oecd
צילום: oecd

בעקבות המלחמה באוקראינה; ה-OECD מוריד את תחזיות הצמיחה העולמית

מחירי האנרגיה באירופה לא מפסיקים לעלות, פוטין ממשיך להחריף את הטון ורוב המטבעות ממשיכים להחלש אל מול הדולר, איפה הסיפור ייגמר?
מתן קובי | (1)

ארגון ה-OECD מפרסם היום דוח בו הוא מפרט את מצב הכלכלה העולמית ומפרט מדוע הוא מוריד את תחזיותיו בנוגע לצמיחה העולמית - 2.2% בשנת 2023, לעומת התחזית הקודמת של 2.8%. על פי הדוח, כלכלות רבות ייפגעו במהלך השנתיים הקרובות מגורמי המאקרו הרעים ששוררים כעת בעולם. הארגון הוריד את תחזית הצמיחה של גרמניה ל-2022 ו-2023 ב-0.7% ו-2.4% בהתאמה, כאשר בסך הכל התמ"ג של המדינה בשנת 2023 אמור להצטצמצם ב-0.7% - מישהו אמר מיתון? המצב ברוב המדינות אינו מזהיר ולפי הדוח, האינפלציה לא צפויה להעלם בקרוב.

המלחמה באוקראינה

הארגון מדגיש בדוח את ההשפעה החדה שיש למלחמה המתמשכת באוקראינה על מצב הכלכלות בעולם, עד כדי כך שהוא כנראה הגורם העיקרי בשינוי לרעה בדוח לעומת הדוח האחרון שיצא בחודש יוני. לפני כשבוע החריף הקרמלין את הטון אל מול אוקראינה והמערב והודיע על גיוס של מאות אלפי חיילי מילואים. בעקבות ההודעה אזרחים וחיילים ברחו מהמדינה עד כדי כך שמחירי הטיסות היוצאות מהמדינה הרקיעו והטיסות הגיעו לתפוסה מלאה. בדוח מודגשת ההשפעה של המלחמה בעיקר בפן של מחירי המזון ומחירי האנרגיה, אשר עלו בצורה חדה ביותר אירופה. 

השפעת המלחמה על התמ"ג העולמי לפי הדוח:

הקורונה עדיין פאקטור

לפי הדוח, התמ"ג של סין צפוי לעמוד על 3.2% בסוף השנה הקרובה, ירידה של 1.2% לעומת הצפי הקודם. המשך הסגרים במדינה מקשה על העסקים והמפעלים לחזור לתפקוד מלא, מה שכמובן משפיע מאוד על כלל המדינות בעולם, אשר תלויות בצורה ניכרת בייצוא הסיני. למרות התחזית השלילית, הארגון צופה כי בעקבות צעדים של הממשל הסיני, המגיעים להיקף של 2% מהתמ"ג, הכלכלה הסינית תחזור לצמוח בקצב גבוה יותר בשנה הבאה - 4.75%.

עליית מחירי האנרגיה 

אין זה סוד כי מחירי האנרגיה באירופה עולים בימים אלו בצורה חדה וכי הם צפויים לעלות עוד יותר לקראת החורף (בעקבות המלחמה באוקראינה). לפי הדוח, מחירי הגז באירופה יותר משולשו בשנה האחרונה וגבוהים פי 10 מהממוצע שנרשם בין השנים 2010 ל-2019

מחירי הגז בהולנד ומחירי החשמל בגרמניה מאז תחילת 2021:

ההוצאה של מדינות על אנרגיה כאחוז מהתמ"ג ב-2022 לעומת 2019 ו-2021:

האינפלציה עדיין איתנו 

על אף העלאות הריבית של הבנקים המרכזיים ברחבי העולם, הארגון צופה כי במרבית מדינות העולם האינפלציה תמשיך לעלות, גם בשנת 2023; תחזיות האינפלציה של הארגון עבור גרמניה וצרפת עלו ב-2.8% ו-1.3% בהתאמה בהשוואה לדוח הקודם של יוני. הארגון צופה כי האינפלציה בארה"ב תעמוד בסוף השנה הנוכחית על 6.2% ובשנה הבאה על 3.4%.

האינפלציה במדינות העולם ב-2021, 2022 והתחזיות לסוף השנה ושנה הבאה (בנוסף לשוני בין הדוח הקודם לנוכחי): 

מה הלאה? 

ככל שהמלחמה באוקראינה מחריפה והחורף מתקרב לאירופה בצעדי ענק מחירי האנרגיה צפויים להמשיך להעלות וכתוצאה מכך גם האינפלציה. הבנקים המרכזיים יצטרכו לעבוד מאוד קשה בכדי להוריד את האינפלציה והסיכוי שיעשו זאת מבלי לגרום למיתון פוחת ופוחת לנוכח תחזיות האינפלציה הגבוהות של הארגון. מבלי נס של ממש סביר כי נראה בחורף הקרוב הרבה מדינות שנכנסות למיתון כאשר הבנקים המרכזיים ממשיכים להעלות את הריבית -  הפד' צפוי להעלות את הריבית עד לרמה של 4.5% עד סוף השנה הנוכחית.

התמ"ג של מדינות העולם ב-2021-2022 והצפי להמשך השנה ושנה הבאה (בנוסף לשוני בין הדוח הקודם לדוח הנוכחי): 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    לרון 27/09/2022 08:54
    הגב לתגובה זו
    את רוסיה להרבה שנים,זה גורלו מה קגב שהוא העבר,רוסיה יכולה לאיים,סחירי חרב לוחמים עבורה? אסירים? רק תעשו על המאיימת "פו" תנשפו היסטורית והיא תיעלם,לפחות השפעתית
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.