כשכולם נרטבים - גיל שויד נשאר יבש; איך הצליחה מניית צ'ק פוינט לעלות כשהנאסד"ק קורס ולמה נבחר שויד לאחד מאנשי השנה
גיל שויד נבחר במסגרת טקס אנשי השנה של ביזפורטל בוועידת ההשקעות של ישראל לאחד מאנשי השנה של מערכת ביזפורטל. הוא גם נבחר על ידי הגולשים לאחד מאנשי השנה שלהם לשנת 2022. חברת צ'ק פוינט שהקים יחד עם שותפיו לפני כמעט שלושים שנה הייתה חלוצה בתחומה ועד היום היא מחברות אבטחת המידע הגדולות והחזקות בעולם. שויד הוכיח בשנת 2022 שסולידי זה טוב. הוא לא התפתה בשנים הקודמות לסטות מדרכו לטובת רכישות במחירים מופרזים כשתעשיית הסייבר השתוללה ולכן נשאר יציב בשנה החולפת כשרבים מסביבו מאבדים גובה.
בשנה שעברה, כשמדד הנאסד"ק צנח מעל 30%, כשמניות סייבר של חברות צעירות קרסו ב-50% מניית צ'ק פוינט עלתה. היציבות הזו הוכיחה את עצמה בביזנס עצמו - פיתוחים בעיקר עצמיים (לא רק) שמספקים צמיחה קדימה והאמת שזה גם טוב מול העובדים. תחשבו על העובדים בחברות הטכנולוגיה והסייבר הצעירות שחיו בבועה - חשבו שהם מיליונרים כי יש להם אופציות בשווי של מאות אלפי דולרים ואפילו מעל מיליון דולר, ובום טראח, המניה נפלה ובאופציות שוות אפס. אז לפני שנה וחצי-שנתיים הם היו באופוריה ואולי העובדים של צ'ק פוינט היציבה עם המניה היחסית יציבה, היו מעט מתוסכלים, אבל הגיעה השנה האחרונה וזה התהפך - העובדים העשירים הפסידו הרוב המקרים הכל והתסכול גדול, העובדים בצ'ק פוינט נהנים מעליית מחיר המניה ושווי נאה באופציות.
בשיחה עם אבישי עובדיה, עורך ביזפורטל, על רקע קבלת הפרס, סיפר שויד על הדרך הארוכה, ההתמדה והצפי קדימה. צ'ק פוינט במשך שנים ספגה ביקורת גדולה, גם מאיתנו, על כך שהיא קצת רדומה ומפספסת את הצמיחה. היא לא רוכשת חברות גדולות. עכשיו אפשר אולי להבין שהיא בעצם לא "נכנעה" ללחץ של אנליסטים-משקיעים לרכוש בהייפ במחירים גבוהים ולשם אחר כך את המחיר. בעוד שחברות אחרות עברו שנה קשה מאוד בגלל רכישות ובכלל בגלל הבועה הגדולה בטכנולוגיה, המניה שלכם עלתה. ועדיין - איך אתה עומד בלחץ השוטף הזה מצד אנליסטים ומשקיעים ונשאר איתן ודבק בעמדותיך ובגידול בעיקר אורגני?
"אנחנו רוצים לגדול יותר ולצמוח יותר, זאת המטרה שלנו, אך צריך לשים את העובדות על דיוקן: צ'ק פוינט, במשך כבר 30 שנה, צומחת. היא מרוויחה. היא מייצרת תשואה לבעלי מניות שאני חושב שאף חברה ישראלית לא ייצרה. אנו מצליחים לשמור על זה. אני חושב שיש לנו סט מאוד ברור של עקרונות. אנחנו מייצרים ערך ללקוחות, מפתחים מוצרי אבטחה יותר ויותר טובים כל פעם. אנחנו נכנסים במקומות שאנו חושבים שאפשר להוסיף ערך ושהלקוחות צריכים.
"קנינו עד כה 12 חברות. בסופו של דבר - הכללים האלה של לייצר ערך ללקוחות, לתרגם אותם להכנסות, לרווחים, לא משתנים. יש לחצים שוטפים בניהול החברה וזה אחד מהם".
מה ראית ב-2022 בביצועים, בשווקים של צ'ק פוינט ואיך אתה רואה את השנה הקרובה?
"הדרישה למוצרי אבטחה עולה. ההתקפות עלו ב-40%. ארגון ממוצע מותקף מעל 100,000 פעמים בשבוע. חשבו כמה אבטחה פיזית יש סביבנו ולשמחתנו - אני חושב שרובנו לא חווים מישהו שמנסה לפרוץ לארגון או לתקוף מישהו בארגון. בסייבר - עוצרים כל שבוע התקפות במספרים שקשה לדמיין. הצורך מאוד קיים. אבל זה בצד של השוק".
ומה מעבר?
"מעבר לזה, החלה מגמה שהתחילה וממש לא נגמרה לחזור לשוק רציונאלי. ההצלחה בתחום הטכנולוגיה והסייבר הביאה למצב של כלכלה שלמה שמבוססת על הקמת חברות בתחום. חלק מהם עם רעיונות מעולים, אבל עם מעט הכנסות והרבה הפסדים. זה רחוק מלהיגמר לצערי. אנחנו המשכנו להיות נאמנים לרעיונות שלנו לאבטח ארגונים, לתת מעטפת אבטחה רחבה למכור ולהרוויח".
מה החזון שלך לעוד חמש שנים?
"ארגון ממוצע משתמש במגוון מערכות אבטחת מידע - בין 12 לעשרות מערכות אבטחה שונות. זה לא יכול לעבוד. זה מסובך מדי. המערכות לא עובדות ביחד ולא מייצרות רמת אבטחה שכל ארגון, בין אם זה מערכת עיתון, בית חולים או בנק - צריך. אנו רוצים להביא ארכיטקטורה שמאחדת את הכל ונותנת מעטפת אבטחה שמכסה על הרבה תחומים".
מבחינת מספרים, יש יעד לעוד חמש שנים?
"יש הרבה יעדים. המטרה שלנו היא לצמוח. ובקצב הרבה יותר גדול. אנחנו עושים הרבה דברים שרובם פנימיים. מבנה ארגון המכירות שלנו, אסטרטגיות מכירה - הכל משתפר. בעניין האסטרטגי - אנחנו רוצים לייצר ערך ולגדול. זה נשארת אותה מטרה וברוך השם, אנחנו מצליחים. צ'ק פוינט בת 30, מהם 26 שנה כחברה ציבורית בנאסד"ק. מחיר המניה שלנו עלה מאוד, הוא היום 129 דולר. התחלנו מ-2.5 דולר בשקלול הרכישות העצמיות. אז זה בהחלט בסדר גמור".
- 3.שולתתתת1 19/01/2023 21:31הגב לתגובה זוכל הכבוד!
- 2.א 19/01/2023 09:22הגב לתגובה זובמקביל לפזרנות המביכה של הרבה סטארטאפים בשנתיים האחרונות, הגאות העצומה בענף והכסף שנשפך ממנה נאסף גם ע"י חברות מבוססות יותר שהשכילו לתרגם את זה להגדלת הכנסות וצמיחה חכמה. אותה שמרנות ששומרת עליו כעת גם מנעה ממנו לנצל את ההזדמנות הזאת, בשונה ממתחריו שתפסו אותה בשתי ידיים. הסולידיות של צ'ק פוינט אינה נתונה לויכוח- אבל כשמה כן היא, וכך גם התשואה של המניה הזאת למשקיעיה. גם לאחר שעודפים מיותרים ייחתכו בענף, המתחרים עדיין יחזיקו בשווי שוק, הכנסות ומשיכה גבוהות יותר משל צ'ק פוינט. ועד שהיא לא תחליט לבצע צעדים נועזים יותר, היא לא תפרוץ את תקרת הזכוכית הזאת.
- עוז 19/01/2023 13:57הגב לתגובה זובשוק כזה, כל ה"חדשנות" ו"צמיחה" היא בלוף. ויותר מזה - מעודדת הולכת שולל
- לא בלוף, המוצרים אמיתיים המודל העסקי צרה צרורה (ל"ת)מהשוק 20/01/2023 17:10
- 1.לא שכחתי את כל הגאונים באתר העלוב הזה שייעצו שיפרוש (ל"ת)חבורת אפסים 18/01/2023 16:24הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר
ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99% , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.
הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.
נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ.
כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר
מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.
- שוק הקריפטו תחת לחץ: הביטקוין בדרך ל-100 אלף דולר
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.
