רון פאינרו מנכל מקס MAX
צילום: הדר דולן

המועצה לצרכנות: "התנאי להצטרפות למועדון MAX הינו מקפח"

"חיוב חברי מועדון הלקוחות להנפיק כרטיס אשראי למימוש הטבות מגדיל את פערי הידע והכוחות בין העוסק לצרכן, ומנצל את חולשת חברי המועדון"
דור עצמון | (3)

למועצה הישראלית לצרכנות הגיעו בימים האחרונים תלונות חברי ההסתדרות, החברים במועדון "ביחד בשבילך" שקיבלו להפתעתם מסרון, המודיע להם כי מתחילת השנה האזרחית (1/1/23 ) לא יוכלו ליהנות מההטבות שבאתר מועדון הצרכנים "ביחד בשבילך" אלא אם יצטרפו לכרטיס האשראי MAX של המועדון, (ולא מכרטיסי אשראי אחרים דרכם יכלו ליהנות מהמבצעים עד כה). הצרכנים טוענים כי אין להם כל צורך בכרטיס אשראי נוסף, וכי מדובר בשינוי לרעה בתנאי האתר/מועדון.

גם באתר המועדון פורסמו באנרים בדבר השינוי, והבהרה כי ניתן יהיה לשלם רק בהצטרפות לכרטיס האשראי של המועדון, הניתן (עד להודעה שזמנה לא קצוב), ללא עלות או דמי כרטיס. תקנון האתר שונה בהתאם להתראה על חיוב חברי המועדון להנפיק (בנוסף לכרטיסי האשראי שלהם) את כרטיס האשראי של המועדון, כתנאי לרכישת ההטבות. עד כה ניתן היה לבצע רכישות מכל כרטיס אותו מחזיק חבר המועדון, וההצטרפות לכרטיס האשראי של המועדון עצמו הביא הנחות נוספות.

לעמדת המועצה לצרכנות, תנאי בחוזה אחיד, המחייב את חברי המועדון לשלם עבור הטבות באמצעות כרטיס אשראי של המועדון בלבד – הינו תנאי מקפח בחוזה אחיד כקבוע בהוראות סעיף 3 בחוק החוזים האחידים, ומגביל את חברי המועדון/אתר מלהתקשר או לא להתקשר עם אדם אחר.

חיוב חברי מועדון הלקוחות להנפיק כרטיס אשראי מיוחד כדי שחבריו יוכלו לרכוש הטבות – אינו אלא מעשה של הגדלת פערי הידע והכוחות בין העוסק לצרכן וניצול חולשת חברי מועדון הצרכנות.

המועצה לצרכנות רואה בחומרה התנהלות שמגדילה את פערי הכוחות בין הצרכנים לעוסקים, בעיקר נוכח העובדה כי המועדון פועל תחת ארגון הסתדרות העובדים אשר הציב לעצמו חזון ויעדים ל"הגברת השוויון וצמצום פערים בחברה הישראלית".

בפנייה למנכ"ל ההסתדרות ואל מנהל המועדון אומרים במועצה לצרכנות כי "לאור העובדה שיש עוד כחודש עד לשינוי המקפח, המועצה לצרכנות דורשת כי החיוב לשלם עבור הטבות רק באמצעות כרטיס אשראי של המועדון יבוטל לאלתר וללא כל דיחוי, ומבקשת להסיר את פרסומים החגיגיים מהאתר, ולאפשר תשלום באתר מועדון הצרכנים באמצעות כרטיסי אשראי אחרים".

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    שלומי 22/12/2022 17:00
    הגב לתגובה זו
    כמה משתמשים בכרטיס הזה? בודדים? צריך לטפל בתופעות במאקרו
  • 2.
    ככה עשו לשוטרים (ל"ת)
    ככה עשו לשןטרים גם 21/12/2022 11:55
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מי בכלל רוצה להיצטרף למועדון הזה ולמה? (ל"ת)
    למנון 21/12/2022 10:07
    הגב לתגובה זו
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.