אוטובוס מטרופולין תחבורה ציבורית נהגים
צילום: יח"צ

מטרופולין של ג'נריישן קפיטל זכתה במכרז להפעלת אשכול קווי השרון

החברה צופה הכנסות שנתיות של מעל ל-570 מיליון שקל לתקופת הפעלה של 10 שנים; הפעלת האשכול תחל בשתי פעימות, 12 ו-18 חודשים ממועד הזכייה
דור עצמון | (2)

מפעילת התחבורה הציבורית מטרופולין זכתה במכרז של משרד התחבורה להארכת פעילותה בקווי התחבורה הציבורית השונים באשכול השרון ל-10 שנים נוספות. בהתאם למכרז, האשכול המחודש יכלול כ-21 מיליון ק"מ שירות לשנה בהתאם למפת הבסיס, אשר יהוו תוספת של למעלה מ-40% ביחס לק"מ שירות לשנה במתכונת בה מופעל האשכול כיום על ידי מטרופולין.

חברת מטרופולין נמצאת בבעלותה המלאה של בון תור בע"מ, המוחזקת על ידי קרן ההשקעות ג'נריישן קפיטל -1.22% (73%). עלות הקמת האשכול (לרבות רכש אוטובוסים, חניונים, טכנולוגיה ו תמלוגים למדינה) צפויה לעמוד על כ-900 מיליון שקל וההכנסות מהפעלתו צפויות לעמוד על למעלה מ-570 מיליון שקל בממוצע לשנה. חלקו הארי של מימון הקמת האשכול יתבצע במתכונת של מימון פרויקטלי והיתרה מהזרמת הון של בעלי המניות בבון תור, אשר חלקה של הקרן בסכום אינו צפוי להיות מהותי לקרן.

במסגרת המכרז התחייבה מטרופולין להעמיד לטובת האשכול מצבת מינימלית של כ-500 אוטובוסים (עירוניים ובין-עירוניים), מתוכם כ-190 אוטובוסים עירוניים שיונעו באמצעות חשמל ובכפוף לתנאים המפורטים במכרז.

יצוין, כי הצעתה הזוכה של מטרופולין במכרז, אשר לא הייתה ההצעה הכספית הגבוהה ביותר שהוגשה, ונשענה בחלקה על ניקוד גבוה שקיבלה בגין מדדים איכותיים, משקפת תשואה צפויה העולה על תשואת היעד שנקבעה במדיניות ההשקעה של הקרן.

להערכת מטרופולין, זכייתה בהמשך הפעלת אשכול השרון, יחד עם שלושת הזכיונות הנוספים שבבעלותה, אשכולות נגב ושרון-חולון המופעלים על ידה כיום ואשכול אונו-אלעד שהפעלתו תחל (פעימה ראשונה) במחצית שנת 2023, תמצב אותה כמפעילה השניה בגודלה בישראל במונחי ק"מ. בנוסף, הפעלת ארבעת האשכולות כאמור, אשר שלושה מהם ממוקמים בסמיכות אחד לשני, עשויה לאפשר למטרופולין להמשיך ולנצל יתרונות לגדול.

יודגש כי חברות התחבורה הציבורית מקבלת את הכנסותיהן ממשרד התחבורה לפי תחשיב של ק"מ, כך שככל שהמכרז כולל בתוכו יותר ק"מ, מפעילת התחבורה הציבורית תזכה להכנסות יותר גבוהות. מודל תשלומים זה - שאינו מציב את כמות הנוסעים בראש סדר העדיפויות - חוטא לשימוש במונח תחבורה ציבורית ואינו מביא לשיפור תנאי הנסיעה של הציבור היות שהמניע של המפעילות השונות הוא לזכות במכרזים לקווים ארוכים יותר גם אם אין מדובר בקווים בעלי ביקוש. מדובר אפוא במחדל של משרד התחבורה והרשות לתחבורה ציבורית שאינן נותנות את הדעת על מודל מסוג זה.

להרחבה בנושא:

>>> לא משלמים על נסיעה באוטובוס? אל תדאגו, הפקח לא יאכוף.

ארז בלשה, מנכ"ל ג'נריישן קפיטל, מסר: "אנו שמחים מאוד על זכייה זו, המהווה זכיה שניה של מטרופולין במכרז להפעלת אשכול תחבורה ציבורית משמעותי במהלך שנת 2022. זכייה זו משקפת פעם נוספת את מקצועיותה ואיכותה של מטרופולין כמפעילת תחבורה ציבורית מובילה בישראל שכן הצעתה הכספית במסגרת המכרז לא היתה הגבוהה ביותר, זאת בדומה גם למכרז אשכול אונו אלעד. המכרז הנוכחי כולל הרחבה משמעותית של היקף פעילות האשכול ובכך הוא מאפשר למטרופולין להמשיך ולהגדיל את היקף תזרימי המזומנים ומאריך את תקופתם, זאת בהלימה מלאה לאסטרטגיה ארוכת הטווח שלנו. מיקומו של אשכול זה במרכז הארץ, בסמיכות לאשכולות אונו אלעד ושח"מ, תאפשר לה להנות מסינרגיות בפעילות הכוללת. אנו צופים כי שוק התחבורה בישראל ימשיך לצמוח ולהתפתח בהיקפים משמעותיים גם בעתיד ומטרופולין בוחנת כל העת הזדמנויות לפיתוח פעילותה על בסיס צמיחה זו".

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אליפז 27/12/2022 08:51
    הגב לתגובה זו
    השרות בהרצליה מתחת כל ביקורת. אחוז ניכר מהאוטובוסים אינם יוצאים לדרכם. חשבתי לוותר על מכוניתי הפרטית מה שהפך לסיוט
  • מסכים עם שערוריה 27/12/2022 09:31
    הגב לתגובה זו
    אכן מצבי דומה, גם ניתקלתי בלא מעט מקרים של אוטובוסים שכלל לא יוצאים לדרך, הנוסעים לא מקבליים שום הודעה להתארגנות בחלופה, וקרה לי ששני אוטובוסים ברצף לא הגיע כלל.
טסלה מודל 3 חדש
צילום: טסלה

טסלה תחת בדיקה: האם ידיות החירום במודל 3 מסוכנות בשעת משבר?

הרגולטור האמריקאי בוחן אם השחרור המכני בדגם הפופולרי מוסתר ולא מספיק ברור בזמן לחץ, ובמקביל נמשכת בחינה במודל Y סביב תקלות שמנטרלות פתיחה חשמלית

ליאור דנקנר |

הרשות האמריקאית לבטיחות בדרכים NHTSA פותחת בדיקה סביב מנגנון השחרור המכני של הדלתות בטסלה מודל 3. הבדיקה נוגעת לכ-179,071 רכבים משנת דגם 2022, והיא מגיעה אחרי בקשה רשמית לבחינת פגם שמעלה טענה מרכזית אחת, ידית החירום קיימת אבל בפועל היא מוסתרת, לא מסומנת מספיק, ולא אינטואיטיבית לאיתור כשיש לחץ. לבדיקה הזו יש משמעות על כל הדגם האמור לרבות רכבים מחוץ לארה"ב, גם בישראל. 

הטריגר הוא תלונה של בעל רכב מג׳ורג׳יה, קווין קלאוז, שמתאר אירוע חירום בשנת 2023 שבו התקשה לאתר במהירות את השחרור הידני. הוא טוען שהדלתות לא נפתחו, שהרכב החל לבעור, ושנאלץ לעבור למושב האחורי ולשבור חלון כדי להיחלץ. בהמשך הגיעו עדויות נוספות על בעיות דומות. בשלב הזה מדובר בבדיקה מקדמית שמטרתה להחליט אם יש בסיס לפתוח חקירת פגם מלאה, ולא בצעד שמוביל מיד לריקול.

כשעיצוב עתידני פוגש מציאות חירום

טסלה Tesla -0.03%   נשענת ברוב הדגמים על פתיחה אלקטרונית באמצעות כפתור ומנגנון חשמלי, לצד שחרור מכני שאמור לתת גיבוי כשאין מתח או כשיש תקלה. זה עובד חלק ביום יום, אבל בתאונה או שריפה, במיוחד אם יש ניתוק חשמל או פגיעה במערכת, כל אלפית שנייה חשובה, והחילוץ תלוי גם בדברים לכאורה קטנים כמו סימון ברור ותפעול אינטואיטיבי של המערכות המכניות. 

הבדיקה של NHTSA בוחנת לא רק את עצם קיום השחרור המכני, אלא את השאלה אם הוא נגיש וברור מספיק במצבים של לחץ, עשן, חושך או פציעה. בתוך זה נכנס גם ההיבט של נוסעים שלא מכירים את הרכב, או יושבים מאחור ולא יודעים איפה נמצא הגיבוי, אחרי הכל, מדובר ברכיב שמבחינה תפיסתית הוא קשה להבנה ופחות נגיש - הרי בפועל רוב חוויית הפתיחה ברכב בנויה על רכיב חשמלי אחד שמפסיק לעבוד אם אין מתח. אף אחד לא חושב מה נעשה אם לא יהיה חשמל ונהיה לכודים באוטו במצוקה. 


MGS6 - D-SUV חשמלי. צילום רונן טופלברגMGS6 - D-SUV חשמלי. צילום רונן טופלברג

התחרות מתגברת - שני קרוסאוברים חשמליים חדשים של MG

לובינסקי יבואנית דגמי MG לישראל החלה בשיווק שני קרוסאוברים חשמליים חדשים ומאובזרים.

ה MGS5 בסגמנט C-SUV במחיר של 149.0 אלף ש"ח

ה MGS6 בסגמנט D-SUV במחיר של 179.0 אלף ש"ח

יואב פולס |
נושאים בכתבה לובינסקי MGS5 MGS6

קבוצת לובינסקי יבואנית דגמי MG לישראל השיקה הבוקר שני דגמי קרוסאובר חשמליים. שני הדגמים ה MGS5 וה – MGS6 מצטרפים לסגמנטים התחרותיים ביותר בשוק היום כשלצידם מחיר תחרותי מעניין, רמת אבזור יחידה וציון מקסימלי במבחן הבטיחות האירופאי EuroNcap.

הדגם הראשון ה MGS5 הוא קרוסאובר בסגמנט C-SUV עם אורך כולל של 4.476 מטר, רוחב של 1.85 מטר, גובה של 1.63 מטר ובסיס גלגלים של 2.73 מטר. העיצוב אינו פורץ דרך אולם נאה לכשעצמו. החומרים בתא הנוסעים נעימים למגע, ואיכות ההרכבה נראית לפחות באולם התצוגה כמצוינת. תא הנוסעים מצויד בלוח מחוונים בגודל ''10.25 ומסך מולטימדיה בגודל ''12.8 עם קישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי.

ה MGS5 משווקת ברמת אבזור יחידה ומפנקת הכוללת קילס מלא, מצלמת 360°, טעינה אלחוטית, מושב נהג חשמלי, חימום למושבים הקדמיים, גג פנורמי נפתח ועוד. בתחום הבטיחות בו MG מצטיינת כבר שנים ה MGS5 לא שונה עם חמישה כוכבי בטיחות ב EuroNcap וציון אבזור בטיחות 6 לפי הקריטריונים של 2026, ( או ציון אבזור בטיחות 7 לפי הקריטריונים של 2025).


MGS5 - קרוסאובר חשמלי C-SUV. צילום רונן טופלברג

ה MGS5 מצוידת במנוע חשמלי בהספק של 170 כ"ס ומומנט של 25.5 קג"מ. הסוללה בקיבולת 62.2Kwh ומאפשרת טווח מוצהר של 425 ק"מ בתקן WLTP. טעינה איטית AC בהספק של עד 11Kw וטעינה מהירה DC בהספק של עד 150Kw. ל S5 יכולות V2L בהספק של עד 6Kw.

ה MGS5 משווקת במחיר של 148,888 ₪ לרכב בצבע לבן. צבעים מטאליים בתוספת של 1888 ₪, וריפוד פנים בהיר בתוספת של 1555 ₪.