הקריסה הבאה בבנקאות? קרדיט סוויס מדווח על דוחות שגויים
בנק קרדיט סוויס CREDIT SUISSE GROUP מסתבך - "הפיקוח הפנימי של הבנק על הדיווח הכספי לא היה אפקטיבי", כותבים מנהלי החברה ודוחים את פרסום הדוח. במילים פשוטות - הנכסים לא הוצגו כראוי. שוב בעיית הנכסים הלא סחירים, אותם נכסים שאין להם מחיר בשוק וקל יותר לתמרן את מחיריהם בספרים, עולה לכותרות ומתגלגלת למשבר בבנק.
מניית החברה בצניחה - כך היא נראית בשנה האחרונה
בימים האחרונים קרסו בארה"ב בנק סיליקון ואלי, סיגנצ'ר וההערכות שזה עדיין לא הסוף. הסיבה העיקרית - מאזנים רעילים ו"ריצה את הבנק". אבל הבעיה היא מעבר לשוק האמריקאי. קרדיט סוויס הוא בנק חולה כבר מהמשבר הקודם - של שנת 2008. אז נזכיר, נוחי דנקנר ששלט באי.די.בי הפך לחלק מקבוצת השליטה בבנק - דבר שהעצים את הנפילה של דנקנר ואי.די.בי.
כך או אחרת, רשות ניירות הערך בארה"ב (SEC) בדקה בשבוע שעבר תיקונים שערך קרדיט סוויס לדיווחים על תזרים המזומנים שלו ב-2019 וב-2020 וכן סעיפים בדוחות מאוחרים יותר. לא ברור האם הבדיקה הזו היא שהביאה לאיתור תקלות פיננסיות-חשבונאיות נוספות. מה שברור הוא שהשוק לא יאהב את ההודעה הזו. היא מחביאה בעיות קשות בבנק שגם כך סובל מחוסר אמון וממאזן בעייתי.
- הבנקים האזוריים מקשים על קבלת הלוואות וגם יחתכו את הבונוסים ב-20%
- דוחות קרדיט סוויס חושפים: 68 מיליארד דולר נמשכו ברבעון הראשון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
קרדיט סוויס נמצא בעיצומו של ארגון מחדש הכולל מכירת פעילויות וחטיבות שאינם בליבה, לצד התייעלות וצמצומי עובדים. השאלה אם האם זה לא מאוחר מדי. הודעה שכזו עלולה להתפתח למשבר בשני אופנים - משבר בשוק ההון ונפילת המניה ומשבר בפן העסקי ויציאה של לקוחות. מחיר המניה כעת הוא 2.54 דולר. המניה ירדה 22% השנה ויותר מ-80% בשנתיים.
בבנק ראו איך ברבעון הרביעי נמשכרו יותר מ-110 מיליארד פרנק שוויצרי, משהו כמו 120 מיליארד דולר, על ידי הלקוחות. זה גרם לבנק להשתמש במאגרים וערער את יציבותו. הבנק אמר בעבר שהתמונה השתפרה, שהוא רואה כסף חוזר לבנק. אבל מה עכשיו?
משקיעים לא אוהבים עיכובים בדוחות (שפורסמו היום אגב). הוא היה צריך להתפרסם בשבוע שעבר, אבל הרשות לניירות ערך האמריקנית התערבה והעלתה שאלות לגבי הדוחות הכספיים הקודמים. רק בשבוע שעבר הודיעה קרדיט סוויס כי הרשות לניירות ערך זימנה אותה לשיחה בעקבות הבהרות שהיא רוצה לקבל לגבי דוחות תזרים המזומנים של השנים 2019 ו-2020.
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
לגבי הדוחות שפורסמו - קרדיט סוויס מוסרת כי "לאחר השלמת הדיונים עם הוועדה לניירות ערך ובורסות של ארצות הברית (SEC) בתאריך ה-9 במרץ 2023, הקבוצה מאשרת את תוצאות הכספיות של שנת 2022 כפי שפורסמו מראש ב-9 בפברואר 2023, וכן את תוצאות הכספיות השנתיות שפורסמו מראש עבור 2021 ו-2020, ושכלולות בדו"ח השנתי של 2022".
מה עוד עולה מהדוחות? שם צוין כי היו"ר אקסל להמן ויתר על בונוס של 1.6 מיליון דולר בעקבות הביצועים הגרועים של הבנק - כאלה שלא נראו מאז 2008. ועדיין, להמן קיבל שכר של 3.19 מיליון פרנק שוויצרי. עוד צוין כי מנכ"ל החברה קורנר קיבל 2.5 מיליון פרנק שוויצרי ואילו רכיב השכר הקבוע עלה מ-29.5 מיליון פרנק שוויצרי ל-32.3 מיליון פרנק.
- 7.אורן 14/03/2023 12:24הגב לתגובה זולא מגיע לו להיות תחת ההגנה של ארץ ישראל הקדושה. שיעבור לגור באותו מקום אליו העביר את הכסף.
- אם זה מיעוט מבוטל מה איכפת לך (ל"ת)נשאר ונלחם 16/03/2023 07:17הגב לתגובה זו
- 6.מספיק עם הכתבות האלה (ל"ת)ביזפורטל 14/03/2023 10:54הגב לתגובה זו
- 5.מדוע לא ממנים מבקר פנימי מוכשר ,מנוטרל מהשפעת ההנהלה? (ל"ת)חיים 14/03/2023 10:48הגב לתגובה זו
- Ba 14/03/2023 14:26הגב לתגובה זומינוי כזה יעשה קושי לגנוב אז לא ממנים
- 4.ברק 14/03/2023 09:39הגב לתגובה זוהמערכת בנויה על ערבונות להלוואות עם יחס רזרבה קבוע. הערך של ערבונות תמיד משתנה ובמיתון הוא מתכווץ ואז הבנק נשאר בלי גיבוי לחשבונות שלו או להלוואות שלו. בשוק ההלוואות הקצרות שוק הריפו זה ממש בולט. הבעיה שהמנגנון הזה התפתח עוד מימי הביניים והוא עונה על הצורך של העולם בגדילה עקבית של כמות הכסף בזמן הצמיחה, חבל שבזמן מיתונים הוא גורם לבנקים לקרוס. אין כל כל אלטרנטיבה.
- בומר 14/03/2023 22:39הגב לתגובה זולשם כך *בדיוק* הוא הומצא. היה הבנק של עצמך.
- 3.נבנקים בארץ בסיכון מטורף. מי שלכם בורח לפני שלא יהיה כסף (ל"ת)לברוח לחול 14/03/2023 09:34הגב לתגובה זו
- 2.מעניין מתי זה יגיע לבנקים בארץ. עניין של זמן (ל"ת)יצחק 14/03/2023 09:30הגב לתגובה זו
- 1.שלי 14/03/2023 09:29הגב לתגובה זולכוון 1700
- לכיוון 700 ומשם קריסת ענק (ל"ת)לשלי 14/03/2023 11:04הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

