דלק  לוויתן
צילום: אלבטרוס

לוויתן יספק גז לסעודיה? המצרים והסעודים יקימו צינור בין המדינות

הגז הישראלי מגיע למצרים ולירדן. סעודיה ומצרים מדברות על צינור גז ממצרים לסעודיה, שיוביל גז ישראלי. האם האחרונה מנסה לצחצח את התדמית המזהמת דרך השקעות במדינות נוספות ואיך זה קשור לרונאלדו?
איציק יצחקי | (30)
נושאים בכתבה לוויתן רונאלדו

הגז הישראלי מגיע למצרים ולירדן. החברות והשותפויות נערכות להקמת תשתיות ענקיות לייבא גז לאירופה ובינתיים מסתבר שיש התקדמות גם בצינור הגז לסעודיה. סעודיה צפויה לרכוש גז ממצרים. מדובר בגז ישראלי שהמצרים רוכשים בעלות נמוכה מהקידוחים המקומיים.

ולמה בעצם שסעודיה תרכוש גז ממצרים, הרי יש לה המון נפט. ראשית, גם למצרים יש מקורות עצמיים והם רוכשים גז מישראל. שנית, נראה שסעודיה רוצה לגוון את מקורות האנרגיה שלה, היא נערכת לגידול בשימוש באנרגיה במקביל להקמת מיזמי תיירות ענקיים לאורך הים. ואולי היא רוצה לצחצח את התדמית המזהמת, והתדמית בכלל - זאת שניסתה ליצור כשהחתימה את רונאלדו באל נאסר וחגגה את הופעת הבכורה שלו בקבוצה בשבוע שעבר. ההחתמה שלו, מיד לאחר המונדיאל, יצרה באז אמיתי סביב המדינה. פתאום, רונאלדו שחתם על חוזה בעלות כוללת של 500 מיליון יורו לשנתיים וחצי (לא כולל מענק חתימה), אפילו הפך לשגריר שלה.

בחזרה לנושא הגז: שת"פ עם מצרים וישראל זו  אמירה חשובה. זה חיזוק קשרים, זה אולי צעד מקדים לקראת הידוק היחסים. הסעודים כנראה רוצים לעשות זאת בצעדים מדודים, אם כי, נרמז כמה פעמים בעבר על ידי פוליטיקאים מקומיים שההסכם עם סעודיה ממש בדרך.

האינטרס של מצרים 

מצרים הפכה בשנים האחרונות לצינור - היא רוכשת גז מהקידוחים הישראליים ומוכרת לאירופה במחיר של פי 3-4. זה עוזר לה לשרוד את המשבר הכלכלי של השנה האחרונה והיא מעוניינת מאוד להרחיב את ייצוא הגז - גם לסעודיה וגם לאירופה.

תגובות לכתבה(30):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 19.
    אנונימי 29/01/2023 14:26
    הגב לתגובה זו
    מתחת לגז רק יצחק יודע את האמת רק הוא ויתר על הכל חוץ מלוויתן,חכו שהמקדח של שברון יבוא יהיה שמח.הכל זה משחק לגרום לקטנים לשחרר במחיר הזוי רק השבוע לוויתן ירד 12% .
  • שרה 29/01/2023 17:59
    הגב לתגובה זו
    תתביש על התגובה שלך, כואב לך הלב על תשובה? באם היה לך קצת שכל היית מבין שיש למדינה מזל גדול שמצאו את הגז. למה לשמאלנים יש רק רוע וצרות עין??????
  • 18.
    למה היא מקבלת פ4 ??? מה הסכם מתחת לשולחן (ל"ת)
    עמי 29/01/2023 13:51
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    גאון 29/01/2023 13:25
    הגב לתגובה זו
    נלקחו- בהצלחה
  • שרה 29/01/2023 18:00
    הגב לתגובה זו
    מה מיוחד באופקו או אורמד, את מי זה מעניין מה קנית באם קנית?????
  • 16.
    חכם 29/01/2023 13:20
    הגב לתגובה זו
    הירידות יתמתנו . ומחר חוזרים ומתרגלים לירקרק
  • 15.
    שרה 29/01/2023 12:24
    הגב לתגובה זו
    האם אתם זוכרים את הפגנות השמאל ה"נאור" לגבי מציאת הגז??? מעניין מה היינו עושים ללא הגז שנמצא... כנראה אותו דבר ההפגנות עכשו על "הרס הדמוקרטיה". חוץ משנאה וצרות עין יש עוד דברים לשמאל?????? תתביישו לכם.
  • מה עניין שמיטה לתשמישי מיטה? הרס דמוקרטיה הוא נושא חשוב (ל"ת)
    ישראל 29/01/2023 15:01
    הגב לתגובה זו
  • משה ראשל"צ 29/01/2023 15:27
    מהגרס אתמול
  • מסכים איתך (ל"ת)
    איתי 29/01/2023 13:16
    הגב לתגובה זו
  • שמוליק 29/01/2023 13:22
    השמאל חבורה מטרידה ומפריעה . בבחירות הבאות הימין עוד 6 מנדטים
  • 14.
    בקרוב רציו מכפילה את עצמה (ל"ת)
    רציו 29/01/2023 11:50
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    יריב 29/01/2023 11:35
    הגב לתגובה זו
    הגז הישראלי העודף ילך לירדן. הסעודים לא צריכים את הגז לשנו. במפרץ יש המון גז, הרבה יותר מאשר בישראל. אז חבל להפיץ ידיעות כזב וספקולציות ברמה ירודה.
  • 12.
    עוד בשורה 29/01/2023 09:54
    הגב לתגובה זו
    עוד בשורה מצוייינת לליויתן.שמרויח מיליארדים. יאלה טינופות תמשיכו להוריד את רציו.. ככה זה קורה במדינת היהודים.. חב' מרויחה מיליארדים..והמנייה נמחקת.. רציו עד מתי ??
  • 11.
    תפסיקו לפזר את הגז תשמרו לתקופות קשות . זה של התושבים ו (ל"ת)
    suzi 29/01/2023 09:50
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    atuk19 29/01/2023 09:32
    הגב לתגובה זו
    סעודיה מפיקה גם גז. לפי אתר ממשלת ארה"ב ב2016 הפיקה מעל 12 מיליארד רגל מעוכבת. יכולים לקנות מקטר אינסוף גז. מה המקור של הידיעה? שגרירות סעודיה בישראל? כמו כן התשתית שרוצים להרחיב במצרים היא ליצוא נפרט לאירופה לא יבוא.
  • 9.
    אפק 29/01/2023 09:27
    הגב לתגובה זו
    בעולם
  • 8.
    שמעון 29/01/2023 09:14
    הגב לתגובה זו
    איפה המליארדים לציבור?
  • 7.
    לילי 29/01/2023 08:59
    הגב לתגובה זו
    אם מניחים צינור הצינור גם יכל להזרים גז מחצי האי ערב אל הים התיכון . בכל יום סעודיה שורפת גז טבעי בכמות גדולה מהכמות המופקת בישראל .
  • 6.
    בשורות מצויינות למשקיעי דלק ורציו (ל"ת)
    רועה חשבון 29/01/2023 08:49
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    קידוח נפט ישראמקו ב"דקר"...מתקרב (ל"ת)
    צקרל 29/01/2023 08:35
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    ירושלמית 29/01/2023 08:25
    הגב לתגובה זו
    ערב הסעודית לא צריכה גז מישראל. המפרץ הפרסי מלא בו. קרוב יותר. נקי יותר מבחינה מדינית.
  • 3.
    יניב 29/01/2023 08:23
    הגב לתגובה זו
    מוכח שדרך עסקים ניתן להגיע לשלום אזורי.
  • 2.
    יצחק 29/01/2023 08:17
    הגב לתגובה זו
    שנים כול הפה
  • 1.
    חגי 29/01/2023 08:14
    הגב לתגובה זו
    א. כול השכנים נזהרים ושומרים לעצמם חלק גדול ממקורות האנרגיה העצמיים, ישראל לא.ב. ישראל מוכרת גז ברבע מחיר למצרים שמוכרת לאירופה בפי 4 מאשר רכשה מאיתנו.ג. מילא, אם הכסף מהמכירות היה מוריד את יוקר המחייה כאן, אבל גם זה לא קורה, אז מה הטעם?
  • בוגי יעלון 29/01/2023 09:15
    הגב לתגובה זו
    לישראל, בניגוד למצרים אין תשתיות הנזלה ולכן אנו מוכרים להם (ברווח יפה). אם לישראל היו תשתיות הנזלה יכולנו למכור בעצמנו לאירופה ולהרוויח פי 3-4 על הגז וכולם היו נהנים ובעיקר קופת המדינה.
  • כן. אבל היה לך את כל היחימוביצים שעכבו וגרמו נזק למדינה (ל"ת)
    מיכה 30/01/2023 10:37
  • אם מחירי האנרגיה ירדו אפשר גם להפסיד מהנזלה (ל"ת)
    לילי 30/01/2023 07:26
  • אמת (ל"ת)
    ח 29/01/2023 08:52
    הגב לתגובה זו
  • יניב 29/01/2023 08:37
    הגב לתגובה זו
    המחירים עולים כי השינוע ובחל מהמקרים הנזלה עולים המון . ישראל מוכרת את הגז פי 1.5 עד 2 מהמחיר למשק הישראלי .
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social