סונדאר פיצאי גוגל GOOGLE
צילום: Eesan1969, Wikipedia

האם ההכרזה של גוגל על Bard הייתה מהירה מדי? עובדי גוגל חושבים שכן

עובדי גוגל הביעו בפורום הפנימי של החברה את אי הנוחות שהם חשים בנוגע להכרזה היהירה לטענתם של החברה על בארד; ממים כינו את התהליך כ"לא גוגלי"; מניות אלפבית ירדו השבוע ביותר מ-9% על רקע הניסיון של גוגל להתחרות ב-ChatGPT של מיקרוסופט
דור עצמון | (2)

עובדי גוגל GOOGLE מבקרים את ההנהלה, ובעיקר המנכ"ל סונדאר פיצ'אי, על הדרך שבה הכריזה השבוע החברה על התשובה שלה ל-ChatGPT בשם bard. אנשי החברה פנו לפורום הפנימי הפופולרי memegen כדי להביע את מחשבותיהם על הכרזת המערכת החדשה, כשהם מתייחסים אליה כנמהרת וכ"לא גוגלית" לדברם.

ביום שני, גוגל מיהרה להקדים אירוע של מיקרוסופט MICROSOFT ונתנה לפיצ'אי לחשוף בפומבי כמה פרטים על טכנולוגיית הצ'אטבוט של החברה. מיקרוסופט, שמשקיעה ב-OpenAI שפיתחה את ה-ChatGPT, הציגה כיצד מנוע החיפוש שלה, בינג, ישתלב עם טכנולוגיית הצ'אט החדשנית, והזמינה כתבים להדגמה במטה החברה בוושינגטון.

במהלך האירוע של גוגל ביום רביעי, מנהל החיפוש פראבאקר ראגאבן שיתף בקצרה כמה שקופיות עם דוגמאות ליכולות של בארד. אנשים שהתכוננו לאירוע ציפו לשמוע יותר, וחלק מהעובדים אפילו לא היו מודעים לעצם קיומו. אחד המציגים אף שכח להביא טלפון שנדרש להדגמה. בינתיים, אנשים בטוויטר החלו לצייץ שבארד מספק תיאור שגוי של טלסקופ המשמש לצילום תמונות ראשונות של כוכב לכת מחוץ למערכת השמש.

בעוד שעובדי גוגל פונים לעתים קרובות ל-memegen כדי לצחוק בהומור על דברים מוזרים ופספוסים של החברה, הפוסטים שלאחר ההכרזה על בארד היו בטון יותר רציני ואף תקפו ישירות את המנכ"ל פיצ'אי. "סונדאר היקר, ההשקה של בארד והפיטורים היו בהולים מדי, מטומטמים וללא מחשבה מעמיקה", נכתב במם אחד שכלל תמונה של פיצ'אי. "אנא חזרו להסתכלות ארוכת טווח", הפוסט זכה לתמיכה רבה מצד העובדים. בשנה שעברה קרא פיצ'אי לעובדים להיות ממוקדים יותר. ההנהלה מפצירה לעתים קרובות בעובדים להיות "גוגליים", שפירושו להיות שאפתניים וחרוצים, מתוך מחשבה על ועבודת צוות.

מנית אלפבית, חברת האם של גוגל, צנחה השבוע ב-9% בגלל חששות לגבי האיום של ChatGPT על עסקי החיפוש המרכזיים של גוגל ועל התגובה המהירה של החברה לאירוע של מיקרוסופט. "הכניסה המבוהלת והיהירה של בארד לשוק אימתה את הפחד של השוק לגבינו", נכתב באחד מהממים שזכו לתמיכה הגבוהה ביותר אליו צורפה תמונה של כף יד עושה ציפור. העמדה של גוגל בתחום הבינה המלאכותית היא דאגה מוכרת. בפגישה של כל העובדים בדצמבר, הם שאלו על היתרון התחרותי של החברה בתחום הבינה המלאכותית בזמן ש-ChatGPT ממריא בעין הציבורית. המנהלים הגיבו ואמרו שהמוניטין של החברה עלול להיפגע אם היא תתקדם מהר מדי בטכנולוגיית צ'אט בינה מלאכותית, שזו רחוקה מלהיות מושלמת.

אחד הממים הפופולאריים השבוע הראה תמונה של הלוגו "G" של גוגל נשרף בתוך פח. הטקסט אמר, "איך הכל קרס מאז שנה שעברה". מם אחר התייחס לפיטורים שהוכרזו בחודש שעבר, שהביאו לאובדן של 12,000 מקומות עבודה, שהם 6% מכוח העבודה של החברה. המם הציג תמונה של השחקן ניקולס קייג' מחייך ואמר "אם מפטרים 12,000 אנשים מעלים את המניה ב-3%, מצגת AI נמהרת מורידה אותה ב-8%".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    ליאור 11/02/2023 09:04
    הגב לתגובה זו
    לידיעתכם יש עוד מספר פגזים בקנה , רק סבלנות.
  • 1.
    וכולנו בקרוב נהיה בבעיה מול ה AI 10/02/2023 23:29
    הגב לתגובה זו
    וכולנו בקרוב נהיה בבעיה מול ה AI
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.