ירידות חץ מסחר בורסה
צילום: Istock

האנליסטים פספסו את משבר הבנקאות - זה לא צריך להפתיע

איך זה שרגע לפני הקריסה, כמעט כולם חשבו שמניית בנק סיליקון ואלי היא השקעה נהדרת; מי היחיד שחשב שצריך למכור את המניה? וגם על הבעיה באנליזות בכלל, מה זאת אנליזה מסוג Sellside ומה זאת אנליזה מסוג Buyside? 
דור עצמון | (24)

רגע לפני הקריסה של בנק סיליקון ואלי, האנליסטים היו אופטימיים. המניה נסחרה ב-280 דולר, מחירי היעד היו 350 דולר וצפונה. תוך יומיים השווי נפל מ-280 דולר למניה לאפס. איך זה יכול להיות? איך האנליסטים פספסו את הסיכונים? אז הפעם, זה לא הכל באשמתם. אי אפשר לנתח באמת דוח של בנק, אי אפשר לנתח תופעות פסיכולוגיות של "ריצה את הבנקים", אבל, אפשר וצריך לגלם את הסיכונים האלו זה בדוח האנליזה. כן היה צריך לבחון לעומק את הנכסים הלא סחירים ולראות שהם שווים משמעותית פחות ממה שרשום בספרים, ובהינתן המידע הזה, לגלם את זה בשווי. זה לא נעשה, אלא בדיעבד. אם זה היה נעשה בזמן אמת היו מגלים שהשווי הוא אפס. 

הם לא לבד. גם הרגולטור האמריקאי לא זיהה כשלים בבנק סיליקון ואלי וגם לא בבנק סיגנצ'ר. שני הבנקים האלו היו מהמועדפים על האנליסטים המכסים את מערכת הבנקאות. התפקיד העיקרי של האנליסטים מתבטא בתקופות חלשות, לא בתקופות טובות שכל מטאטא פוגע, והשאלה, אחרי הנפילות האחרונות היא האם הם יכלו לזהות את הכשלים בדוחות של הבנקים והאם הם מודעים להם. התשובה היא ככל הנראה כן, אולי לא בעוצמה שהתבטאה בהמשך, אבל אנליסטים אמורים להבין את משמעות הנכסים הרעילים לדוחות ואת המשמעות של חשיפתם על איתנות הבנק, ההון שלו והיכולת שלו לתחזק את הפעילות.

השאלה המטרידה היא - ואם כך מה זה אומר על האנליזות של הבנקים האחרים ומה זה אומר על אנליזות בכלל. עם זאת, אנליזות מספקות לכם הערכה כוללת, וכלל שתקראו יותר אנליזות כך תבינו יותר את העסק ותחשפו יותר לסיכונים שבאים לידי ביטוי בדוחות האנליזה. 

חשוב להבין גם את השפה של האנליזות. אתם קוראים אנליזות מסוג SellSide  ולא מסוג buyside. בקצרה זה אומר שאתם קוראים אנליזות שלא נועדו לצרכים של ניהול כספים, האנליזות לא עוברות למנהלי ההשקעות של הגוף כדי שיקנה או ימכור. אלא האנליזות האלו מיועדות להאדיר-לפרסם את בית ההשקעות-בנק ההשקעות במטרה לייצר עניין, אקשן ולגרום לשיווק ומכירת פעילות הבית. כשגוף מסויים מפרסם אנליזה מסוג SellSide הוא מפרסם תחת פעילות שנקראית ברוקראז' והמטרה למכור יותר מהפעילות הזו - משהו בסגנון "תראו, אני מפעיל גם אנליסטים נהדרים ומספק דוחות אנליזה טובים, בואו תעשו דרכי את הפעילות שלכם בניירות ערך". 

ולכן מלכתחילה אלו אנליזות חלשות יותר לעומת האנליזות מסוג  buyside שנחשבות אמינות יותר כי הן משמשות את הגוף לרכישה ומכירה של ניירות ערך. הבעיה שהאנליזות האלו לא יוצאות החוצה, הם צרכים פנימיים. מה שיוצא החוצה - הוא לצרכים שיווקים. ועדיין - לא צריך לזלזל באנליזות האלו, כי יש כוונה ורצון להיות מקצועי ואובייקטיבי, אבל באותה הנשימה, צריך לקחת אותם בעירבון מוגבל. 

זה גם אומר שההשקעה בהם היא לא כמו באנליזות פנימיות. המטרה היא לעורר עניין, להוציא מהר את האנליזה לשוק, להשיג לקוחות.  פועל יוצא של היותן אנליזות שיווקיות הוא שהן לא "קשות", רעות". אין בהן כמעט המלצות מכירה. למה לריב עם גופים בשוק, במיוחד שהם יכולים להיות לקוחות.

ולכן, אותו אנליסט שנמצא בין הפטיש לסדן, יודע שהוא לא יכול לספק תחזית שלילית מאוד, או שזה לא יהיה פשוט לשכנע את הבוס לאשר אותה, והוא כותב בין השורות. הוא לא ייתם המלצת מכירה, אלא "החזק" שזה לפעמים מכירה מוסווית. הוא ייתן תשואת יתר שזה לכאורה טוב, אבל מחיר יעד קרוב-משיק למחיר השוק. ואז כמובן שאין לזה משמעות חיובית.

קיראו עוד ב"גלובל"

אז כן - היו לא מעט החזק-hold על מניות הבנקים האלו, למרות שהרוב היו תשואת יתר וקנייה. עם זאת, שימו לב היתה גם מכירה - האנליסט Manan Gosalia ממורגן סטנלי הוריד את דירוג בנק סיליקון ואלי SVB לדירוג מכירה לפני שלושה חודשים. אנליסט פרטי בשם דיוויד סמית' פרסם המלצת מכירה לבנק סיגנצ'ר.

שניהם התקשו להבין את הנכסים של החברה וחששו מנכסים רעילים. שניהם חששו מפער הריביות שלא עולה כפי שעולה בבנקים אחרים, דבר שמבטא את החולשה של הבנקים מול הלקוחות והצורך לספק להם ריבית טובה יותר על הפיקדונות. בבנק סיליקון ואלי גם נפילת ההייטק תרמה כמובן לחששות. 

האנליזה של בנקים מורכבת במיוחד כי כאמור יש הבה אלמנטים פסיכולוגיים שמשפיעים על בנק ובעיקר הסיכון ש"בריצה את הבנקים" ועדיין חוץ משניים מתוך מעל 100 אנליסטים לא זיהה שייתכן שהבנקים האלו בעייתיים. זה אומר הרבה על האנליזות שאתם קוראים וזה אומר שאומנם חשוב לקרוא אותן, אבל לא בטוח שצריך להסתמך רק עליהם - במיוחד באנליזות של בנקים וגופים פיננסים שבהם אין פעילות תפעולית שוטפת, אלא מאזנים שהם "חור שחור".

תגובות לכתבה(24):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 20.
    Kashmin 19/03/2023 07:48
    הגב לתגובה זו
    דאגו להוריד את הריבית על האגחים בארה"ב ב25% בתוך שבוע כדי למנוע קריסת עוד בנקים, מישהו מזרים כסף זול לשווקים.
  • 19.
    וזרעך נכחד שואת נתניהו 20 פוטין עיר ה' (ל"ת)
    סטלה כל רכושך אבד 18/03/2023 23:41
    הגב לתגובה זו
  • 18.
    לא מצייצים בטוויטר ולא קנית טסלה מאסק גזען ארור (ל"ת)
    בשם הגזע הלבן 18/03/2023 23:40
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    בשם הגזע הלבן 18/03/2023 23:39
    הגב לתגובה זו
    גם אילן מאסק תותח כבד ולבן בא למערכה וטסלה נשרפת אט אט.
  • 16.
    תמו ימי חסד סטרלה (ל"ת)
    מכרת כותנה ופשתן 18/03/2023 23:38
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    מרקש מחומצן וגזע לבן ערלת יאיר שלחת בית דין קראון הייטס (ל"ת)
    לבדו ימלוך נורא 18/03/2023 23:35
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    משטר פשע סופו להיכחד 18/03/2023 23:34
    הגב לתגובה זו
    תמכת משפחות פשע הנה ישוע קם לתחייה.
  • 13.
    משטר פשע סופו להיכחד 18/03/2023 23:33
    הגב לתגובה זו
    זיהמתם עולמו יתברך בשם הגזע לכו ונלכה.
  • 12.
    מדינת סייבר נחשקת אין רגיולטור תעמולה בכל עיר ואם שנאה (ל"ת)
    משטר פשע סופו להיכחד 18/03/2023 23:33
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    עובד 18/03/2023 22:51
    הגב לתגובה זו
    מבין
  • 10.
    H 18/03/2023 21:25
    הגב לתגובה זו
    הנוסחה פשוטה זה היה כל כך ברור ויש לי הפתעה. הנגיד שהעתיק את מה שקורה באמריקה בנושא הריבית ולא הפסיק להקפיץ אותה בלי להבין רגע מה המשמעות ומה זה יעשה ללא מתן זמן לנושא... .מעמיד אותנו בסכנה מיידית לריסוק בנק בארץ .חברים הנגיד חיי טוב מנותק ממה שקורה לאזרח הקטן והוא ירסק משפחות . לדעתי ביבי חייב לפטר אותו עכשיו .
  • 9.
    בנקאי 18/03/2023 18:51
    הגב לתגובה זו
    ראו הוזהרתם
  • עזריאל 19/03/2023 08:05
    הגב לתגובה זו
    תן לי מהכדור בדולח שלך. בטח התעשרת מרוב שאתה מומחה בחיזוי העתיד
  • מחר נפלו עוד 5% 18/03/2023 23:40
    הגב לתגובה זו
    ופורצים שרפות פרא מן החלל.
  • 8.
    תמיד 18/03/2023 17:55
    הגב לתגובה זו
    לפיספוס,איש לא קורא עתיד,לוקחים סיכונים שגם מתממשים לפעמים
  • 7.
    הם פיספסו כי אנליסטים מכל העולם עסוקים באיך בוחרים שופטים בארץ הקודש (ל"ת)
    18/03/2023 17:43
    הגב לתגובה זו
  • ומה היתההסיבה 18/03/2023 17:58
    הגב לתגובה זו
    2008,קנאביס,קריפטו,ועוד?תמיד יש תירוצים...שאלו את גיא רולניק שינאם בהפגנה
  • 6.
    בראל 18/03/2023 16:56
    הגב לתגובה זו
    כאן הבנקים יותר בטוחים משאר העולם
  • 5.
    אני ראיתי בעיה (ל"ת)
    גרף 18/03/2023 16:34
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    א. 18/03/2023 16:12
    הגב לתגובה זו
    רבה את מה שכבר קרה
  • 3.
    בקיצוד 18/03/2023 15:38
    הגב לתגובה זו
    גם הם שקרנים בני שקרנים .
  • 2.
    מעניין מאוד. תודה. (ל"ת)
    הקורא 18/03/2023 15:18
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יניב 18/03/2023 13:33
    הגב לתגובה זו
    חרטא אחת גדולה ,הם השקרנים הכי גדולים שיש ,הכל אצלם מאינטרס ורק אחרי קריסה הם מייעצים למכור חח ילד שנה א בכלכלה ייפגע יותר טוב מהם !
  • עוזרי 19/03/2023 08:52
    הגב לתגובה זו
    רובם מדייקים כמו כדור ברולטה..
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".