אלון מאסק
צילום: הרצאת טד

אילון מאסק: "מיתון עולמי עשוי להימשך עד אביב 2024"

מנכ"ל ומייסד טסלה הזהיר כי לדעתו הכלכלה העולמית אינה קרובה לסיום המשבר הכלכלי וכי אין מן הנמנע כי המשבר יימשך עוד כשנה וחצי; מייסד אמזון ג'ף בזוס טוען כי יש להקטין את הסיכונים
דור עצמון | (5)

מייסד ומנכ"ל טסלה TESLA INC אילון מאסק חושב שהחולשה הכלכלית העולמית יכולה להימשך עוד שנה וחצי.

בשאלה שהופנה כלפי מאסק בציוץ בטוויטר בה נשאל עד מתי לדעתו יימשך המיתון הכלכלי שמתרחש כעת, ענה מאסק: "רק מנחש, אבל כנראה עד אביב 2024".

צריך לזכור כי דבריו של מאסק מגיעים גם על רקע דוחותיה הכספיים של טסלה לרבעון השלישי שפורסמו לפני יומיים ושהביאו לנפילתה אמש במסחר בוול סטריט בכ-7% מכיוון שיצרנית הרכב החמיצה הערכות ההכנסות והזהירה מפני מחסור פוטנציאלי ברכיבים השנה, דבר שיפגע בהיקף המשלוחים של רכבים. החברה דיווחה על הכנסות של כ-21.45 מיליארד דולר, בעוד בשוק ציפו להכנסות גבוהות מכך, של כ-22.09 מיליארד דולר. בשורה התחתונה ציפה השוק לרווח מדולל של כ-1.01 דולר למניה, בעוד שבפועל טסלה דיווחה על רווח של 1.05 דולר למניה.

לפי קרן המטבע הבינלאומית, התמ"ג העולמי צמח ב-6% ב-2021 אך צפוי לרדת ל-3.2% השנה ול-2.7% ב-2023. נתונים אלו מעידים על קצב הצמיחה החלש ביותר פרט למשבר הפיננסי ב-2008 והצניחה המהירה בימים הראשונים של מגיפת הקורונה. הפדרל ריזרב צופה שהתמ"ג בארה"ב יגדל רק ב-0.2% השנה וב-1.2% ב-2023.

בציוץ ביום רביעי, מייסד אמזון AMAZON , ג'ף בזוס, אמר שהגיע הזמן "להקטין את הסיכונים" כהכנה לתקופה כלכלית קשה שלפנינו. הציוץ הזה לווה סרטון של מנכ"ל גולדמן זאקס GOLDMAN SACHS דיוויד סולומון, שאמר בראיון ל-CNBC כי הוא חושב שיש "סיכוי טוב" למיתון בארה"ב.

דבריהם של מאסק ובזוס מצטרפים לדבריו של ג'יימי דיימון, מנכ"ל ג'יי.פי מורגן JP MORGAN , שהזהיר באחרונה כי תמהיל "מאוד מאוד רציני" של רוחות נגד עשוי להטות את הכלכלה האמריקאית והעולמית למיתון עד אמצע השנה הבאה. דיימון, מנכ"ל הבנק הגדול בארה"ב, אמר כי כלכלת ארה"ב "עדיין מתמודדת" כיום וסביר שהצרכנים יהיו במצב טוב יותר בהשוואה למשבר הפיננסי העולמי של 2008.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    עופר 23/10/2022 00:31
    הגב לתגובה זו
    קצת מיתון לא יזיק. לחזור לרביות של 5-6% באופן קבוע כדי לרסן את הצריכה המופקרת
  • 2.
    שלטון נתניהו=מיתון עמוק בישראל (ל"ת)
    כלכלן 21/10/2022 18:16
    הגב לתגובה זו
  • איזה שטויות. תקופת נתניהו הביאה לשיא בכלכלת ישראל. (ל"ת)
    אזרח 23/10/2022 04:37
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    צרנוחה 21/10/2022 17:25
    הגב לתגובה זו
    לכן שכח מירידות.
  • מוטי 21/10/2022 19:32
    הגב לתגובה זו
    הוא אחד האנשים העשירים בעולם, אתה, מגיב בביזפורטל... קשה להחליט.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.