אינפלציה מדד מחירים סופרמרקט
צילום: תמר מצפי

מחירי הדירות החדשות ירדו ב-0.6%, האינפלציה: 5.4%

המדד עלה בחודש ינואר ב-0.3, מעל צפי הכלכלנים. מחירי הדיור עלו ב-0.2% בלבד והעלייה השנתית מתמתנת ל-17.1%; על רקע הנתונים הכלכלנים מעדכנים כלפי מעלה וצופים העלאת ריבית של 0.5% (ולא 0.25%)
דור עצמון | (13)

האינפלציה השנתית בישראל עומדת על 5.4% נכון לחודש ינואר - עלייה מ-5.3% בחודש דצמבר ובהתאם לציפיות בשוק, כך עולה מנתונים שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס).

בחודש ינואר עלה מדד המחירים לצרכן ב-0.3%.

מדד המחירים לצרכן ללא דיור ומדד המחירים לצרכן ללא ירקות ופירות עלו ב0.4%. מדד המחירים לצרכן ללא אנרגיה עלה ב0.1%.

עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיפים: שונות שעלה ב1.7%, תחזוקת הדירה שעלה ב1.4%, בריאות שעלה ב1.0% ומזון שעלה ב0.9%

ירידות מחירים בולטות נרשמו בסעיפים: הלבשה והנעלה שירדו ב4.9%, ירקות טריים שירדו ב-1.9% ותרבות שירד ב1.6%

שינוים בשוק הדירות

מהשוואת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים נובמבר-דצמבר 2022, לעומת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים אוקטובר-נובמבר 2022, נמצא כי מחירי הדירות עלו ב-0.2% ובהסתכלות שנתית נמצא כי מחירי הדירות עלו ב-17.1%. לאחר תקופה ממושכת של עליות חדות בשינוי המחירים השנתי, נרשמה התמתנות בקצב העלייה השנתית.

בחלוקה למחוזות בחודשים נובמבר-דצמבר 2022, לעומת אוקטובר-נובמבר 2022, נמצאו שינויי המחירים הבאים: ירושלים (1.4%), צפון (0.1%), חיפה (0.6%), מרכז (0.0%), תל אביב (0.2%-) ודרום (0.1%). מהשוואת העסקאות שבוצעו בתקופה הנוכחית לעומת התקופה המקבילה אשתקד, קרי, נובמבר-דצמבר 2022, לעומת נובמבר-דצמבר 2021, נרשמו עליות מחירים דו-ספרתיות בכל המחוזות: חיפה (19.1%), צפון (18.8%), מרכז (17.6%), תל אביב (16.5%), ירושלים (16.0%) ודרום (15.3%).

דירות חדשות - מהשוואת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים נובמבר-דצמבר 2022 לעומת אוקטובר-נובמבר 2022, נמצא כי מחירי הדירות החדשות ירדו ב-0.6%, ומהשוואת העסקאות שבוצעו בתקופה הנוכחית לעומת התקופה המקבילה אשתקד, נובמבר-דצמבר 2022, לעומת נובמבר-דצמבר 2021, נמצא כי מחירי הדירות החדשות עלו ב-20.6%.

ברבעון הרביעי של שנת 2022 מחיר ממוצע כלל ארצי עמד על 1.961 מיליון שקל. בהשוואה למחיר הממוצע ברבעון הקודם (1.931 מיליון שקל), כלומר עלייה של 1.5%.

לאור הנתונים, גוברות ההערכות שבנק ישראל יעלה את הריבית ביום שני הקרוב ב-0.5% ולא ב-0.25% כפי שהוערך בתחילה.

יונתן כץ, כלכלן ראשי לידר שוקי הון: "מדד ינואר הפתיע כלפי מעלה עם עלייה של 0.3% לעומת הציפיות של 0.1%. מחירי הדיור (מחירי השכירות בחוזים מתחדשים) המשיכו לעלות (6.7% בקצב שנתי האצה מ- 6.3%). בנוסף, שיעור הירידה במחירי ההלבשה היה מתון יחסית לעונתיות הרגילה. מדד ינואר מצביע על האצה בסביבת האינפלציה, זאת בניגוד לציפיות להתמתנות קלה. מדד ינואר הגבוה תומך בהעלאת ריבית של 0.5% בשבוע הבא, זאת בנוסף למגמת הפיחות בימים האחרונים על רקע אי וודאות פוליטית ותחילת מגמה של יציאת הון לחו"ל. העלאה זו לא צפויה להיות העלאת הריבית האחרונה".

גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי: "מדד המחירים לצרכן הפתיע ועלה ב-0.3% בחודש ינואר, זאת לעומת חציון תחזיות הקונצנזוס לעלייה בשיעור של 0.1% וממוצע התחזיות לעלייה של 0.15%. שיעור העלייה ב-12 החודשים האחרונים המשיך והואץ ל-5.4%. שיעור עליית המחירים בשנת 2023 צפוי להיות כ-3%, כלומר בגבול העליון של יעד יציבות המחירים. במידה והיחלשות השקל תימשך, הדבר יתרום לעדכון תחזית האינפלציה כלפי מעלה. גם התחזיות לטווחים הארוכים יותר הן להישארות האינפלציה בסביבות הגבול העליון של היעד. נראה שהאינפלציה בישראל "דביקה" ועדיין איננה יורדת ובנסיבות אלו, בנק ישראל צפוי להמשיך ולהעלות את הריבית מן הרמה הנוכחית של 3.75% לכ-4.25%, וזאת ככל הנראה בשני מהלכים נוספים – האחד בהמשך חודש פברואר והשני בראשית חודש אפריל. לאחר מכן, הריבית צפויה להישאר ברמה זו לפרק זמן ממושך. והיה והיחלשות נוספת של השקל, ו/או גורמים נוספים, יגרמו לעלייה נוספת של האינפלציה וסימנים ברורים לאי התכנסותה ליעד, ריבית בנק ישראל יכולה להגיע לרמה גבוהה יותר מאשר האמור לעיל. מחירי הדיור בחודשים נובמבר-דצמבר 2022 עלו ב-0.2% בלבד לעומת החודשים אוקטובר-נובמבר 2022. בשנה האחרונה מחירי הדירות עלו ב-17.1% ולאחר תקופה ממושכת של עליות חדות במחירי הדירות, נרשמה התמתנות בקצב העלייה השנתית. התפתחות זו תואמת את תחזית לאומי לגבי התמתנות משמעותית של אינפלציית מחירי הדירות בשנת 2023, עד כדי ירידה נומינלית מתונה במחירים השנה ובשנה הבאה".

יוני פנינג, אסטרטג ראשי חדר עסקאות בבנק מזרחי טפחות: "העליות במחירי החשמל והמים, אשר צפויות להערכתנו להתמתן עוד משמעותית בהמשך, אחראיות במידה רבה להתמשכות העליות במדד החודש, למרות העונתיות השלילית המאפיינת את ינואר. לאלה מתווספות השפעות העדכון למעלה במס על המכוניות החשמליות ומחירי המוצרים למיניהם, המסרבים בשלב זה להתמתן, למרות הירידות במחירי הסחורות ובעלויות השילוח בעולם. היחלשות השקל בקרוב לחמישה אחוזים, במהלך שלושת השבועות האחרונים, צפויה להביא לתרומה של כמחצית האחוז באינפלציה במדדי פברואר ומרץ. מנגד, יציאת השפעת עליית מחירי הסחורות מתחילת 2022, מתחשיב האינפלציה השנתי, צפויה למתן את האינפלציה השנתית. ונצפה שההשפעה הזו תהיה משמעותית יותר במהלך החודשים הקרובים. לזו תתווסף כמובן השפעת ההידוק המוניטארי בישראל ובעולם, אשר מביא בשלב זה לצמצום ניכר בכמויות השקלים במשק. הציפיות בשוק תמחרו עד כה העלאה נוספת של רבע אחוז ביום שני הקרוב, על ידי בנק ישראל. ונצפה שנתון האינפלציה הגבוה יגביר את הציפיות להעלאה גבוהה יותר".

קיראו עוד ב"בארץ"

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    עוד מעט כולם ירצו לגור רק במדינת תל אביב! כל שאר ה 19/02/2023 20:23
    הגב לתגובה זו
    עוד מעט כולם ירצו לגור רק במדינת תל אביב! כל שאר הארץ לא מעניין
  • 9.
    רמי 16/02/2023 09:30
    הגב לתגובה זו
    מחירי הדירות צריכים לרדת ב 6% כדי להתאים לערכים של הבורסה בארץ
  • 8.
    MAX 16/02/2023 08:16
    הגב לתגובה זו
    ניתוחי מחירי הנדלן הם ניחוש בלבד עדיף להיצמד לנתונים, ולא לנסות נבואות שלא יגשי ו את עצמן
  • 7.
    ישראל ישראלי 16/02/2023 05:05
    הגב לתגובה זו
    מדד מחירי הדיור התעדכן ביום 15-2-2023 רק עבור חודש 11-2022 ומתפרסם כאילו מחירי הדירות עלו בחודש 1-2023 מה עוד שמתפרסמת השוואה לחודש 12-2022שטרם התפרסם
  • 6.
    דגן 16/02/2023 02:24
    הגב לתגובה זו
    מי שחושב שמחירי הנדל״ן בדרך לקריסה, יישאר בסוף לבד עם ההזיות שלו. פלוס הומלס.. חסר דירה כמובן. מצד שני, טוב שיש כאלה אנשים, כי בסוף צריך לגור איפשהו, והשכירות שלהם היא זו שמממנת את צבירת הנכסים של האוכלוסייה אשר ידה משגת. מה שיגדיל כמובן את פערי המעמדות בדורות הבאים. הדורות הבאים = היורשים שלהם. כלומר לא שלהם, כי להם לא יהיה מה להוריש. השכירות אגב, עולה בחדות גם היא. אני אישית העליתי שכירות ב 800-1,000 שקל בשתי הדירות שלי במרכז, ומצאתי שוכרים תוך פחות משבוע. בהצלחה לכולנו. גם לאלה שמתפללים לקריסות.
  • פופי 16/02/2023 17:48
    הגב לתגובה זו
    הנוסחא היא מאוד פשוטה, כשהריבית עולה ולא ניתן להחזיר את המשכנתא, אנשים מפסיקים לקנות (היצע וביקוש אם שמעת) - כשאנשים מפסיקים לקנות, המוכרים מורידים מחירים כי...צריך למכור, אתה יודע. אז תמשיך לחלום שמחירי הדירות ישארו גבוהים לנצח, אנחנו לא מתפללים לקריסה, אנחנו פשוט מודעים למציאות :)
  • 5.
    lol 15/02/2023 21:51
    הגב לתגובה זו
    הגיע הזמן להעלות את הריבית ב1 אחוז ולא למצמץ
  • 4.
    צבי 15/02/2023 19:16
    הגב לתגובה זו
    יש פה אנשים שמאמינים שנדלן רק עולה. כמה שתראה להם לא יעזור. גם שיהיו ירידות של 20 אחוז שלושים אחוז הם לא יאמינו. הם מאמינים "ביקוש קשיח". מסכנה: אי אפשר להתווכח עם אנשים מאמינים.
  • 3.
    תענו לי 15/02/2023 19:04
    הגב לתגובה זו
    כל חודש להוריד את המדד, מפרסמים בסעיף זה ירידה. הלו מבצעים היו לפני שנה 1+1, 2ב, 3,ב. אם זה נכון המדידה, למה אני לא מקבל כסף מהמוכר בגדים ונעליים?
  • ניק 15/02/2023 19:57
    הגב לתגובה זו
    כבר שנים, בכל חודש מחירי ההלבשה וההנעלה יורדים בכמה אחוזים טובים. לדעתי הם כבר היו צריכים להימסר בחינם.
  • 2.
    הומלס 15/02/2023 19:01
    הגב לתגובה זו
    למ"ס: מחירי הדיור עלו ב 0.2%
  • 1.
    אפי 15/02/2023 18:36
    הגב לתגובה זו
    ציפו ל 0.1% אינפלציה.קיבלנו 0.3
  • כלכלן 15/02/2023 19:54
    הגב לתגובה זו
    מחירי הדירות לא יירדו, הדבר היחיד שישתנה הוא שהמצב הכלכלי והתעסוקתי של הצעירים החלשים יורע ואת זה בנק ישראל מבין היטב, הוא יודע שהוא גורם לדיפלציה חריפה מאד בטווח הבינוני והרחוק.
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.