רכבת ישראל
צילום: רכבת

לאישור הממשלה: התוכנית לשדרוג והרחבת מסילת החוף בין חוף הכרמל לשפיים

אורך התוואי 70 ק"מ ומתוכננות לאורכו 11 תחנות בהן 4 תחנות חדשות: זכרון יעקב, בנימינה/אור עקיבא, תחנת המכללות בנתניה, שפיים ו-4 תחנות בהן יוקם מבנה חדש בנוסף או במקום הקיים: חוף הכרמל, עתלית, חדרה, נתניה מרכז וספיר

דור עצמון |
נושאים בכתבה רכבת ישראל

הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל)המליצה לממשלה לאשר התוכנית לשדרוג והרחבת מסילת החוף בין תחנת חוף הכרמל לשפיים. התוכנית, נועדה להכפיל את מסילת החוף, בתוואי שאורכו 70 ק"מ מתחנת חוף הכרמל בחיפה ועד לחניון חנה וסע שפיים, תוך שדרוג המסילות הקיימות ותוספת 2 מסילות לרכבות מהירות לצדן, הרחבת תחנות נוסעים קיימות והוספת תחנות חדשות, ביצוע הפרדות מפלסיות בכל מפגשי המסילה על התוואי ושיפור הממשק עם נחלים חוצים. מנתניה ועד שפיים יתווספו שתי מסילות פרבריות נוספות, ובסה"כ 6 מסילות במקטע זה.

לאורך התוואי מתוכננות 11 תחנות, בהן 4 תחנות חדשות: זכרון יעקב, בנימינה/אור עקיבא, תחנת המכללות בנתניה, שפיים ו-4 תחנות בהן יוקם מבנה חדש בנוסף או במקום הקיים: חוף הכרמל, עתלית, חדרה, נתניה מרכז וספיר.

התוואי חוצה 13 רשויות מקומיות ו-11 נחלים, וכולל כ-50 גשרים, מעבירי מים ומתקני חשמול. לאורך רובו הגדול, נצמד התוואי לרצועת המסילה הקיימת, למעט באזורי בנימינה, קיסריה ויער חדרה/צפון פארק השרון, שם משתנה התוואי הקיים לצורך עמידה במהירות התכן הנדרשת למסילות המהירות.

הרכבת המהירה תיסע מדרום חיפה לשפיים במהירות תכן של 250 קמ"ש, ותעשה את הדרך בכ-30 דקות, תוך עצירה של חלק מן הרכבות בתחנה אחת בלבד, בחדרה. הרכבות הפרבריות ייסעו במהירות 160 קמ"ש ויעשו את הדרך בכ-50 ד' תוך עצירה בכל התחנות, ולכן התחנות ממוקמות ככלל לצד המסילות הפרבריות. עפ"י הצפי התפעולי לשנת 2040, מתוכננות לצאת מתחנת חוף הכרמל לכיוון דרום 14 רכבות נוסעים בשעת שיא.

המסילה העוברת בתוך בנימינה תתבטל, והמסילה החדשה תעבור בסמוך לכביש 4 בין אור-עקיבא ובנימינה, שם תוקם תחנת נוסעים חדשה אשר תשרת את שתי הרשויות, ובה גשרי מעבר להולכי-רגל ורוכבים, חניונים תת-קרקעיים ונגישות לתחבורה ציבורית ורכב פרטי. קטעי מסילות ננטשות נכללים בקו הכחול של התכנית על מנת להחיל עליהם הוראות שיקום והחזרה ליעוד שקדם ליעוד המסילה.

במרכז התחבורה הגדול המקודם כבר בימים אלה במערב חדרה, תהיה תחנת מעבר בין הרכבות המהירות לפרבריות, וזו תוקם תוך שימור בריכת סמר הסמוכה ויער חדרה. בזכרון יעקב תוקם תחנה חדשה בצמוד לאזור התעסוקה ההולך ונבנה בה. בנתניה כוללת התכנית 3 תחנות רכבת, מתוכן שתיים קיימות שבהן יבנו מבנים חדשים, חניונים וחיבורים עירוניים, ותחנה חדשה באזור המכללות, המסומנת בתכנית כסימבול, ותתוכנן בהמשך כחלק אינטגראלי מן הפיתוח העירוני האינטנסיבי במקום.

עפ"י התוכנית האסטרטגית של הרכבת, תנועת המטענים מחיפה דרומה תעבור בעתיד ברובה בציר מזרחי ולא במסילת החוף.

יו"ר מטה התכנון הלאומי ויו"ר הות"ל, עו"ד שלומי הייזלר: "שדרוג המסילות הפרבריות והקמת ה"שדרה" של רשת המסילות המהירות יקצרו את זמני הנסיעה בין המטרופוליניים ויעניקו לנוסעים מערכת הסעת המונים שהיא נגישה ונוחה. התוכנית היא אבן דרך חשובה במימוש התוכנית האסטרטגית של רכבת ישראל לשנת 2040 להפוך את השירות הרכבתי למהיר, תדיר, ואמין יותר עבור תושבי ישראל".

קיראו עוד ב"בארץ"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.