וולמארט מזון
צילום: Istock

וולמארט העלתה את השכר השעתי לעובדים. כמה מרוויחים קופאים בישראל?

החברה העלתה את שכר המינימום ל-14 דולר, כשהשכר הממוצע לעובד הוא 17.5 דולר - בעוד שבישראל השכר נמוך בהרבה וקופאים עובדים תמורת פחות מ-30 שקל לשעה. זאת הסיבה לשינוי 
איציק יצחקי | (3)
נושאים בכתבה וולמארט

בזמן שחברות הטכנולוגיה מפטרות אלפי עובדים וחברות גדולות מונעות גיוסים חדשים, חברת וולמארט WALMART החליטה לעלות את שכר העובדים השעתי שלה.

ענקית הקמעונאות החליטה כי העובדים שלה ירוויח 14 דולר לשעה, לעומת 12 דולר לשעה שהרוויחו עד כה. נשמע מעט, אבל זוהי העלאה של 16.6% בשכר השעתי שבחישוב חודשי, עבור משרה מלאה למשל, יכול להגיע ל-350 דולר לעובד. לא רע.

בחברה כבר הודיעו לעובדים כי השכר יעלה בכל החנויות בארה"ב. הסיבה לכך היא מחסור חמור בכוח אדם, מה שעשוי להשפיע על קליטת עובדים נוספים ולמנוע עזיבות.

יש לציין כי העליה בשכר ההתחלתי אינה משקפת את שכרם של כלל העובדים. כעת הוא ינוע בין 14 ל-19 דולר לשעה, תלוי במיקום. כעת השכר הממוצע לשעה בוולמארט יעמוד על יותר מ-17.50 דולר לשעה, שזה 58.8 שקל. לשם השוואה, שכר המינימום בישראל עומד על 29.12 שקל לשעה וזה מה שמרוויחים חלק מהקופאים והעובדים ברשתות המזון. שכר המינימום היומי לעובד שמועסק 5 ימים בשבוע הוא 244.62 שקל ביום ובסך הכל - 5,300 שקל למשרה מלאה. לאחר השינוי, במונחים שלנו, ירוויח עובד בוולמארט כמעט 50 שקל לשעה. החברה הצהירה כי הדבר ייכנס לתוקף בתלוש השכר של חודש מרץ.

אבל אלה לא הבונוסים היחידים של העובדים. היא ממשיכה במדיניות של להוציא עובדים ללימודים על חשבונה וכן להוציא רישיון נהיגה מסחרי.

חברות אמאזון, למשל, משלמת כיום שכר מינימום של 15 דולר לשעה. בוולמארט יודעים שאם לא יעלו את השכר, הפער יהיה גדול וזה יגרום לנטישת עובדים למתחרות.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    חונה עופרי 27/01/2023 04:23
    הגב לתגובה זו
    שכר מינימום בארץ הוא כ 30 שח לשעה. תוסיפו הפרשות שאין בארצות הברית,כמו פיצויים, פנסיה,נסיעות,דמי הבראה,ימי מחלה, ימי חופשה ועוד כהנה וכהנה ותגיעו ל 60 שקל לשעה. רוצים יותר כסף בנטו ? תסדרו את החוקים הבומבסטיים שמיקרים את העלויות של העסקה וישאר מספיק כסף בשביל לשלם כמו באמריקה ויותר.
  • 1.
    שאול WWE 25/01/2023 10:00
    הגב לתגובה זו
    רבע מהשכירים במדינת ישראל משתכרים בתעריף מינימום. הרי למה לשלם יותר לאותם חסרי השכלה? למי איכפת מהם?! גם ככה בעתיד הלא רחוק יחליפו אותם בינה מלאכותית.
  • קוקו 25/01/2023 17:45
    הגב לתגובה זו
    קוראים לזה קפיטליזים חזירי,אבל מנסיון אנשים עצלנים לא פלא שלא מתקדמים במדינה. יש פה הרבה אפשרויות והרבה כסף ןכל ההייטקיסטים העשירים,צריכים גם לאכול וגם שירותים ושיפוצים והכל,זא כל אחד מרוויח לפי רמת ההשקעה והחריצות שלו. לא מדבר חלילה על אוכלוסיות מןגבלות וכו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.