טסלה
צילום: טסלה

טסלה מורידה מחירים - האם זה מגיע למחירי הרכבים בישראל, ומה זה אומר על עסקי החברה ומניית החברה?

צפו לירידה במניה; טסלה פספסה את צפי מסירות הרכבים ולוחצת על דוושת הגז, אבל התחרות מול הסיניות לא תיעלם ובדרך המרווחים ירדו; לפחות הצרכנים יכולים לחייך וגם - מה יקרה לשוק יד שנייה?
דור עצמון | (15)
נושאים בכתבה טסלה רכב חשמלי

טסלה מורידה מחירים. זו בשורה לחובבי טסלות, זו הודעה מפתיעה. טסלה הקפידה דווקא להעלות מחיירם בשנים האחרונות על רקע העלייה בתשומות, והמהלך הנוכחי מעיד על לחץ. החברה לא עומדת ביעדי המסירות והבוס הגדול של החברה - אלון מאסק מחליט לעשות צעד משמותי - הנחה ניכרת במחירי הרכבים. השאלות הגדולות הן  האם זה מגיע גם למחירים בישראל, ומה זה אומר על עסקי החברה ומנייתה?

טסלה הכריזה אמש על מהלך גלובלי של קיצוץ מחירים משמעותי בכל דגמי הרכב החדשים שהיא משווקת. המטרה להאיץ את המכירות, אבל זה מחביא חוסר סיפוק מקצב המכירות הנוכחי. טסלה בבעיה בחודשים האחרונים, היא פספסה את יעד מסירות הרכבים ומנייתה נפלה כמו אבן ב-2022 – כ-75% לאזור ה-103 דולר. בינואר המגמה התהפכה, המניה ב-123 דולר, שווי של 390 מיליארד דולר, עדיין רחוק משווי של 1.2 טריליון לפני שנה. המהלך הנוכחי ייתפס בוול סטריט כשלילי למניה. זה מעיד שהחברה לא בטוחה באסטרטגיה שלה, זה מעיד כי צפי המסירות העתידיות במחירים הנוכחיים היו לא מספקות, זה מעיד על שינוי אסטרטגי ואולי כניעה למתחרים הסינים שמוכרים במחירים הרבה יותר נוחים.

המרווחים של החברה ירדו משמעותית ובוול סטריט כבר יתרגמו את זה מהר לחשש גדול משינוי במודל העסקי, ובכלל - אם טסלה נכנעה פעם אחת, למה שירידת המחירים לא תימשך? העניין הזה מצטרף גם כך לבעיות בענקית הרכבים החשמליים. היא לא מצליחה להרגיע את המשקיעים שרואים את מאסק משחק עם הצעצוע החדש - טוויטר וחוששים שזה מגיע על חשבון טסלה.  

אז הורדת המחירים היא כדי להאיץ את המכירות ולהגיע ליעדי המכירות והיא גם תולדה של תחרות גדולה מצד הרכבים החשמליים הסינים וכל זה יתבטא כבר בהמשך היום במניית טסלה, אבל איך זה ישפיע על הצרכן הישראלי?

ובכן, בכל הדגמים שטסלה משווקת ירדו המחירים בעשרות אלפי שקלים. אגב, זה קרה אחרי שבתחילת השנה החברה לצד חברות אחרות ייקרו את המחירים בגלל העלאת מס הקנייה מ-10% ל-20%.

 

מחירי דגמי טסלה 3 ירדו עד 37 אלף שקל, למחיר של 205 אלף שקל. מחירי הקרוס אובר מודל Y ירדו עד 60 אלף שקלים לכ-240 אלף שקל.  ברגע שמחירי הרכבים החדשים יורדים, גם רכבי יד שנייה יורדים ואפילו בשיעור גבוה יותר. כל אלו שציפו לעשות רווחים מרכישת טסלה ומכירתה (ויש רבים כאלו), יצטרכו כעת לספור הפסדים.

 

בהודעת הרשמית של החברה, נכתב כי המחירים ירדו בין 6% ל-20% בכל העולם. ההודעה הגיעה אחרי שטסלה הפחיתה את מחירי הרכבים שלה בסין ברבע לאור התחרות העזה בשוק הסיני. אז אלו חדשות טובות לצרכנים, לא בטוח שלבעלי המניות של טסלה. 

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    יבואני הרכב החמדנים בהלם. עכשיו במקום מליארדים ירו 16/01/2023 08:13
    הגב לתגובה זו
    יבואני הרכב החמדנים בהלם. עכשיו במקום מליארדים ירוויחו רק מאות מליונים. יכולים לגמור בהתקף לב. הלוואי.
  • 11.
    קולולולו 15/01/2023 07:43
    הגב לתגובה זו
    כעת על הלקוחות הפוטנציאליים להמתין ולא לרוץ לקנות בכל מחיר . מה שטסלה עשו זה לא מכה קלה בכנף אלא מעשה מכונן שישפיע על מחירי המכוניות .
  • 10.
    אמרתי לכם 15/01/2023 04:16
    הגב לתגובה זו
    הכל עוד להתפוצצ , הרכבים ירדו ב 20% ומעלה!!!הכח חוזר לקונים,חכו עוד קצת זה מגיע...
  • 9.
    אמיר 13/01/2023 21:20
    הגב לתגובה זו
    אחלה אוטו שבעולם אבל במחיר כזה ברור שעדיף טסלה Y. מקווה שכלמוביל לא הזמינו הרבה רכבים מראש כי טסלה גמרו להם את השוק עכשיו (בהנחה שיוכלו לעבור בביקוש)
  • 8.
    אולי כשעלו התשומות העלתה המחירים ועם הירידה מורידה? (ל"ת)
    Hguy 13/01/2023 18:46
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    YL 13/01/2023 17:47
    הגב לתגובה זו
    עד כמה שז נראה יש הסכם בשתיקה בן היבואנים על מחיר ריצפה אכשיו טסלה נתנה בראש לכולם
  • 6.
    אריק 13/01/2023 16:56
    הגב לתגובה זו
    הכל נשלט ע''י האח הגדול. הכל נעול ועל כל דבר תשלום. אין ללקוח שיקול דעת. עכשיו גם מפסידים כסף...
  • 5.
    ערן 13/01/2023 15:57
    הגב לתגובה זו
    אחרי שהגדילה דרמטית את כושר הייצור נותנת גז במכירות (עוקפת את כשגולף באירופה!) עם רווחיות טובה מהמתחרות תשאיר להם אבק גם במכירות אוי מסכנים היבואנים החזירים בארץ הקודש עושה להם בית ספר… למי ימכרו את כל החשמליות שהביאו… סופסוף יש שוק ולא קרטל בארץ הקודש
  • 4.
    בעל טסלה 13/01/2023 14:44
    הגב לתגובה זו
    וגם הרבה יותר יפות, הטסלה הזאת מכוערת כל בוקר בנסיעה לעבודה מחליט שבערב אפרסם למכירה....בכלל עצלות, דוחה ודוחה ועכשיו הפסדתי כנראה חזק במחיר
  • מנדלוביץ 14/01/2023 19:56
    הגב לתגובה זו
    מכוער בעולם." אבל עם עדר של מעריצים... להגיד עליו מכוער זה סכנת נפשות, עדיף להלל אותו
  • בזמן שאתה כותב כאן,יכלת לכתוב טסלה למכירה. (ל"ת)
    אברהם 13/01/2023 17:03
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מאחל ליבואנים תאבי הבצע לאכול את הלב. עכשיו הם יור 13/01/2023 12:45
    הגב לתגובה זו
    מאחל ליבואנים תאבי הבצע לאכול את הלב. עכשיו הם יורידו מחירים ותיראו איזה קופון עצום גזרו עלינו עם מחירי רכב חשמלי הזויים למרות המיסוי 10% במקום 83%
  • 2.
    י 13/01/2023 12:43
    הגב לתגובה זו
    אז המחירים יורדים גם בישראל.לא מצוין בכתבנ
  • 1.
    בן 13/01/2023 12:40
    הגב לתגובה זו
    כל היבואנים זה האמ-אמא של הקרטל
  • אבנר 14/01/2023 10:37
    הגב לתגובה זו
    ונראה את הקרטל מתפרק
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.