אוניית קרניבל קרוז שייט הפלגה נופש
צילום: Istock
דוחות

״נוטשים את הספינה״, קרניבל קורסת ב-20% ואיתה מניות הקרוזים

מניות הקרוזים צונחות בשיעורים דו ספרתיים לאחר שקרניבל, מובילה בשוק הקרוזים דיווחה על רבעון קשוח ופספסה את תחזיות האנליסטים הן בשורה העליונה והן בשורה התחתונה
עומר רוסו | (6)

קרניבל קרוז CARNIVAL CORP , חברת ענק בתחום שלא מצליח להתאושש - מניות הקרוזים לא מצליחות לחזור למחירי הטרום קורונה כמו גם סקטור התעופה. אנשים נרתעים מלנפוש בקרוזים על רקע המצב מאקרו - כלכלי המאתגר בארה״ב, בו נשחק השכר הריאלי של האזרחים בעקבות האינפלציה הגואה, בשילוב עם העלאות הריבית המדכאות את הוצאות הצרכן.

עם זאת, ניתן לראות שהכנסות החברה מצליחות לגדול מרבעון לרבעון, וההפסדים מצטמצמים, אך זה לא מרצה את המשקיעים.

קרניבל רשמה הכנסות ברבעון השני של השנה בסך של 4.3 מיליארד דולר, נמוך מאוד מתחזיות האנליסטים שצפו הכנסות בסך של 5.13 מיליארד דולר. ברבעון הראשון של השנה רשמה קרניבל הכנסות בסך 2.4 מיליארד דולר, כך שהיא כן מצליחה לגדול. ההכנסות של קרניבל טרום משבר הקורונה היו סביבות רמת ה-5 מיליארד דולר.

ההפסד למניה של החברה היה רחוק מאוד מתחזיות האנליסטים גם כן, ונראה שהחברה כעת רחוקה מלייצר רווח חשבונאי (ה-EBITDA היה חיובי). הנתון עמד על הפסד של 65 סנט למניה, או 770 מיליון דולר, כשברבעון המקביל הנתון עמד על הפסד של 2.8 מיליארד דולר, שיפור מהותי. אנליסטים צפו הפסד למניה של 13 סנט, כך שקרניבל הייתה רחוקה מהצפי.

ה-EBITDA המתואם לרבעון השני עמד על 300 מיליון דולר, הפך לחיובי לראשונה מאז חידוש פעילות השייט ממשבר הקורונה. 

בנוסף, החברה אישרה כי ברבעון הבא תמשיך להיות הפסדית, כשה-EBITDA ״צפוי להיות אפסי, עם נטייה לשלילי״ כך נמסר על פי החברה. החברה אישרה ששנת 2022 כולה תהיה הפסדית ולא השאירה תקווה למשקיעים, שנוטשים את הספינה, תרתי משמע והמניה צונחת ב-20%.

ביוני האחרון, האנליסט ג'יימי רוייו מבנק מורגן סטנלי, חתך את מחיר היעד ל-7 דולר למניה מ-13 דולר למניה. הוא סבור כי החוב הכבד של החברה עלול להוביל אותה לפשיטת רגל, בשילוב עם המשך הפסדים גדולים, כפי שהחברה פרסמה היום. 4 מיליארד דולר צריכים להיפרע ב-18 החודשים הקרובים, בנוסף 5 מיליארד דולר מהמזומנים שבידי החברה הם רזרבות של לקוחות. כיון שאנו הולכים לקראת המשך העלאות ריבית, במידה והביקוש יפגע שוב מגורם כלשהו או שהלקוחות ירצו למשוך את כספם הרי שהחברה תהיה שווה 0, לדבריו. 

ביולי, קרניבל אכן דיללה את המשקיעים בהנפקת מניות. קרניבל הנפיקה מניות בשווי של מיליארד דולר, במחיר מניה של 9.95 דולר למניה, ואמרה שהכסף ישמש ״למטרות מנהליה של החברה, לרבות שינוי מבנה החוב לשנת 2023״. 

אצל רויאל קריביאן ROYAL CARIBBEAN CRUISES , שנופלת היום ב-10% המצב גם לא מזהיר. החברה לא מצליחה לייצר רווחים בעשרת הרבעונים האחרונים, בעוד שההכנסות מטפסות לאט מדי. החוב הנקי ברויאל קריביאן נמוך משמעותית מהחוב של קרניבל, ועומד על 16 מיליארד, חלק מהחובות הוא לפירעון בשנה הקרובה, כשלחברה מזומנים בסך 2.1 מיליארד דולר בלבד.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אלי 02/10/2022 19:17
    הגב לתגובה זו
    זה סופו שיתרסקו!!!!!!
  • 4.
    חכם 01/10/2022 17:52
    הגב לתגובה זו
    הכל אדום בנסדק ובso מי שעכשיו מחוץ לבורסה צוחק כל הדרך לבנק
  • 3.
    דניאל 01/10/2022 14:38
    הגב לתגובה זו
    האנליסטים פיספסו בתחזיות שלהם! ממתי החברה צריכה להוכיח משהו ביחס לתחזיות אנליסטים? האנליסטים צריכים לתת תחזית מדוייקת יותר, ואם זה לא קורה אז הטעות היא שלהם!
  • 2.
    ברוך 30/09/2022 21:35
    הגב לתגובה זו
    השוק חזק בדרך למטה מתי זה יפסק רק פאוול יכול לענות ובנוסף כמעט איפה להשקיע שום דבר לא בטוח
  • עוז 01/10/2022 19:04
    הגב לתגובה זו
    כשתעלה האבטלה והשכר הממוצע ייעצר - זה כנראה יהיה הסימן להתחיל לחזור לשוק
  • 1.
    ברוך 30/09/2022 19:11
    הגב לתגובה זו
    וזה מצב שלא רואים את הסוף תגידו תודה לנגיד פאוול שהכל יקרוס כמו מגדל קלפים או לגו זיכרו שימרו על כספיכם כי עכשיו לצערי הכל מסוכן בשוק שלא ברור מה הכיוון
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.