רחוב וול סטריט
צילום: Chenyu Guan unsplash

"מדד S&P 500 יעלה ב-5% בשנת 2023"

כך מעריכים האנליסטים הבכירים, לאחר השנה הגרועה ביותר של המדד מאז 2008. הערכת היתר של דויטשה בנק, לעומת משנה הזהירות של גולדמן זאקס - כל המספרים על המדד שאמור לעלות בשנה הבאה. ומי חשב שיירד?
איציק יצחקי | (16)

מדד S&P 500 כבר ידע שנים טובות יותר. מאז תחילת השנה ועד היום, הוא ירד בשיעור של כמעט 20% - וזו הייתה השנה הגרועה שלו מאז המשבר ב-2008 (אז הוא צלל ב-40%). כעת, האנליסטים הבכירים בוול סטריט צופים שהמדד הזה, שנכון להבוקר עומד על 3,844, יגיע לקצת יותר מ-4,000. כלומר, משהו כמו 5%. תשואה לא רעה ביחס להערכות המיתון וההאטה הכלכלית, אבל גם נמוכה לאין שיעור מזו שפורסמה לקראת השנה הנוכחית.

פעמים רבות, האנליסטים המובילים טועים כשמבקשים מהם לחזות מה הבורסה תעשה בשנה אחת. הם תמיד מעדיפים לדבר על נתונים ארוכי טווח. על פי נתונים שנאספו לאחרונה, 2022 היא השנה שבה האנליסטים החמיצו את התחזית יותר מכל שנה אחרת ב-15 השנים האחרונות. זאת הסיבה לכך שהם נתנו הערכת יתר למדד הזה במתחילת שנה. אחד האנליסטים של חברת FactSet, ג'ון באטרס, חזה עליה של 40%. אבל המדד הזה רשם ירידה לא קטנה. קבוצת אנליסטים העריכה שהמדד יגיע ל-5,264 נקודות, רחוק מאוד מהמציאות.

השנה, כך מתברר, האנליסטים היו זהירים יותר. הם ניסו לצמצם את הפער עם הערכות מחודשות לסוף השנה, בעקבות העלאות הריבית הקיצוניות של הפד, שבאו במטרה להילחם באינפלציה.

סקר שפורסם לאחרונה בקרב האנליסטים המובילים בוול סטריט, שנערך על ידי MarketWatch, מצא כי האומדן הממוצע לגבי S&P 500 בשנה הבאה יהיה 4,031. כלומר, עלייה של כ-5% בלבד נכון לשער הנוכחי. ההערכות הגיעו מ-18 בנקי השקעות וברוקרים.

ההערכות הגבוהות שפורסמו: דויטשה בנק עם 4,500, אופנהיימר חזה 4,400. ההערכה הנמוכה מדברת על ירידה לכיוון 3,400.עוד בתי השקעות מוכרים: ג'י פי מורגן חזו יעד של 4,200. בנק אוף אמריקה נתן יעד של 4,000. גם גולדמן זאקס עם הערכה דומה. BMO הקפיץ את היעד ל-4,300.

הנה הטבלה המלאה של MarketWatch:

חשוב לציין: אנליסטים שעוסקים בתמונת המאקרו אמרו בתחזית שלהם לשנת 2023 שהם מצפים שהכלכלה האמריקאית תגלוש למיתון עד אמצע השנה, מה שיערער עוד יותר את הערכות המניות עם צניחה של רווחי החברות וטיפוס שיעור האבטלה. כך למשל, הכלכלן הראשי של גולדמן זאקס, כתב כי הוא מצפה שהצמיחה הכלכלית בארה"ב תאט, אך היא תמנע ממיתון.

קיראו עוד ב"גלובל"

ההערכה שנשמעה לא מעט פעמים מדברת על ציפייה שהמניות יגיעו לתחתית במחצית הראשונה של השנה הבאה, לפני שיתאוששו במחצית השנייה של 2023. זה יאפשר לפד להתחיל להוריד את הריבית מבלי להסתכן בהיפר-אינפלציה.

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    S&P יירד השנה 88.87% בקלי קלות (ל"ת)
    מומחה 26/12/2022 22:23
    הגב לתגובה זו
  • כנראה שלרמת האינטליגנציה שלך אין כבר לאן לרדת (ל"ת)
    נחשון 03/01/2023 09:51
    הגב לתגובה זו
  • cgcd 27/12/2022 09:02
    הגב לתגובה זו
    כל שוק ההון בועה
  • 11.
    אז לקנות עוד מניות של קבוצת דלק או לא ? (ל"ת)
    ניר 26/12/2022 21:51
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    נבואה ניתנה לשוטים (ל"ת)
    דניאל 26/12/2022 14:44
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    בדיחה (ל"ת)
    חחח 26/12/2022 14:15
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    אז עדיף לסגור את הכסף בבנק (ל"ת)
    אלי 26/12/2022 12:28
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    רוני 26/12/2022 10:49
    הגב לתגובה זו
    הסיפור הזה של הבורסה לא מתאים לכולם רק החודש ת"א ירדה כמעט 10%.
  • 6.
    אליהו 26/12/2022 10:40
    הגב לתגובה זו
    אני באופן כלל לא מאמין לאף אחד. אני בגישת דיעה לפי האינטרס/פוזיציה האישי. יש לי שקל בבורסה ? אהיה אופטימי. הוצאתי את השקל ?אנבא שחורות. לתפוס מכה, כזה כאילו.
  • 5.
    נדב 26/12/2022 10:03
    הגב לתגובה זו
    אם נרד 50 אחוז ואחר כך נעלה ב 110 אחוז...לא נקבל גם 5 אחוז שנתי??? עכשיו לכו לעשות את החשבון מה כדאי לעשות ...
  • גדול!!! (ל"ת)
    יחזקאל 26/12/2022 12:55
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    ניתנה לשוטים (ל"ת)
    הנבואה 26/12/2022 09:37
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    עדיף כבר להיעזר באסטרולוגים (ל"ת)
    נחום 26/12/2022 09:33
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ברלר 26/12/2022 09:15
    הגב לתגובה זו
    לא יודעים מה יהיה מחר, אז אתם מתנבאים מה יהיה ב2023. כל מי שנשאל מדבר מפוזיציה ובמקרה הטוב אומר את מה שהוא רוצה שיהיה
  • 1.
    זה כמו הקבלנים שאומרים שהדירות ימשיכו לעלות (ל"ת)
    מאיר 26/12/2022 09:07
    הגב לתגובה זו
  • מישו2 26/12/2022 10:31
    הגב לתגובה זו
    כי הקבלנים צדקו בכל שנה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.