לא לשימוש
צילום: רויטרס

פאוול: "אף אחד לא יודע אם יהיה מיתון; עליה של עוד 1%-1.25% עד סוף השנה"

עוד בנאום: "אין דרך לא כואבת להוריד את האינפלציה", "נראה שמחירי הסחורות הגיעו לפיק"
נתנאל אריאל | (20)

הפד, הבנק המרכזי בארה"ב, העלה היום את הריבית פעם שלישית ברציפות ב-0.75%,  כך שכעת היא עומדת על טווח של 3%-3.25%. והצפי שלו לריבית קפצה ב-1% כך שעד סוף השנה הריבית צפויה להגיע ל-4.4%, לעומת התחזית הקודמת של הפד' ל-3.4% בסוף השנה. זה לא יהיה הסוף והצפי הוא שבשנת 2023 הריבית תמשיך לעלות ל-4.6%. נכון לעכשיו הבנק צופה הורדה של הריבית ב-2024.

במסיבת העיתונאים סיפק פאוול התייחסות לשאלות ולדבריו אנחנו "מתלבטים בין העלאה כוללת של 1% ל-1.25% עד סוף השנה". כלומר, הפד' מתלבט בין העלאה של 0.75% בפגישה הבאה ו-0.5% בזו שאחריה, לבין שתי העלאות של 0.5%. ״הפד רואה המשכיות של העלאות ריבית בשנת 2023. המשכיות של העלאות הריבית היא הכרחית״.

"מחויבים לחזור ליעד אינפלציה של 2%"

פאוול הוסיף להישמע נחרץ במלחמה של הפד' באינפלציה ואמר כי "אנחנו נחרצים, המטרה שלנו היא יציבות מחירים, היא הסלע שלנו. אנחנו מחוייבים מאוד לחזור ליעד אינפלציה של 2%, יש לנו את הכלים וההחלטה להחזיר את יציבות המחירים. כלכלה חייבת יציבות מחירים ויהיה צורך בהעלאות ריבית נוספות".

"אנחנו עדיין ממשיכים לראות סיכונים להמשך עלייה באינפלציה. בחודשים הקרובים נחפש ראיות משכנעות לכך שהאינפלציה בירידה. אנחנו צריכים להוריד את האינפלציה. לעת עתה זה צריך להיות הפוקוס שלנו" אמר פאוול. לדבריו "קצב העלאת הריבית יהיה תלוי בנתונים הנכנסים. ההחלטות מתקבלות בכל ישיבה בהתאם לנתונים שמתקבלים בדרך. אם לא יהיה שינוי בנתונים אין סיבה שנעצור את העליות החדות. נהיה זהירים ונמשיך לקבל את ההחלטות מישיבה לישיבה. לא שוקלים שינוי בתוכנית המאזן".

מה לגבי הסיכון למיתון?  "אין דרך לא כואבת להוריד את האינפלציה"

לדברי יו"ר הפד': "אף אחד לא יודע אם יהיה מיתון וכמה עמוק הוא יהיה. נחיתה רכה היא מאוד קשה לתמרון. אני לא יודע להגיד מה הסיכויים למיתון אבל חשוב לזכור שכישלון בהורדת האינפלציה יביא את רוב הכלכלה לכאב.

"אין דרך לא כואבת להוריד את האינפלציה. הלוואי שהייתה דרך לא כואבת לעשות את זה, אבל אין. מה שכן, ייתכן שהצמיחה תהיה חזקה מהצפוי וזה דבר טוב, אבל צפוי שנראה צמיחה איטית יותר בהמשך, וצריך לזכור שצמיחה איטית עשויה להוביל לעלייה באבטלה".

עוד אמר פאוול כי "בשלב מסוים נוריד את קצב העלאות הריבית, אבל ההיסטוריה מזהירה מפני עצירת המהלך והורדת ריבית מוקדמת מדי. נכון לעכשיו, כנראה נידרש למדינות הדוקה (ריבית גבוהה. נ"א) למשך זמן מה, ובינתיים אנחנו מגיבים במהירות ובכח. אנחנו מצפים שתנאי ההיצע והביקוש בשוק העבודה ישתפרו. אבל בדרך יהיה צורך בתקופת צמיחה ממשוכת של צמיחה מתחת למגמה כדי להפחית את האינפלציה".

קיראו עוד ב"גלובל"

"מגזר הנדל"ן נחלש משמעותית"

פאוול גם הודה שהסיפור הוא לא רק מחירי הדלק: "לחץ המחירים (האינפלציה) הוא על מגוון רחב של מוצרים ושירותים, אבל נראה שמחירי הסחורות הגיעו לשיא". פאוול הוסיף ואמר כי "הסקטור הפרטי נחלש משמעותית. כלכלת ארה"ב נמצאת בהאטה מאז 2021, צריך לחזור לריבית מספיק מגבילה" והוסיף כי "המדיניות שלנו תלך לשם". בהתייחסות לצמיחה הוא אמר כי "צמיחה חלשה בחו"ל מאטה את הייצוא" האמריקאי ואמר כי גם "מגזר הדיור נחלש משמעותית". בהתייחסות לשוק העבודה אמר היו"ר כי "שוק העבודה נותר לא מאוזן, עליות השכר מתגברות" אבל "שוק העבודה הדוק" או במילים אחרות - האבטלה נמוכה. לדבריו "יש עכשיו רק קצת הוכחות להתקררות של שוק העבודה".

תגובות לכתבה(20):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 17.
    טראמפ גרם לאזרחים לחייך מעושר וביידן ריסק אותם (ל"ת)
    יוסלה 22/09/2022 16:18
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    אנונימי 22/09/2022 12:11
    הגב לתגובה זו
    הרס את הכלכלה העולמית. דחיית קץ המיתון רק יגרום לזה להיות אגרסיבי. אחרי שמדפיסים כסף במשך עשור עם ריבית אפסית אף אחד לא יכול למנוע מיתון כלכלי
  • 15.
    לילי 22/09/2022 11:26
    הגב לתגובה זו
    את האנפלציה אפשר לצמצם ע"י הקטנת הביקושים והגדלת ההיצע . הקטנת הביקושים ע"י צימצום הוצאות הממשלה היינו הכלי היעיל ביותר . העלאת ריבית מעל 4% כפי שמתכנן הפד ובמקביל הרחבת הוצאות הממשלה היינה דרך לאסון כלכלי .
  • 14.
    הריבית על פקדון דולרי לשנה כ 4.85% (ל"ת)
    נתן 22/09/2022 10:09
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    תש 22/09/2022 10:02
    הגב לתגובה זו
    המדינה שהיא המעסיק הגדול ביותר עם למעלה מ-40% מכלל העובדים שבוייה בניפוח של מחירי הקרקעות והנכסים בתור מי שמחזיקה ברוב הקרקעות הפנויות היא שולטת במחירי הנכסים .ככל שהמדינה תעלה את מחירי הקרקעות ואת יוקר המחייה היא חייבת לעלות את שכר עובדי המדינה .אמרנו מילכוד .
  • מלכוד ? המדינה צריכה להוריד את מחירי הקרקע ויוקר המחיה (ל"ת)
    אוהד 22/09/2022 11:51
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    פאואל וביידן ימח שמכם אמן (ל"ת)
    דונ טראמפ 22/09/2022 09:55
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    קש 22/09/2022 09:55
    הגב לתגובה זו
    כאשר מחירי הנכסים עולים ללא סיבה ומנפחים את הבועה בצורה מוגזמת זה משפיע על השכירות השכר ועלייה במחירי הסחורות .הציבור מצידו לא רוצה לאייש משרות פנויות ולכן הפיתרון הוא מיתון חד וכואב וזה לא מסתיים רק אחרי לפחות 3 שנים וירידה חדה במחירי הנכסים והשכר.
  • 10.
    ZZ 22/09/2022 08:34
    הגב לתגובה זו
    המיתון יוריד גם הוא את האינפלציה הבעיה אחרת, אם הוא מעלה עוד קצת את הריבית ארה"ב חדלת פרעון...
  • 9.
    8 22/09/2022 08:27
    הגב לתגובה זו
    כל עוד הממשל חושב שאין בעיה להיכנס לחובות איסופיים, הוא מלבה למעשה את האינפלציה.
  • 8.
    לרון 22/09/2022 06:00
    הגב לתגובה זו
    ובשלב הכלכלי הזה אנחנו במיתון אמנם לא "בשמיים",במיוחד לאור ירידת הבורסות מעבר ל 20%
  • 7.
    מאור 22/09/2022 02:02
    הגב לתגובה זו
    הולך להיות מרחץ דמים לכל הממונפים.
  • 6.
    ברק 22/09/2022 01:41
    הגב לתגובה זו
    לפיהן השחקנים הגדולים בשוק מהמרים שאנחנו לפני מיתון קשה, השאלה כרגע אם יהיה שפל של כמה שנים בגלל עליה במחירי האנרגיה או מיתון קשה אבל זמני. אני מהמר על גל פשיטות רגל של מדינות. היסטורית בנקים מרכזיים תמיד טועים בתחזיות שלהם והשווקים של הfixed income כמעט תמיד צודקים.
  • 5.
    איציק 22/09/2022 00:35
    הגב לתגובה זו
    ירד 1.7 הנסדאק. אכל אותה מי שחשב שהירידות נגמרו... הן רק התחילו!
  • 4.
    ביידן כנראה נהנה לראות את האזרח האמריקאי מתרסק. טירוף (ל"ת)
    י 22/09/2022 00:05
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    8 21/09/2022 23:54
    הגב לתגובה זו
    ביידן שותק לא מזיז לו שיתרסקו .גם ככה האיש גמור . ועוד מצפים למפולת אתם מבינים ?כאילו שעד עכשיו זאת לא מפולת . למרות שקרעו את המניות לגזרים .
  • 2.
    צח 21/09/2022 23:06
    הגב לתגובה זו
    הדבר הכי כואב זה מיתון. שאנשים יפוטרו ממקומות עבודה. אינפצלציה 8 אחוז. הבן אדם בפניקה . פרופורציות. ביידן תתעורר. מישהו מחרב לך את הכלכלה מתחת לאף
  • 1.
    גולדפינגר 21/09/2022 22:51
    הגב לתגובה זו
    לפני כשנה הפד דיבר על אינפלציה זמנית כזו שתעלם כלעומת שבאה, עכשיו הם מדברים על העלה של לפחות 1% עד סוף השנה. אין להם מושג מה יהיה ב-2023 ומתי הריבית תרד. זה הכל תוצאה של הרחבה כמותית מפלצתית שנמשכה כעשור, אז מי שמאמין לפד שזה יעבור תוך שנה-שנתיים חי בחלום
  • אוהד 22/09/2022 11:56
    הגב לתגובה זו
    כשהמלחמה ברוסיה תסתיים וסין תחזור לעבוד במרץ תראה ירידות מחירים חדות ואפילו דפלציה. אבל מי אני שאתווכח עם כדור הבדולח שלך
  • בן 22/09/2022 00:39
    הגב לתגובה זו
    רק פה גן עדן, 4% אינפלציה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.