מערכת הפנסיה הגרמנית בסכנה - "תקרוס ללא רפורמה מידית"
"מערכת הפנסיה של גרמניה לא תהיה כדאית כלכלית בעוד חמש שנים ללא רפורמה", כך התייחס ריינר דולגר, נשיא הקונפדרציה של איגודי המעסיקים הגרמניים למצבה של המערכת הפנסיונית הגרמנית. קונפדרציית איגודי המעסיקים הגרמניים מייצגת כ-20 מיליון עובדים הכח העבודה הגרמני. דולגר ציין בנוסף כי הכלכלה הגרמנית נחלשת והמערכת החברתית נמצאת על סף קריסה.
בשנת 2019, סך ההפקדות לתוכניות הפנסיה הציבוריות של גרמניה ייצג כ-10.1% מהתמ"ג של המדינה. אך שיעור זה צפוי לגדול ל-12.2% עד 2070 תחת השיטה הנוכחית של המדינה, כך על-פי דו"ח שפורסם בשנת 2021 על ידי הנציבות האירופית. גידול של 2% בשיעור חלקה של ההפקדות לפנסיה מסך התמ"ג של המדינה, הינו אחד התחזיות הגבוהות ביותר במדינות אירופה, רק באירלנד ונורבגיה התחזיות קודרות יותר, שם שיעור התרומה צפוי לגדול ב-2.6%.
האבטלה הגבוהה והגידול בתוחלת החיים של האוכלוסייה התלויה הגרמנית תורמת לאתגרים העומדים בפני מערכת הפנסיה הגרמנית. דולגר הציע כי גיל הפרישה של האוכלוסייה צריך להיות בהתאם לתוחלת החיים הממוצעת של הציבור הגרמני, וציין, "גידול בתוחלת החיים, תוביל לגיל פרישה גבוה יותר". נזכיר כי קנצלר גרמניה, אולף שולץ דחה את הקריאות להעלות את גיל הפרישה הסטנדרטי מ-67 ל-68 ביוני 2021 כשהיה שר האוצר.
בגרמניה זקוקים לרפורמה
בגרמניה החלו לדבר על רפורמה חדשה במערכת הפנסיונית במדינה. צמצום הפער בין תוחלת החיים לגיל הפרישה הוא ככל הנראה הגורם שינחה את הרפורמה. המשוואה היא פשוטה תוחלת החיים גדלה וגיל הפרישה נשאר בעינו, המדינה צריכה לשלם יותר שנים ובכך נקלעת ללחצים כלכליים כבדים.
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הרפורמה לה דרושה גרמניה לא נראתה מאז תקופת איחוד גרמניה בשנות ה-90, על פי דוגלר, כאשר מזרח ומערב גרמניה התאחדו לאחר 45 שנות הפרדה מאז מלחמת העולם השנייה. מערכת הפנסיה שהיית מושתתת במערב גרמניה הורחבה למזרח גרמניה לאחר האיחוד, מה שגרם לטלטלה כלכלית.
דוגלר ציין כי יש להתייחס למערכת הפנסיה במדינה ברצינות כמו אל שינויי האקלים. כמו כן הציע לכלול אותה כחלק מתכניות המערכת המדינית לעתיד הקרוב בפאן החברתי, בכדי להדגיש את דחיפות המצב. "רפורמה במערכת הפנסיה היא מאתגרת כמו מעבר לאנרגיה ירוקה, וללא ספק חשובה לא פחות למען עשיית צדק בין-דורי", סיכם דולגר.
- 2.פחפחפח 01/11/2022 13:28הגב לתגובה זולא נשדדה כפי שנשדדה מערכת הפנסיה הישראלית בשנת 2003 ומאז, למרות האינפלציה, הקיצבאות קפאו. נחשו מי היה שר האוצר הגאון ב 2003 ש"עשה סדר" במערכת הפיננסית ?
- 1.קיפי 01/11/2022 07:59הגב לתגובה זוצריך מודל דינאמי. לא כל עבודה אפשר עד הפנסיה.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
משקיעים עובדים AIלקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?
זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.
מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.
בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.
מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45% , פלנטיר Palantir 1.65% או רובין הוד Robinhood 2.58% מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.
