גדי אליקם סלע נדלן
צילום: יחצ
ראיון

"הריבית היא סוג של מלקחיים; בינתיים כל שנה אנחנו עוקפים את התחזית"

גדי אליקם, מנכ"ל סלע נדל"ן: "אנחנו עובדים עם גופים גדולים ועם המדינה, לא דואג". החשש מהריבית: "אנחנו צמודי מדד, הפער הוא לטובתנו" והעתיד: "כל שנה אנחנו יוצאים בהצהרות ותמיד המצב טוב יותר" וגם - מה התחזית של סלע לשנה הבאה?
איציק יצחקי | (2)

קרן הריט, חברת סלע נדל"ן סלע נדלן 0.26%פרסמה את הדוחות שלה לשנת 2022, בהם הציגה שיעורי צמיחה מרשימים השנה, אך סיפקה תחזית של "חזרה למציאות" בשנה הבאה. בשורה העליונה: ה-NOI בשנת 2022 הסתכם ב-288.3 מיליון שקל - עליה של כ- 24% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. החברה צופה גידול ל-313 מיליון שקל, כלומר גידול של כ-8.6%. אחרי שנה מטורפת, זו חזרה למציאות. זה נתון טוב לחברה, שמעיד על צמיחה, אבל עדיין מדובר באחוזים נמוכים יותר. ה-FFO הריאלי בשנת 2022 הסתכם בכ-220.1 מיליון שקל - עליה של כ- 28% בהשוואה לאשתקד. החברה צופה גידול ב- FFO לשנת 2023 בממוצע של 228 מיליון שקל. כלומר, גידול של כ-3.6%. שוב, גם בשורה התחתונה מדובר בצמיחה, אבל מינורית בהשוואה לשנה הזו. קרנות הריט מושפעות מאוד מהריבית, אך גם מעליית ערך המדד, משום שרוב החוזים מוצמדים אליו. "אנחנו מחזיקים חוזים יציבים, עם מח"מ וגופים חזקים. מדינת ישראל היא שוכרת שלנו, גם בזק, סופר פארם ושופרסל. אלה גופים גדולים וחזקים", אומר המנכ"ל גדי אליקם בראיון לביזפורטל. "שאלו אותנו ערב הקורונה מה יקרה. אמרתי שהעסק יציב, המסחר מהווה 30% מההשקעות שלנו, ויש גם אחסנה של גופים בטחוניים. לא רואה אותם משנים כיוון. 18% מהמשרדים מושכרים להייטק, אבל אלה המיקומים הטובים בתל אביב, אנחנו לא חוששים". ומה עם הריביות? "הבאנו בדוח את ממוצע הריבית כולל הגיוס אחרון. הריבית עלתה, המדד עולה בצורה משמעותית. זה סוג של מלקחיים. המדד עולה ואנחנו צמודי מדד בכל החוזים. נכון לעכשיו, בין המדד לבין הריבית, המדד מוביל ויש אפילו פער לטובתנו. אנחנו כמובן לא מתכננים לגייס במהלך השנה אז נישאר באותו שיעור של ריבית כפי שדיווחנו עליה. נקווה לצלוח את זה טוב, נקווה שזה ייבלם. אני לא יודע אם מישהו יודע היום לאן הריבית הולכת. אפשר לעקוב אחרי האמריקאים. הייתה מחשבה שזה ייבלם עכשיו, אבל לנו יש בקופה מזומנים למחזור החוב. בקטע של השנה הזאת אנחנו רואים רוגע. אני מקווה שהשנה המגמות יתבהרו טוב יותר". מה יקרה לקרנות הריט בתחום הנדל"ן המניב? "לעמיתים שלנו יש קרנות טובות שמחזיקות בנכסים טובים, הן מיומנות בניהול - גם בתפוסה וגם בעסקאות. לציבור המשקיעים הן טובות מאוד. חבל שאין פה עוד 100 קרנות ריט, כי הנכסים היו בידיים של הציבור. אנחנו מחלקים 120 מיליון שקל דיבידנד. הכל יגיע למשקי הבית, מעבר לעליית ערך החברה". אנחנו רואים צמיחה גדולה מאוד בדוחות השנה, אבל תחזית נמוכה לשנה הזאת. "כל שנה אנחנו יוצאים בהצהרות, אבל תמיד אנחנו במצב טוב יותר. התחזית הזאת בהחלט תספק אותנו". "העליה ב-2022 לעומת 2021, היא יחסית משמעותית", אמר סמנכ"ל הכספים דרור יהודה. "2021 הייתה חלקה שנת קורונה, לכן חברות הנדל"ן יציגו גידול יחסית משמעותי. ב-2023 אנחנו לא צופים לקנות נכסים משמעותיים ולכן הגידול לא משמעותי. הרכישות של 2022 תבואנה לידי ביטוי ולכן אנלנן כן מציגים גידול. תמיד עמדנו בתחזיות ועברנו אותם. יש מדדים נוספים כמובן. זה בא לידי ביטוי גם ב-FFO, יש בחברה גידול מתמשך לאורך שנים רבות. הצגנו תשואה של 15% בשווי המניה, עם מכפיל 6.6 כשאנחנו כן צופים שיעורי תפוסה גבוהים. היינו בשיעור תפוסה של 96%, לגבי הממוצע של 2023 נישאר לפחות בשיעור הזה".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    קנו מניות אמריקאיות אפל טסלה מטר גוגל. זה בטוח (ל"ת)
    סני 27/02/2023 16:12
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אחת החברות הטובות בבורסה ! (ל"ת)
    משקיע 27/02/2023 15:47
    הגב לתגובה זו
משכנתא (גרוק)משכנתא (גרוק)

ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה

הריבית המערכתית הממוצעת רשמה ירידה של 03% ב-3-4 חודשים; בנק מזרחי נותר היקר מכולם ואילו הבינלאומי ממשיך להציע תנאים טובים בעיקר בזכות פעילות מול משרד הביטחון
רן קידר |

בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.  

למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.


בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.    

לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.


            נתוני חודש ספטמבר. קרדיט: בנק ישראל

המגמה בשלושת החודשים האחרונים

בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.


נתוני יולי. קרדיט: בנק ישראל 

הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים, והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.


מטרו
צילום: מטרו

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו

הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.

הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת. 

חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.


השקעות ענק בתשתיות

במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.

מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.