וול סטריט ירידות סוחר
צילום: iStock

המיליארדר סטנלי דרוקנמילר צופה מיתון קשה בשנת 2023

דרוקנמילר שמעולם לא סיים שנה בהפסדים, משוכנע כעת כי זה אכן יקרה, "אני לא שולל משהו ממש רע", אמר; הוא מאמין שהריבית האפסית בעשור האחרון יצרה בועת נכסים ושוק שורי
דור עצמון | (11)

המשקיע המיליארדר סטנלי דרוקנמילר מאמין שצעדי ההידוק האגרסיביים והעלאות הריבית החדות של הפדרל ריזרב יובילו את כלכלת ארה"ב למיתון. "המקרה המרכזי שלנו הוא צניחה קשה עד סוף 23", אמר דרוקנמילר היום בפסגת המשקיעים של CNBC בניו יורק. "אני אהיה המום אם לא יהיה לנו מיתון ב-23'. אני לא יודע את העיתוי אבל בהחלט עד סוף 23'".

הרקורד של דרוקנמילר בעולם ההשקעות מרשים למדי - בכל שנותיו בהשקעות הוא מעולם לא סיים שנה בהפסדים אך כעת הוא משוכנע כי זה אכן יקרה, "אני לא שולל משהו ממש רע", אמר. דרוקנמילר מאמין שהריבית האפסית בעשור האחרון יצרה בועת נכסים ושוק שורי.

הפד' נמצא כעת באמצע מסע ההידוק האגרסיבי ביותר שלו מאז שנות ה-80. הבנק המרכזי העלה בשבוע שעבר את הריבית ב-0.75% בפעם השלישית ברציפות והתחייב להעלאות נוספות כדי לנצח את האינפלציה. מדד ה-S&P 500 הגיע לשפל בחודש יוני והגיע לשפל חדש בשוק הדובי ביום שלישי לאחר רצף הפסדים של שישה ימים.

דרוקנמילר ניהל פעם את קרן הקוונטים של ג'ורג' סורוס וזכה לתהילה לאחר שעזר בהימור של 10 מיליארד דולר מול הליש"ט הבריטי בשנת 1992. מאוחר יותר הוא פיקח על 12 מיליארד דולר כנשיא Duquesne Capital Management לפני שסגר את משרדו ב-2010. "אפילו לא צריך לדבר על ברבורים שחורים כדי להיות מודאג במצב הנוכחי. הסיכון בבעלות על נכסים ומניות לא הגיוני", אמר דרוקנמילר.

גם ריי דליו, אחד המשקיעים הידועים והמצליחים בעולם, סבור כי למרות הסנטימנט החיובי שראינו בשווקים מאז חודש יוני, הפד' עלול להפיל את השוק ממש בקרוב. לפי פוסט שפרסם בלינקדאין, הוא טוען כי העלאה של הריבית לרמה של 4.5% תוביל לירידה של 20% בשווקים. דליו המשיך וכתב כי: "ככל שהריביות יעלו כך ירדו השווקים והכלכלה תהיה חלשה, יותר משכולם צופים. העלאות הריבית יורידו את הגידול באשראי של הצרכנים, מה שיוריד את הבזבוזים שלהם ובסופו של דבר זה מה שיוריד למטה את הכלכלה".

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    הפד רוצה להוריד את המניות והנדלן ואת הפנסיות של הא 29/09/2022 09:56
    הגב לתגובה זו
    הפד רוצה להוריד את המניות והנדלן ואת הפנסיות של האמריקאים דרך ירידת הבורסה ומעוניין במיתון. שאר הגנבים שמגלגלים מליארדים הצטיידו בשורטים מתחילת השנה ולא יתנו לשוק להתאושש. לכן המניות יירדו עוד 20% לפחות. אחכ הגנבים ימכרו השורטים ויקנו בסוח מניות וירוויחו פעמים ממי שנישבר וברח כי פחד שלא יישאר עם ביטחון לזיקנה.
  • 10.
    קניתי במינוס 5 אפל וגם גוגל בקנייה (ל"ת)
    תמר 29/09/2022 07:38
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    מזהיר אתכם מהשורט הם מפסידנים (ל"ת)
    אסף 29/09/2022 07:37
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    השורטיסטים לוזרים יקבלו גם היום בראש (ל"ת)
    צביקה 29/09/2022 07:37
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    רק לונג השורט ימחק קליל. פשוט יעלם (ל"ת)
    יעקב 29/09/2022 07:35
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    השורטיסטים הם חוזרים השוק 14 שנים הפסדים (ל"ת)
    שרון 29/09/2022 07:34
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    מיד יהיה בשורט על מניות ובמדדים יפסיד המון (ל"ת)
    שרית 29/09/2022 07:34
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    הוא לונגעסט מאמין העליות.השורטים ישרפו (ל"ת)
    יוסי שלב 29/09/2022 07:33
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    ברק 29/09/2022 03:37
    הגב לתגובה זו
    אני לא מבין למה אתם נעולים על דליו, הוא כמעט פשט את הרגל יותר מפעם אחת והפד הציל אותו מאחורי הקלעים. הוא גם נראה לי מקבל כסף מהסינים או משהו כזה. ולגבי המיתון, הבעיה זה שיש סיכוי לא קטן גם לשפל של כמה שנים עד שבעיית האנרגיה במערב תפטר. גם צריך למצוא פתרן למשבר החובות של המדינות, רוב מדינות המערב נמצאות בחובות שהולכים להתפוצץ להן בפנים בחודשים הקרובים כי הם נתונים בדולרים. הפד יצטרך להציל מדינות זרות או שהמטבעות של רוב המדינות המפותחות יקרסו מול הדולר יותר ממה שקורה עכשיו כשהחברות והמדינות יצטרכו לקנות דולרים במטבעות המקומיים על מנת להחזיר את החובות זו הסיבה האמיתית שהדולר עולה במיתונים, זה בגלל שהוא מטבע ההלוואות הבינלאומי, לא איגוח או כל קשקוש אחר.
  • 2.
    כספי 28/09/2022 21:32
    הגב לתגובה זו
    שנים שידענו שהשיטה המעוות של כל המדינות לשתק את הריבית להרבה שנים ולהדפיס כסף ולזפוך לשווקים זה יגמר ברע והיום זה יום הדין כולם היום במשבר כלכלי למרות שפה משקרים אומרים כלום לא קרה כמו בת יענה שטומנת את ראשה בחול וחושבת שלא רואים אותה
  • 1.
    שמשי 28/09/2022 20:32
    הגב לתגובה זו
    אין ספק המצב מסובך אבל אם ישתמשו בתנובה במכשירים הנכונים וידיאו בזמן בהתאם לא יהיה מיתון בפרט כאשר הציפיות הם למיתון. אז מן הסתם יפעלו נגד מיתון כדי לא לגלוש למיתון.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.