המיליארדר סטנלי דרוקנמילר צופה מיתון קשה בשנת 2023
המשקיע המיליארדר סטנלי דרוקנמילר מאמין שצעדי ההידוק האגרסיביים והעלאות הריבית החדות של הפדרל ריזרב יובילו את כלכלת ארה"ב למיתון. "המקרה המרכזי שלנו הוא צניחה קשה עד סוף 23", אמר דרוקנמילר היום בפסגת המשקיעים של CNBC בניו יורק. "אני אהיה המום אם לא יהיה לנו מיתון ב-23'. אני לא יודע את העיתוי אבל בהחלט עד סוף 23'".
הרקורד של דרוקנמילר בעולם ההשקעות מרשים למדי - בכל שנותיו בהשקעות הוא מעולם לא סיים שנה בהפסדים אך כעת הוא משוכנע כי זה אכן יקרה, "אני לא שולל משהו ממש רע", אמר. דרוקנמילר מאמין שהריבית האפסית בעשור האחרון יצרה בועת נכסים ושוק שורי.
הפד' נמצא כעת באמצע מסע ההידוק האגרסיבי ביותר שלו מאז שנות ה-80. הבנק המרכזי העלה בשבוע שעבר את הריבית ב-0.75% בפעם השלישית ברציפות והתחייב להעלאות נוספות כדי לנצח את האינפלציה. מדד ה-S&P 500 הגיע לשפל בחודש יוני והגיע לשפל חדש בשוק הדובי ביום שלישי לאחר רצף הפסדים של שישה ימים.
דרוקנמילר ניהל פעם את קרן הקוונטים של ג'ורג' סורוס וזכה לתהילה לאחר שעזר בהימור של 10 מיליארד דולר מול הליש"ט הבריטי בשנת 1992. מאוחר יותר הוא פיקח על 12 מיליארד דולר כנשיא Duquesne Capital Management לפני שסגר את משרדו ב-2010. "אפילו לא צריך לדבר על ברבורים שחורים כדי להיות מודאג במצב הנוכחי. הסיכון בבעלות על נכסים ומניות לא הגיוני", אמר דרוקנמילר.
- הבינלאומי בצמרת - דיסקונט בתחתית; לאומי ומזרחי מאכזבים
- דיסקונט מתעקש לספק ריבית נמוכה לחוסכים בפיקדונות - 3.5% בלבד לפיקדון לשנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם ריי דליו, אחד המשקיעים הידועים והמצליחים בעולם, סבור כי למרות הסנטימנט החיובי שראינו בשווקים מאז חודש יוני, הפד' עלול להפיל את השוק ממש בקרוב. לפי פוסט שפרסם בלינקדאין, הוא טוען כי העלאה של הריבית לרמה של 4.5% תוביל לירידה של 20% בשווקים. דליו המשיך וכתב כי: "ככל שהריביות יעלו כך ירדו השווקים והכלכלה תהיה חלשה, יותר משכולם צופים. העלאות הריבית יורידו את הגידול באשראי של הצרכנים, מה שיוריד את הבזבוזים שלהם ובסופו של דבר זה מה שיוריד למטה את הכלכלה".
- 11.הפד רוצה להוריד את המניות והנדלן ואת הפנסיות של הא 29/09/2022 09:56הגב לתגובה זוהפד רוצה להוריד את המניות והנדלן ואת הפנסיות של האמריקאים דרך ירידת הבורסה ומעוניין במיתון. שאר הגנבים שמגלגלים מליארדים הצטיידו בשורטים מתחילת השנה ולא יתנו לשוק להתאושש. לכן המניות יירדו עוד 20% לפחות. אחכ הגנבים ימכרו השורטים ויקנו בסוח מניות וירוויחו פעמים ממי שנישבר וברח כי פחד שלא יישאר עם ביטחון לזיקנה.
- 10.קניתי במינוס 5 אפל וגם גוגל בקנייה (ל"ת)תמר 29/09/2022 07:38הגב לתגובה זו
- 9.מזהיר אתכם מהשורט הם מפסידנים (ל"ת)אסף 29/09/2022 07:37הגב לתגובה זו
- 8.השורטיסטים לוזרים יקבלו גם היום בראש (ל"ת)צביקה 29/09/2022 07:37הגב לתגובה זו
- 7.רק לונג השורט ימחק קליל. פשוט יעלם (ל"ת)יעקב 29/09/2022 07:35הגב לתגובה זו
- 6.השורטיסטים הם חוזרים השוק 14 שנים הפסדים (ל"ת)שרון 29/09/2022 07:34הגב לתגובה זו
- 5.מיד יהיה בשורט על מניות ובמדדים יפסיד המון (ל"ת)שרית 29/09/2022 07:34הגב לתגובה זו
- 4.הוא לונגעסט מאמין העליות.השורטים ישרפו (ל"ת)יוסי שלב 29/09/2022 07:33הגב לתגובה זו
- 3.ברק 29/09/2022 03:37הגב לתגובה זואני לא מבין למה אתם נעולים על דליו, הוא כמעט פשט את הרגל יותר מפעם אחת והפד הציל אותו מאחורי הקלעים. הוא גם נראה לי מקבל כסף מהסינים או משהו כזה. ולגבי המיתון, הבעיה זה שיש סיכוי לא קטן גם לשפל של כמה שנים עד שבעיית האנרגיה במערב תפטר. גם צריך למצוא פתרן למשבר החובות של המדינות, רוב מדינות המערב נמצאות בחובות שהולכים להתפוצץ להן בפנים בחודשים הקרובים כי הם נתונים בדולרים. הפד יצטרך להציל מדינות זרות או שהמטבעות של רוב המדינות המפותחות יקרסו מול הדולר יותר ממה שקורה עכשיו כשהחברות והמדינות יצטרכו לקנות דולרים במטבעות המקומיים על מנת להחזיר את החובות זו הסיבה האמיתית שהדולר עולה במיתונים, זה בגלל שהוא מטבע ההלוואות הבינלאומי, לא איגוח או כל קשקוש אחר.
- 2.כספי 28/09/2022 21:32הגב לתגובה זושנים שידענו שהשיטה המעוות של כל המדינות לשתק את הריבית להרבה שנים ולהדפיס כסף ולזפוך לשווקים זה יגמר ברע והיום זה יום הדין כולם היום במשבר כלכלי למרות שפה משקרים אומרים כלום לא קרה כמו בת יענה שטומנת את ראשה בחול וחושבת שלא רואים אותה
- 1.שמשי 28/09/2022 20:32הגב לתגובה זואין ספק המצב מסובך אבל אם ישתמשו בתנובה במכשירים הנכונים וידיאו בזמן בהתאם לא יהיה מיתון בפרט כאשר הציפיות הם למיתון. אז מן הסתם יפעלו נגד מיתון כדי לא לגלוש למיתון.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
