"מדד S&P 500 יעלה ב-5% בשנת 2023"
מדד S&P 500 כבר ידע שנים טובות יותר. מאז תחילת השנה ועד היום, הוא ירד בשיעור של כמעט 20% - וזו הייתה השנה הגרועה שלו מאז המשבר ב-2008 (אז הוא צלל ב-40%). כעת, האנליסטים הבכירים בוול סטריט צופים שהמדד הזה, שנכון להבוקר עומד על 3,844, יגיע לקצת יותר מ-4,000. כלומר, משהו כמו 5%. תשואה לא רעה ביחס להערכות המיתון וההאטה הכלכלית, אבל גם נמוכה לאין שיעור מזו שפורסמה לקראת השנה הנוכחית.
פעמים רבות, האנליסטים המובילים טועים כשמבקשים מהם לחזות מה הבורסה תעשה בשנה אחת. הם תמיד מעדיפים לדבר על נתונים ארוכי טווח. על פי נתונים שנאספו לאחרונה, 2022 היא השנה שבה האנליסטים החמיצו את התחזית יותר מכל שנה אחרת ב-15 השנים האחרונות. זאת הסיבה לכך שהם נתנו הערכת יתר למדד הזה במתחילת שנה. אחד האנליסטים של חברת FactSet, ג'ון באטרס, חזה עליה של 40%. אבל המדד הזה רשם ירידה לא קטנה. קבוצת אנליסטים העריכה שהמדד יגיע ל-5,264 נקודות, רחוק מאוד מהמציאות.
השנה, כך מתברר, האנליסטים היו זהירים יותר. הם ניסו לצמצם את הפער עם הערכות מחודשות לסוף השנה, בעקבות העלאות הריבית הקיצוניות של הפד, שבאו במטרה להילחם באינפלציה.
סקר שפורסם לאחרונה בקרב האנליסטים המובילים בוול סטריט, שנערך על ידי MarketWatch, מצא כי האומדן הממוצע לגבי S&P 500 בשנה הבאה יהיה 4,031. כלומר, עלייה של כ-5% בלבד נכון לשער הנוכחי. ההערכות הגיעו מ-18 בנקי השקעות וברוקרים.
- אפסייד של 33%? ג'יי פי מורגן בהמלצה חמה לטאיוואן סמיקונדקטורס
- ראלי במניות? בג'י. פי מורגן כבר מסמנים את היעד הבא
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההערכות הגבוהות שפורסמו: דויטשה בנק עם 4,500, אופנהיימר חזה 4,400. ההערכה הנמוכה מדברת על ירידה לכיוון 3,400.עוד בתי השקעות מוכרים: ג'י פי מורגן חזו יעד של 4,200. בנק אוף אמריקה נתן יעד של 4,000. גם גולדמן זאקס עם הערכה דומה. BMO הקפיץ את היעד ל-4,300.
הנה הטבלה המלאה של MarketWatch:
חשוב לציין: אנליסטים שעוסקים בתמונת המאקרו אמרו בתחזית שלהם לשנת 2023 שהם מצפים שהכלכלה האמריקאית תגלוש למיתון עד אמצע השנה, מה שיערער עוד יותר את הערכות המניות עם צניחה של רווחי החברות וטיפוס שיעור האבטלה. כך למשל, הכלכלן הראשי של גולדמן זאקס, כתב כי הוא מצפה שהצמיחה הכלכלית בארה"ב תאט, אך היא תמנע ממיתון.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
ההערכה שנשמעה לא מעט פעמים מדברת על ציפייה שהמניות יגיעו לתחתית במחצית הראשונה של השנה הבאה, לפני שיתאוששו במחצית השנייה של 2023. זה יאפשר לפד להתחיל להוריד את הריבית מבלי להסתכן בהיפר-אינפלציה.
- 12.S&P יירד השנה 88.87% בקלי קלות (ל"ת)מומחה 26/12/2022 22:23הגב לתגובה זו
- כנראה שלרמת האינטליגנציה שלך אין כבר לאן לרדת (ל"ת)נחשון 03/01/2023 09:51הגב לתגובה זו
- cgcd 27/12/2022 09:02הגב לתגובה זוכל שוק ההון בועה
- 11.אז לקנות עוד מניות של קבוצת דלק או לא ? (ל"ת)ניר 26/12/2022 21:51הגב לתגובה זו
- 10.נבואה ניתנה לשוטים (ל"ת)דניאל 26/12/2022 14:44הגב לתגובה זו
- 9.בדיחה (ל"ת)חחח 26/12/2022 14:15הגב לתגובה זו
- 8.אז עדיף לסגור את הכסף בבנק (ל"ת)אלי 26/12/2022 12:28הגב לתגובה זו
- 7.רוני 26/12/2022 10:49הגב לתגובה זוהסיפור הזה של הבורסה לא מתאים לכולם רק החודש ת"א ירדה כמעט 10%.
- 6.אליהו 26/12/2022 10:40הגב לתגובה זואני באופן כלל לא מאמין לאף אחד. אני בגישת דיעה לפי האינטרס/פוזיציה האישי. יש לי שקל בבורסה ? אהיה אופטימי. הוצאתי את השקל ?אנבא שחורות. לתפוס מכה, כזה כאילו.
- 5.נדב 26/12/2022 10:03הגב לתגובה זואם נרד 50 אחוז ואחר כך נעלה ב 110 אחוז...לא נקבל גם 5 אחוז שנתי??? עכשיו לכו לעשות את החשבון מה כדאי לעשות ...
- גדול!!! (ל"ת)יחזקאל 26/12/2022 12:55הגב לתגובה זו
- 4.ניתנה לשוטים (ל"ת)הנבואה 26/12/2022 09:37הגב לתגובה זו
- 3.עדיף כבר להיעזר באסטרולוגים (ל"ת)נחום 26/12/2022 09:33הגב לתגובה זו
- 2.ברלר 26/12/2022 09:15הגב לתגובה זולא יודעים מה יהיה מחר, אז אתם מתנבאים מה יהיה ב2023. כל מי שנשאל מדבר מפוזיציה ובמקרה הטוב אומר את מה שהוא רוצה שיהיה
- 1.זה כמו הקבלנים שאומרים שהדירות ימשיכו לעלות (ל"ת)מאיר 26/12/2022 09:07הגב לתגובה זו
- מישו2 26/12/2022 10:31הגב לתגובה זוכי הקבלנים צדקו בכל שנה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
