אינטל שוב מאכזבת בדוחות ונופלת ב-6% במסחר המאוחר
אינטל פספסה בשורה העליונה והתחתונה וגם התחזית לרבעון הבא לא טובה - החברה צופה מעבר מפתיע להפסד בשורה התחתונה והכנסות נמוכות מהצפי; הפספוס של אינטל גורר ירידות של 1-2% גם ב-AMD ובאנבידיה
ענקית השבבים אינטל INTEL CORPORATION שוב מאכזבת את המשקיעים - וצריך לומר שמראש הצפי של האנליסטים מהחברה לא היה גבוה. החברה הרוויחה 10 סנט למניה, על הכנסות של 14 מיליארד דולר (רבעון רביעי ברציפות של ירידה בהכנסות וירידה שנתית של 32%), מתחת צפי האנליסטים לרווח של 18 סנט למניה על הכנסות של 14.5 מיליארד דולר.
אבל הבעיות לא מסכמות כאן - אינטל צופה המשך ירידה גם ברבעון הבא. החברה צופה הכנסות של 11 מיליארד דולר בלבד, כאשר השוק ציפה שתדווח על הכנסות של 13.76 מיליארד דולר. בשורה התחתונה אינטל צופה מעבר - מפתיע - להפסד של 15 סנט למניה, בעוד האנליסטים צפו לה רווח של 20 סנט למניה.
למעשה, אינטל פספסה ברבעון כמעט בכל פרמטר אפשרי. התוצאה היא נפילה של 6% באפטר מרקט. גם בחלוקה למגזרים היא פספסה, וגם ברמת המרווח הגולמי החברה רשמה מרווח של 43.8% מההכנסות, כאשר האנליסטים ציפו ל-44.8%. המרווח התפעולי עמד על 4.3% בלבד, לעומת הצפי ל-6.1%. החברה גם רשמה תזרים מזומנים חופשי של 3.06 מיליארד דולר, מתחת הצפי ל-3.1 מיליארד. הפספוס של אינטל מוריד גם את מניית AMD ב-2.4% ואת מניית אנבידיה ב-1.2%.
פט גלסינגר מנכ"ל החברה אמר בתגובה לדוחות: "בשנת 2023, נמשיך לנווט את האתגרים לטווח הקצר תוך שאיפה לעמוד בהתחייבויות ארוכות הטווח שלנו, כולל אספקת מוצרים מובילים, תוך ייצור בקנה מידה גדול". האמירה הסתמית הזו כמובן לא מעודדת במיוחד את המשקיעים.
- המסחר ננעל במגמה מעורבת; ג'יי פרוג טסה 27%, טסלה ירדה 3.5%
- יורוג׳ן קפצה ב-22%, ICL נפלה 17%; הנאסד״ק איבד 1.9%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החולשה באינטל נמשכת כבר כמה רבעונים. כך למשל, כבר ברבעון הקודם דיווחה אינטל שהביקוש למחשבים נייחים נמצא בירידה - משלוחי מחשבים ניידים ירדו ב-28% ברבעון הקודם לעומת הרבעון המקביל אשתקד. כעת מדובר על נפילה של 36% בהכנסות המגזר ל-6.63 מיליארד דולר, לעומת הצפי ל-7.68 מיליארד דולר. המקום המעודד היחיד בדוחות היה מגזר ה-Datacenter וה-AI (שבבים לשרתים, זיכרון) שרשם אמנם נפילה של 33% להכנסות של 4.3 מיליארד דולר, אבל מעל הצפי ל-4.1 מיליארד דולר.
מגזר מוצרי הרשת, Network and Edge, סבל גם הוא מירידה של 1% והחברה הכניסה בו 2.06 מיליארד דולר, מתחת הצפי ל-2.22 מיליארד דולר.
נקודת אור נוספת אצל אינטל היא חברת מובילאיי מובילאיי הישראלית של פרופ' אמנון שעשוע שאותה רכשה אינטל ב-2017 והנפיקה לאחרונה בחזרה לבורסה: אצל מובילאיי ההכנסות זינקו משנה לשנה ב-58%, כאשר היא רשמה הכנסות של 565 מיליון דולר, מעל צפי האנליסטים ל-536 מיליון דולר. מובילאיי רשמה רווח מתואם של 27 סנט למניה, טוב מצפי האנליסטים ל-17 סנט למניה. החברה סיימה את השנה עם מזומנים של 546 מיליון דולר מפעילות שוטפת; המאזן התחזק ל-1 מיליארד דולר, ללא חובות (לניתוח הדוח לחצו כאן)
הדוח החלש של אינטל מתכתב עם תחזיות האנליסטים המוקדמות. אנליסט השבבים של סיטי, כריס דנליי, כתב מוקדם יותר: "מצפים מאינטל לדבר על התאוששות בחצי השני שלה, אבל לא באמת מאמינים שזה יקרה לפני 2024. ההערכות שלנו משקפות זאת". על פי הערכת חברת המחקר IDC משלוחי המחשבים בעולם ירדו ביותר מ-5% השנה.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
מוקדם יותר השבוע, האנליסט כריסטופר רולנד פרסם דירוג השלילי על מניית אינטל, ואמר כי ההאטה בהוצאות הטכנולוגיות הארגוניות תשפיע. "אנו מאמינים ששנת 2023 נותרה בסיכון מכיוון שהחולשה נמשכת ברבעון הראשון". גם הוא מצפה לדוחות מאכזבים.
מניית אינטל ירדה ב-42% במהלך 12 החודשים האחרונים למחיר של 30 דולר המבטא שווי שוק של 124 מיליארד דולר. המניה איבדה 54% מאז השיא שרשמה בחודש מרץ 2021.
- 3.קרייג בארט 28/01/2023 19:44הגב לתגובה זובעבר הרחוק כשאינטל הייתה בפוקוס המטרה היחידה של אינטל הייתה : " להעלות את הערך של המנייה בעבור מחזיקי המניות " היום המטרה של אינטל היא " הכלה שיוויון " ועוד כל מיני רעיונות פרוגרסיבים הזויים. במקום להתמקד במישור העיסקי הטכנולוגי היא מקדמת אג'נדה פרוגרסיבית קיצונית בקרב עובדיה.
- 2.חביב 27/01/2023 11:28הגב לתגובה זותם עידן אינטל
- 1.בשבוע שבו עובדי הייטק יצאו לכיכר החברות ירדו למרתף (ל"ת)יותם 27/01/2023 09:37הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
