אבישי עובדיה
צילום: משה בנימין
פרשנות

יואב שטרן שוב "עובד" על המשקיעים - גייס מהם 1.5 מיליארד דולר, מסרב להחזיר, וקונה את סטרטסיס ביוקר

ננו בניהולו גייסה 5 פעמים בזכות ניפוח המניה במאות אחוזים והנפקת בזק; הבלון התפוצץ, המשקיעים רוצים דיבידנד (יכול להגיע לכ-6 דולר, ננו נסחרת בכ-3 דולר); שטרן שחושש לאבד שליטה, מתאבד על סטרטסיס ומשלם פרמיה של חצי מיליארד דולר ולעזאזל המשקיעים
אבישי עובדיה | (23)

חברת ננו דיימנשן ננו דיימנשן מציעה לרכוש את מלוא מניות חברת מדפסות התלת מימד, סטרטסיס סטרטסיס . ננו הגדילה את אחזקתה בסטרטיסיס ל-14.5% בשבועות האחרונים והיא מעוניינת כעת לרכוש את יתרת המניות לפי 18 דולר למניה, פרמיה של 28% על מחיר השוק ובסך כולל של 1.1 מיליארד דולר - כל הכסף בקופה ואפילו יותר. מניית סטרטסיס זינקה אחרי המסחר ב-13.5% לכ-15.9 דולר.

ננו היא חברה עשירה בזכות הנהלתה שידעה להיות במקום הנכון, בזמן הנכון, לנצל הזדמנויות, לעגל פינות, לתת ראיונות חיוביים שמזניקים את המניה במאות אחוזים ובום טראח לבצע הנפקה שפוגעת במשקיעים ומפילה את המחיר. לא נורא, אחרי כמה חודשים, עושים את זה שוב. אנחנו מדברים על השנים 2020 ו-2021. השלד הזה שלא היה בו ועדיין אין בו כמעט כלום (במיוחד ביחס לנכס הגדול שלו - מזומנים) נמחק מהבורסה המקומית לפני כשלוש שנים ונסחר רק בוול סטריט. השלד התנפח משוי אפסי למיליארדים רבים. המנצח על המלאכה היה יואב שטרן, מנכ"ל החברה.

אבל כמו סופו של כל בלון - השוק גילה את הבועה ופוצץ אותה. מניית ננו נפלה לשווי הנמוך מהמזומנים שגייסה בחמש הנפקות (1.5 מיליארד דולר). לא סתם מתחת - לחצי מהשווי. זה אומר בפרוש שאף אחד לא מאמין להנהלת החברה. זה אומר שאין לה ערך של פעילות (מוכרת בעשרות מיליונים בודדות בתחום מדפסות התלת מימד אחרי שרכשה מספר חברות). הכל בטל ביחס למזומנים.

ואז ניסו שטרן וההנהלה לשים יד על הכסף בקופה. הם חושבים שמגיע להם. וכאן נכנסה לתמונה קרן מרצ'ינסון הקנדית. הקרן רוצה להרוויח. היא רואה מצב שבו החברה נסחרת מתחת למזומן והיא פועלת באופן אקטיבי לייצר ערך. בננו אומרים - "הפוך. הם ישדדו את הקופה. הם פושעים, עבריינים, הנה יש נגדם פסקי דין", ואז השאלה הגדולה היא - "אז מה?". המשקיעים צריכים לקבל ערך. הנהלת ננו לא הצליחה, לא משנה מי יבוא, העיקר שיציף ערך. אגב, להציף ערך זה קל - תחלקו את המזומן למשקיעים והמניה במעל 5 דולר, לעומת 3 דולר (היתה ב-2.5 דולר לפני כחודש).

לשטרן אין אג'נדה כזו. הוא רוצה להיות מספר אחד בטכנולוגיה. הוא מספר אחד בקופה, אבל רכישת סטרטיסיס תהפוך אותו לאחד המובילים הטכנולוגיים. האם הוא קיבל מנדט לזה? לא. הכסף שגויס היה כדי להרים את ננו, את החלום של ננו. אבל זה לא משנה. זו היסטוריה. בינתיים המוטו השתנה - "אנחנו גייסנו בתקופות האלו הרבה כסף כי ידענו שהשוק ירד וחיכינו לרכוש חברות טכנולוגיה במחירים נוחים". לא נשמע, אבל בואו נניח שכן, גם אם זה יש בעיה.

הבעיה היחידה היא שככה הוא לא מציף ערך למשקיעים. הוא קונה במחיר מלא, אפילו יקר והופך את ננו לחברת החזקות שתמשיך לספק לו ולהנהלה שכר בשמיים. איפה האפסייד? למה שמשהו יקרה למניית ננו שתהפוך לסוג של אופציה על סטרטסיס? לא תהיה קופה גדולה, אבל תהיה פעילות גדולה. המשקיעים מעדיפים מזומנים. במיוחד שהמחיר של סטרטסיס הוא 13-14 לפני העלייה הנוכחית וכנראה שאלמלא הגיבוי של ננו והרכישות בחודשים האחרונים הוא היה פחות. אז קונים עסק בפרמיה של 50%, ועל הדרך מפסידים מאות רבות של מיליוני דולרים - זה טוב לשטרן שימשיך לשלוט, זה לא טוב למשקיעים.

ובכלל, למה שמישהו ייתן לו לעמוד בראש הפעילות, הרי את ננו הוא לא הצליח להזניק, אז דווקא את המובילה שהגיעה בעצמה להובלה הוא יזניק? ממש לא ברור.

הצעד הזה נועד לחסל את אפשרות הרכישה של קרן מרצ'ינסון, אבל זו מכת מוות למשקיעים בננו. יואב שטרן שוב "עובד" על המשקיעים. מעבר לכך, לא בטוח שעסקה כזו תושלם. סטרטסיס לא ממש רוצים את שטרן במוביל, אבל לדירקטוריון יהיה קשה לסרב כשמציעים מחיר של 18 דולר. זה יהיה מורכב, זה יהיה משפטי, שטרן מרוויח זמן.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(23):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 21.
    חבר של יואב מהצבא 18/04/2023 19:23
    הגב לתגובה זו
    יואב חושב רק על יואב - הוא לא בוחל בכלום - הוא יירד לטימיון כאיש מוזר תאב בצע ולא ישר אין בינו לבין האמת כלום כמו במגל כך בננו - ובספטמבר בעלי המניות יבעטו אותו החוצה ...לא בפעם הראשונה
  • 20.
    מר אין עובדות 13/03/2023 09:47
    הגב לתגובה זו
    כמו שמר שטרן אמר בסירטון שלו שכמעט כל מה שרשום פה זה שטיות והכתב חסר הבנה ומקצועיות! https://youtu.be/VRWRExg2rqs
  • 19.
    מנשה 13/03/2023 07:41
    הגב לתגובה זו
    כולם פה קוראים לחלק הכסף שגוייס כדיוודנד. איזה שטויות, הכסף גויס כדי לפתח טכנולוגיה ולהרחיב את תחומי העיסוק באותו התחום של 3d. דיווידנד מחלקים מרווחים. כרגע אין כי שמפתחים טכנולוגיה בתולית יש עלויות רבות עד שהופך לריווחי
  • 18.
    משה 12/03/2023 23:35
    הגב לתגובה זו
    All Three Leading Independent Proxy Advisory Firms Recommend Nano Dimension Shareholders Support Murchinson’s Four Proposals – Including Removing Yoav Stern From the Board
  • 17.
    שטרן הוכיח את עצמו. אני סומך עליו. (ל"ת)
    יוס 12/03/2023 17:08
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    תיקון לכתבה 11/03/2023 18:40
    הגב לתגובה זו
    כלומר שאם הייתם בודקים בארכיון שלכם הייתם יודעים שזה מהלך שהוכרז מראש. ועוד תיקון: הרכישה על סכום הרבה יותר נמוך כי הם כבר קנו 14.5% מסטרסיס ככה שיישאר הרבה כסף בקופה של ננו ביחד עם הרווחים הנוספים מהרכש החדש. לא יודע אם זו כתבה חובבנית או מגמתית לאור חוסר הדיוקים הגדולים הללו
  • 15.
    חכו שבוע (ל"ת)
    11/03/2023 09:48
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    המוסדי 10/03/2023 18:44
    הגב לתגובה זו
    דקה אחרי שהם עפים, חייבת החברה לתבוע אותם על כל עסקאות השירקס שהם עשו עם דירקטורים ורכישות בינם לבין עצמם. חבורה של גנבים!!
  • 13.
    רק הבנקים שלנו לקניה פועלים דיסקונט וגם דלק ק. (ל"ת)
    שרי מלך 10/03/2023 17:30
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    קובי 10/03/2023 16:58
    הגב לתגובה זו
    הארוך שלהם לכסף מעביר אותם על דעתם הם מרמים את כל העולם ומה הפלא ששונאים אותם
  • 11.
    משקיע 10/03/2023 16:24
    הגב לתגובה זו
    הקרובה ידיחו אותו ..הדרקטורים יחטפו תביעות מצד הקרן על רכישה לא הגיונית ..
  • 10.
    אנונימי 10/03/2023 16:17
    הגב לתגובה זו
    למה לא לחלק את הכסף בתור דיבדנד
  • 9.
    מושיק 10/03/2023 16:05
    הגב לתגובה זו
    החברה מפסידה סכום ענק כל שנה ומקטינה את כמות המזומן.צריך לזרוק את המנכ"ל הזה לכל הרוחות
  • 8.
    אבנר 10/03/2023 15:20
    הגב לתגובה זו
    לא מוכנים להפסיק עם הקצבאות וללמוד לימודי ליבה
  • לא הבנת? אבישי בצד של הביביסטים, נוער הזוועות והחרדים (ל"ת)
    יריב 12/03/2023 11:03
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    תמיר 10/03/2023 14:41
    הגב לתגובה זו
    שטרן מבצע מהלך נכון וברור שמישהו עומד מאחורי הכתבה המגמתית הזו.
  • 6.
    YL 10/03/2023 14:09
    הגב לתגובה זו
    האם הוא נמוך קומה????
  • 5.
    אנונימי 10/03/2023 13:03
    הגב לתגובה זו
    זוכרים איזה נוכלים הם.רק טיפש גמור יתקרב למנייה הזו.
  • 4.
    פשוט לזרוק לכלא ל 20 שנה וגם השאר יעלמו (ל"ת)
    רונן 10/03/2023 12:48
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    דן 10/03/2023 12:19
    הגב לתגובה זו
    עדיף לחלק דיבידנד במזומן משליטה בסטרטיס.
  • 2.
    קורא הדוק 10/03/2023 12:11
    הגב לתגובה זו
    מנסה למצוא חן או להרוויח משהו . תמשיך כך ותתחיל לכתוב על חברות שהבנקים מנשימים אותם בעזרת שינוי הקובננט בלי הצדקה רק לא להראות שפישלו . רוצה דוגמאות
  • 1.
    נוכל ברישיון - בושה (ל"ת)
    אנונימי 10/03/2023 12:04
    הגב לתגובה זו
  • צריך להשתלט על החברה ולחלק את הכסף (ל"ת)
    מושיק 10/03/2023 16:20
    הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.