קרבנה Carvana כלי רכב
צילום: צילום מסך דף הפייסבוק הרשמי, לפי סעיף 27.א לחוק זכויות יוצרים

איך קארבנה הגיעה בתוך שנה משווי שוק של 60 מיליארד דולר לכמעט אפס?

המניה התרסקה השנה ב-98%, אבל זה לא אומר שמשהו ישתפר: "לחברה יש עוד דרך קשה לפניה" כך אומר אנליסט של וודבוש. האם היא בדרך להסדר חוב? החברה אמרה בעבר: "יש לנו נזילות כדי להגיע לרווחיות"
נתנאל אריאל | (6)

מניית קארבנה CARVANA CO. (סימול:CVNA) נפלה בכ-98% ב-2022. בהחלט מרשים, אבל מה שעוד יותר מרשים זה שהיא מחקה שווי של 60 מיליארד דולר ונסחרת כעת לפי שווי של 700 מיליון דולר בלבד. זה לא קורה כל יום. אמנם כבר ראינו בתחום הרכבים החשמליים את ריביאן מזנקת לשווי של 150 מיליארד דולר ואז מתרסקת ל-20 מיליארד, או בהקשר של הקורונה: את מודרנה וזום מזנקות ומתרסקות - אבל אף אחד מהן לא מתקרבת לשווי אפסי, כפי שקורה לקארבנה.

לפעמים התרסקות כל כך חזקה של מניה יכולה בעצמה יכולה להיות סיבה אפשרית לקנייה (למשל - תראו את הזינוק של יותר מ-50% במניית פאגאיה בימים האחרונים לאחר שהצבענו על כך שהיא הפכה לכאורה לזולה, או אוטונומו שהצבענו על כך שהיא נסחרת עמוק מתחת למזומן) - אבל זה לא תמיד נכון. בניגוד למדדים הגדולים, שבסופו של דבר - לפחות היסטורית - מתקנים ועולים בחזרה, מניה לא 'חייבת' לעלות בחזרה. יש הרבה מניות שנפלו ונפלו - והתקומה לא הגיעה. 

במקרה של קארבנה יש אמנם כמה אנליסטים שוריים, אבל רוב האנליסטים אמביוולנטים כלפיה ונותנים לה המלצת 'החזק' - כלומר אל תקנו אותה. מחיר היעד הממוצע למניה הוא 13 דולר, אבל זה רק כי היא ממשיכה להתרסק ולהתרסק. ומה המומנטום של האנליסטים כלפיה? בחודש האחרון לפחות 6 הורידו המלצה. מדובר בין השאר על אנליסטים של נידהאם, בנק אוף אמריקה וטרויסט.

אחד האנליסטים הללו הוא סת' באשאם (Set Basham), אנליסט של וודבוש (Wedbush), שאומר כי "לחברה יש עוד דרך קשה לפניה" והוסיף סיבות נוספות לבעיות שונות בתעשיית הרכבים המשומשים לכך דובי על המניה, כמו למשל התוצאות המאכזבות גם של CARMAX INC (סימול:KMX) ברבעון האחרון. 

מחיר המניה של קארבנה בשוק עומד היום על 3.9 דולר אבל באשאם נותן למניה מחיר יעד של 1 דולר בלבד לעוד שנה לאחר שגם קיצץ את התחזיות שלו לתוצאות החברה ברבעון הרביעי של השנה.

"קארמקס ציירה תמונה עגומה של התעשייה בטווח הקרוב, והדגישה שמתחרים רבים הורידו מחירים בחדות כדי להפחית מלאי בעלויות גבוהות מנופחות בסביבת מחירים יורדת. עם ירידות מחירי המכוניות המשומשות שעלולות להאיץ, אין איפה להסתתר", כתב בשאם שהוריד את אומדן המכירות שלו לרבעון הרביעי של קארבנה ל-85 אלף, לעומת ההערכות הקודמות שלו של 94 אלף.

בפועל החברה מכניסה ברבעון האחרון כ-3.4 מיליארד דולר, ירידה של 2.7% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה, אבל היא גם הפסידה בשורה התחתונה 508 מיליון דולר. כן, ברבעון, זאת לעומת הפסד של 68 מיליון ברבעון המקביל. בתשעת החודשים הראשונים של השנה היא שרפה 585 מיליון דולר (תזרים מזומנים שלילי מפעילות שוטפת), שזה רק שיפור לעומת שריפה של 1.42 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד.

קיראו עוד ב"גלובל"

מניית החברה מתרסקת כבר שנה וחצי. הירידה נמשכה גם ברבעון השלישי האחרון לאחר ירידה מפתיעה במכירות, שהובילו גם לסבבי פיטורים נרחבים בחברה ודיווחים על מחזיקי האג"ח של החברה שאולי יפעלו ל"ארגון מחדש של חובות" - או בעברית פשוטה: חשש להסדר חוב. החברה עצמה כמובן מכחישה שזו אפשרות מבחינתה ואומרת כי היא לא מעורבת בדברים כאלה אם ישנם וכי היא לא תתייחס לשמועות.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    קארבנה נגזרת 29/12/2022 14:43
    הגב לתגובה זו
    קרבן,והקרבן הוא כמובן המשקיע
  • 5.
    אזרח 29/12/2022 07:45
    הגב לתגובה זו
    יכירו את המושג ''הונאת משקיעים'' בבית משפט
  • 4.
    לילי 29/12/2022 07:23
    הגב לתגובה זו
    השוק תמיד צודק . זו חברה שמצופה ממנה שתייצר ותרוויח ואם המכונה לא מייצרת כסת היא לא שווה אגורה . שלב התקווה שהילד יתבגר עבר מזמן .
  • 3.
    החיים 29/12/2022 05:57
    הגב לתגובה זו
    מרוב מילים הקורא שלא מכיר את החברה לא מבין מה זו בה החברה מה תחום עיסוקה ? וחוץ מכתבה על הימור בהשקעה ? על חברה שהוא לא מכיר אין בכתבה כלום
  • 2.
    בירבורים 28/12/2022 23:49
    הגב לתגובה זו
    למה החברה פתאום מפסידה חצי מיליארד ברבעון לעומת 68 מיליון ?
  • 1.
    מ 28/12/2022 22:58
    הגב לתגובה זו
    ים של צרות. חברה מפסידה,עם חובות גדולים, אבל גידול גבוהה במחזור המכירות משנה לשנה, וציפיה שעוד 5-6 שנים יהפכו לחברה ריווחית. שהריבית והמדד נמוכים, החובות לא כ"כ מכבידים, בטח שהמחזור גדל בצורה חדה. אבל שהריבית עולה מרבע אחוז לאזור 5%, זה אומר תשלום של מאות מיליוני דולרים בשנה רק על הריבית. ואם ההלוואות צמודות למדד, זה עוד 8% ,בכלל שחיטה. צריך להוסיף לזה שהצרכן האמריקאי בצרות, ההלוואות שאנשים קנו איתם מכוניות, לא בטוח שיכובדו (סוג של סאב פריים), ואם כל זה לא מספיק- מחירי המכוניות המשומשות (הרכוש של החברה), יורד בחדות בזמן האחרון
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.