אוטובוס מטרופולין תחבורה ציבורית נהגים
צילום: יח"צ

מטרופולין של ג'נריישן קפיטל זכתה במכרז להפעלת אשכול קווי השרון

החברה צופה הכנסות שנתיות של מעל ל-570 מיליון שקל לתקופת הפעלה של 10 שנים; הפעלת האשכול תחל בשתי פעימות, 12 ו-18 חודשים ממועד הזכייה
דור עצמון | (2)

מפעילת התחבורה הציבורית מטרופולין זכתה במכרז של משרד התחבורה להארכת פעילותה בקווי התחבורה הציבורית השונים באשכול השרון ל-10 שנים נוספות. בהתאם למכרז, האשכול המחודש יכלול כ-21 מיליון ק"מ שירות לשנה בהתאם למפת הבסיס, אשר יהוו תוספת של למעלה מ-40% ביחס לק"מ שירות לשנה במתכונת בה מופעל האשכול כיום על ידי מטרופולין.

חברת מטרופולין נמצאת בבעלותה המלאה של בון תור בע"מ, המוחזקת על ידי קרן ההשקעות ג'נריישן קפיטל 0.91% (73%). עלות הקמת האשכול (לרבות רכש אוטובוסים, חניונים, טכנולוגיה ו תמלוגים למדינה) צפויה לעמוד על כ-900 מיליון שקל וההכנסות מהפעלתו צפויות לעמוד על למעלה מ-570 מיליון שקל בממוצע לשנה. חלקו הארי של מימון הקמת האשכול יתבצע במתכונת של מימון פרויקטלי והיתרה מהזרמת הון של בעלי המניות בבון תור, אשר חלקה של הקרן בסכום אינו צפוי להיות מהותי לקרן.

במסגרת המכרז התחייבה מטרופולין להעמיד לטובת האשכול מצבת מינימלית של כ-500 אוטובוסים (עירוניים ובין-עירוניים), מתוכם כ-190 אוטובוסים עירוניים שיונעו באמצעות חשמל ובכפוף לתנאים המפורטים במכרז.

יצוין, כי הצעתה הזוכה של מטרופולין במכרז, אשר לא הייתה ההצעה הכספית הגבוהה ביותר שהוגשה, ונשענה בחלקה על ניקוד גבוה שקיבלה בגין מדדים איכותיים, משקפת תשואה צפויה העולה על תשואת היעד שנקבעה במדיניות ההשקעה של הקרן.

להערכת מטרופולין, זכייתה בהמשך הפעלת אשכול השרון, יחד עם שלושת הזכיונות הנוספים שבבעלותה, אשכולות נגב ושרון-חולון המופעלים על ידה כיום ואשכול אונו-אלעד שהפעלתו תחל (פעימה ראשונה) במחצית שנת 2023, תמצב אותה כמפעילה השניה בגודלה בישראל במונחי ק"מ. בנוסף, הפעלת ארבעת האשכולות כאמור, אשר שלושה מהם ממוקמים בסמיכות אחד לשני, עשויה לאפשר למטרופולין להמשיך ולנצל יתרונות לגדול.

יודגש כי חברות התחבורה הציבורית מקבלת את הכנסותיהן ממשרד התחבורה לפי תחשיב של ק"מ, כך שככל שהמכרז כולל בתוכו יותר ק"מ, מפעילת התחבורה הציבורית תזכה להכנסות יותר גבוהות. מודל תשלומים זה - שאינו מציב את כמות הנוסעים בראש סדר העדיפויות - חוטא לשימוש במונח תחבורה ציבורית ואינו מביא לשיפור תנאי הנסיעה של הציבור היות שהמניע של המפעילות השונות הוא לזכות במכרזים לקווים ארוכים יותר גם אם אין מדובר בקווים בעלי ביקוש. מדובר אפוא במחדל של משרד התחבורה והרשות לתחבורה ציבורית שאינן נותנות את הדעת על מודל מסוג זה.

להרחבה בנושא:

>>> לא משלמים על נסיעה באוטובוס? אל תדאגו, הפקח לא יאכוף.

ארז בלשה, מנכ"ל ג'נריישן קפיטל, מסר: "אנו שמחים מאוד על זכייה זו, המהווה זכיה שניה של מטרופולין במכרז להפעלת אשכול תחבורה ציבורית משמעותי במהלך שנת 2022. זכייה זו משקפת פעם נוספת את מקצועיותה ואיכותה של מטרופולין כמפעילת תחבורה ציבורית מובילה בישראל שכן הצעתה הכספית במסגרת המכרז לא היתה הגבוהה ביותר, זאת בדומה גם למכרז אשכול אונו אלעד. המכרז הנוכחי כולל הרחבה משמעותית של היקף פעילות האשכול ובכך הוא מאפשר למטרופולין להמשיך ולהגדיל את היקף תזרימי המזומנים ומאריך את תקופתם, זאת בהלימה מלאה לאסטרטגיה ארוכת הטווח שלנו. מיקומו של אשכול זה במרכז הארץ, בסמיכות לאשכולות אונו אלעד ושח"מ, תאפשר לה להנות מסינרגיות בפעילות הכוללת. אנו צופים כי שוק התחבורה בישראל ימשיך לצמוח ולהתפתח בהיקפים משמעותיים גם בעתיד ומטרופולין בוחנת כל העת הזדמנויות לפיתוח פעילותה על בסיס צמיחה זו".

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אליפז 27/12/2022 08:51
    הגב לתגובה זו
    השרות בהרצליה מתחת כל ביקורת. אחוז ניכר מהאוטובוסים אינם יוצאים לדרכם. חשבתי לוותר על מכוניתי הפרטית מה שהפך לסיוט
  • מסכים עם שערוריה 27/12/2022 09:31
    הגב לתגובה זו
    אכן מצבי דומה, גם ניתקלתי בלא מעט מקרים של אוטובוסים שכלל לא יוצאים לדרך, הנוסעים לא מקבליים שום הודעה להתארגנות בחלופה, וקרה לי ששני אוטובוסים ברצף לא הגיע כלל.
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5