שונות כמו עבודה אצל שני מעסיקים, אי עריכת תיאום מס, שינוי במצב המשפחתי ועוד סיבות מגוונות.

מרשות המסים נמסר כי "מקבלי המעטפות מוזמנים, לפני הגשת הבקשה להחזר, לבדוק את זכאותם באמצעות הסימולטור ולהגיש בקשה להחזר באמצעות הטופס שצורף במעטפה, וזאת עד סוף דצמבר 2023. כאמור, לצד שליחת המכתבים, הוקמה מעטפת תמיכה הוליסטית, ומקבלי המכתבים שמעוניינים בסיוע, יכולים לפנות למרכז המידע והשירותים של הרשות וללשכות ההדרכה".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אפק 26/03/2023 12:43
    הגב לתגובה זו
    המידע והנתונים
  • עידן 26/03/2023 15:32
    הגב לתגובה זו
    אם היתה חובת דיווח כל שנה על כל אזרח הם היו יכולים לחשב לבד טעויות ולעשות החזר מכיוון שאין חובת דיווח הם מודיעים לך שאולי מגיע לך כסף אם כולם היו מדווחים כל שנה 1. מס הנכנסה היה קורס, 2. היה מאוד קשה להעלים מס והמדינה היתה מקבלת הרבה יותר כסף מגביית מיסים. ככה זה עובד ברוב המדינות.
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.