קאר שולץ
צילום: צלם: אלעד מלכה
ניתוח טכני

מה הכיוון של מניית טבע והאם מניות הרכבים החשמליים מעניינות?

אחרי התחזית של פורד, האם יש מקום ל-TSLA ו-NIO בתיק?
 
זיו סגל | (8)

הרבה פניות קיבלתי מאז יום שני שכוללות שאלות כלליות, בקשות לניתוח של מניות ולהבהרות על השימוש בכלי הניתוח הטכני. לחלקן השבתי במייל ולשתיים אענה כאן. מתחיל בכך ואז נמשיך את סיקור הדרמה סביב 3900, דרמה שהגיעה לשיא המתח ביום שני כאשר ה-S&P500 סגר בדיוק ב-3900.

 

בטח שאלתם את עצמכם ביום שני מה מיוחד כל כך במספר הזה שהעסיק אותנו כל כך הרבה זמן. ובכן, המספר הוא לא הסיבה אלא התוצאה  לשיווי משקל שנוצר בשווקים. מכיוון ששיווי המשקל התקבע זמן רב סביב 3900 אנחנו נוטים לראות בו, בטעות, את הסיבה. כמו להגיד שהמראה היא הסיבה לאיך שאנחנו נראים. נמשיך בעניין בחלק השני של המאמר.

 

מה מצב מניות הרכבים החשמליים?

קורא שמכנה את עצמו משקיע ביקש לנתח ארבע מניות מתוכן אתייחס לשלוש שאני חושב שמעניינות רבים מכן. השלוש הן TSLA, NIO ו - TEVA. לגבי טבע נשאלתי שאלה גם על ידי הקוראת ר.י ואאחד את התשובות לשתי השאלות.

 

נתחיל ב-TSLA. למרות החששות מהאטה כלכלית עולמית (אני בכוונה בוחר להשתמש במילה הזו ולא במילה מיתון) שוק הרכבים החשמליים, כמו גם שוק האנרגיה והאנרגיה הירוקה, זוכה לאיזה שהיא התייחסות מאוזנת יותר כנראה משום המשמעות של מעבר ממכוניות בנזין לחשמליות. די בפוטנציאל התחלופה כנראה בשביל להחזיק את השוק.

כך, אמש בסביבות 21:00, עת התחלתי לעבוד על המאמר (ברור שאת השוק השארתי לסוף על מנת לדעת את התוצאה הסופית), בעוד פורד משלמת את המחיר על תחזית פסימית, TSLA נסחרת ביציבות יחסית. לפורד עצמה מיוחס פוטנציאל גדול בשוק הרכבים החשמליים ולכן יכול להיות שלאחר עיכול המידע המשקיעים יחזרו אליה.

 

על הגרף של TSLA אתם רואים את עוצמתה ביחס ל-S&P500, עוצמה שתומכת בפרשנות שנתתי וגם את עוצמתה ביחס ל-F כך שזו מניה ראויה לאחזקה. גם ה-RSI שלא ירד אל רמות השלושים מסמן עוצמה.

מבחינה הגרף של המניה עצמה, היא מתנדנדת סביב הממוצע ל-200 יום  בין תמיכה להתנגדות כך שאסטרטגית אפשר לנסות קניה מעל אחת הרמות האלו (פריצה של התנגדות או הגעה לתמיכה) עם הגנה מתחת.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

נעבור למתחרה מסין NIO. גם המניה הזו נמצאת במצב מעניין מאוד. אומנם היא סובלת מהתנגדות הממוצע הנע ל - 200 יום שדברנו בה רבות אבל שימו לב לממוצע ל - 89 יום שהמניה נמצאת מעליו ושאף חצה את קו המגמה היורד. יש בכך רמז חיובי לבאות. כדאי לעקוב ובכל מקרה פריצה של ההתנגדות תהיה סימן חיובי שני. כאמור, מעניינת.

 

האם יהיה ניסיון עליה נוסף לטבע?

 נסיים את רשימת המניות להיות עם TEVA. הקוראת ר.י שאלה לגבי מידע על יעדי מחיר כלכליים המבוססים על תחזיות שחברה נותנת כפי שנתן מנכ״ל טבע.  מידע על יעדים של המלצות אנליסטים יש באתרים כמו יאהו פיננס ו- TipRanks. חלק מהבנקים ופלטפורמות המסחר נותנים כשרות גם מידע על יעדי מחיר ממוצעים. כמובן שבמערכות מקצועיות ושבתשלום המידע נמצא. על מנת לדעת איך האנליסט הגיע ליעד את צריכה לקרוא את הדו״ח שהוא כתב, את המכפיל שהוא חושב שראוי למניה, את הערכתו לרווח ומתוך כך את המחיר שהוא גוזר. תחזית הרווח מבוססת על רווחים בפועל ועדכון הערכות צמיחה או דעיכה ואם החברה עוד לא מרוויחה אז על תחזית הרווחים של האנליסט.

 

לניתוח הטכני יש דרך אחרת לקבוע יעדי מחיר. היא מבוססת על רמות תמיכה והתנגדות, הגובה של תבניות מחיר ויחסי פיבונאצ׳י שאני מרבה להשתמש בהם. אשתדל לתת לנושא הזה משקל רב יותר בעתיד למרות שצריך לזכור שככל שהתחזית היא למשהו רחוק ואינדקטיבי (להבדיל למשל מפריצה עכשווית של התנגדות או משבירה של תמיכה) היעד שניתן דורש התאמות לפי מידע שמצטבר בשטח.

 

מה שניתן לראות על הגרף של TEVA הוא ניסיון הפריצה של קו המגמה העולה שלא צלח. עכשיו המניה נמצאת על מבחן תמיכה מבוסס פיבונאצ׳י שתיאורטית הוא גם הזדמנות קניה עם הגנה מתחת. מהלך מחודש מעל קו המגמה היורד יהיה סימן חיובי. ירידה מתחת לתמיכת הפיבונאצ׳י סביר שתימשך עד שפער המחיר העולה יסגר.

 

השוק לאן?

שעתיים חלפו מאז שהתחלתי לכתוב את המאמר. בינתיים השתתפתי במפגש זום על מסעות עם Pico Iyer תוך השגחה על ה - S&P500 וניסיון לחשוב על השאלות שיש לכם ולי בראש. שתי השאלות המרכזיות להערכתי הן:

1. מה עובר למשקיעים בראש? למה המאבק הגדול הזה סביב 3900? איזה החלטה או אמירה של הפד תכריע לכאן או לכאן?

2. האם אנחנו עדיין באזור התמיכה כפי שהדגשתי אותו בשני המאמרים האחרונים?

 

לגבי השאלה הראשונה כל אחד יכול לתרום את המחשבות שלו. אני מניח שיש רבים שאולי מניחים שמתי שהוא הפד יאותת שהדברים בכיוון של התייצבות. איזה שהוא רמז חיובי. להבנתי הפד נמצא במלכוד כרגע משום שמצד אחד אולי עולה שם המחשבה למתן קצת את קצב העלאות הריבית ולבחון השפעות ארוכות טווח ובכך גם לאפשר לכלכלה להסתגל. אבל, מצד שני מן הסתם הם חוששים משמחה מתפרצת שתנבע מכל סימן של הקלה. אני חושש שהחשש משמחה מתפרצת יכתיב את המדיניות של הפד אבל אתם יודעים, לפעמים גם הודעה שלא טובה לשוק יכולה להיות בסיס לעליות אם חששו מהודעה גרועה יותר.

 

לגבי השאלה השנייה, אזי בין התשובה כן לתשובה לא נראה לי שהיא עדיין כן אבל כן חלש. הכן נובע גם מהעובדה שבפועל אנחנו באזור התמיכה (הגרף שאני מציג כאן הוא אותו הגרף משני המאמרים האחרונים ושוב רואים פטיש באזור התמיכה) וגם משום שהאינדיקטורים גבוהים מרמת השפל הקודמת שהם היו בה למרות שהשוק ברמת שפל חדשה.

 

אנחנו עדיין סביב 3900. לא יכול להגיד שאני ממש סומך על זה שנישאר שם אבל כן מופתע לטובה שאנחנו בכלל עדיין שם אחרי הפתיחה האדומה יותר של המסחר אמש. במאפייני השוק של היום ולאור משמעות אזור ה-3900 חשבתי שהשבירה תימשך להתרסקות והעובדה שזה לא קרה שוב אומרת לנו שיש קונים בשוק הזה ושגם הם עדיין מסתמכים על אזור התמיכה הזה. ניפגש שוב בראש השנה ונקווה שתבוא עלינו לטובה גם בהקשר של השוק. גמר חתימה טובה.

כותב המאמר הינו זיו סגל ([email protected]) העוסק בתחום השווקים הפיננסיים, ניתוח טכני, מימון התנהגותי ואימון מנטלי, בעל עיסוקים מגוונים בתחום באקדמיה ובפרקטיקה.

*אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    ובינתיים... 09/10/2022 16:45
    הגב לתגובה זו
    לא נורא.
  • נכון מאוד (ל"ת)
    בדיוק 15/10/2022 23:51
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מדברים על תחילת מפולת.המניות ירדו כבר50-90%זה לא מפולת? (ל"ת)
    מ 23/09/2022 12:36
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    רועי 22/09/2022 08:39
    הגב לתגובה זו
    כסף על הריצפה מי שלא ישקיע היום יבכה מחר
  • 2.
    לרון 21/09/2022 17:30
    הגב לתגובה זו
    עם תנודתיות נמוכה,החשמליות בדישדוש עם ביתא גבוהה,טכני??אולי,,לא בטוח
  • 1.
    הבנתי 21/09/2022 17:10
    הגב לתגובה זו
    אז סכום הניתוח שלך הוא שאו שטבע תעלה, או שהיא תרד. על זה משלמים לך?
  • כן אחלה פרנסה (ל"ת)
    21/09/2022 20:24
    הגב לתגובה זו
  • לרון 21/09/2022 17:22
    הגב לתגובה זו
    שמישהו יודע טוב ממך?,ובכן ידידי אין כזה,סמוך רק על עצמך,ואל תודה לי על עצתי
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.