גיימי דיימון
צילום: Getty images Israel

הבנק של ג'יימי דיימון ברווחי שיא, למרות שדיימון מדבר על אי וודאות גדולה, מיתון ובעיות גיאופוליטיות ב-2023

הבנקים החלו לפרסם דוחות לרבעון הרביעי; השוק מחפש רמזים ל-2023 - דוחות סיטיגרופ מבטאים מכפיל רווח של 8 לשנה הבאה
נתנאל אריאל | (1)

ג'יי.פי מורגן עקף את התחזיות, אבל המנכ"ל ג'יימי דיימון אומר "לא יודעים כיצד המתחים הגיאופוליטיים והאינפלציה הגבוהה ישפיעו על הכלכלה". דיימון פסימי זה זמן ממושך, ובינתיים הבנק שלו מייצר רווחי שיא.

ג'יי.פי מורגן, הבנק הגדול בארה"ב הרוויח 11 מיליארד דולר שהם 3.57 דולר למניה ברבעון האחרון של 2022. הרווח היה כ-16% מעל התחזיות בשוק. ההכנסות הסתכמו ב-35.6 מיליארד דולר לעומת התחזיות ל-34.3 מיליארד דולר. אז לכאורה תוצאות חיובית, אבל מה שחשוב יותר הוא העתיד ועל זה אמר המנכ"ל ג'יימי דיימון "כלכלת ארה"ב בינתיים נותרה חזקה הודות ללקוחות ועסקים אמידים. אך אנחנו עדיין לא יודעים כיצד ישפיעו בהמשך אירועים ומתחים גיאופוליטיים, כולל המלחמה באוקראינה, והמתיחות בסין וטיוואן. יש אי וודאות גדולה בנוגע לאספקת המזון והאנרגיה, והאינפלציה הגבוהה שדחפה את הכלכלות לריבית גבוהה".

הנהלת הבנק צופה מיתון קל השנה בכלכלה העולמית, שכולל ירידה בלקיחת הלוואות מהמערכת הבנקאית ומהבנק עצמו. הלוואות הן מרכז הרווח המשמעותי ביותר של הבנק, כך שירידה ברווח, בהינתן ההערכה הזו היא בהחלט אפשרית.

אלא שבינתיים התחזיות של האנליסטים הפוכות. הם סבורים שהבנק יגדיל את רווחיו ב-2023 לכ-12.9 דולר, מדובר על גידול של כ-10% ברווחים. בהינתן מחיר המניה והרווח הצפוי, ג'יי פי מורגן נסחר במכפיל רווח עתידי לשנת 2023 של 10-11

גם סיטגרופ ובנק אוף אמריקה פרסמו דוחות כספיים.  בנק אוף אמריקה מדווח על הכנסות של 24.5 מיליארד דולר ברבעון הרביעי של 2022, מעל הערכות האנליסטים להכנסות של 24.2 מיליארד דולר. מדובר על עלייה של 11% מהרבעון המקביל אשתקד. הרווח ברבעון הסתכם ב-7.1 מיליארד דולר. בתרגום לרווח למניה מדובר ב-85 סנט למניה – קונסנזוס האנליסטים עמד על רווח של 77 סנט למניה. 

כל הבנקים הציגו דוחות טובים לרבעון רביעי, אבל צריך שזה בזכות הריבית ואנחנו בשלב שעליית הריבית בעיקר תורמת לדוחות הכספיים ועדיין לא מזיקה להם, אל זה יגיע. בנקים מרוויחים כאשר הריבית עולה כי הם מייקרים את הריבית על ההלוואות, אבל במקביל הם נאלצים להפריש סכומים גבוהים יותר להפסדי אשראי וכן הם משלמים ריבית גבוהה יותר למחזיקי הפיקדונות. בינתיים לא רואים בדוחות הבנקים גידול משמעותי בהפרשה להפסדי האשראי.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    רועי לוי 13/01/2023 19:27
    הגב לתגובה זו
    אין קשר בין התחזית למצב הכלכלה לבין זה שכרגע שהריבית עלתה ועדיין ההשפעה שלה על הכלכלה פחות מורגשת הם יעשו רווחים גבוהים.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.