"הפוטנציאל בתחום התחבורה וההיסעים ענק. אלקטרה תהיה דומיננטית בתחום"
חברת אלקטרה אלקטרה -2.78% הפועלת בפרויקטים למבנים ותשתיות בישראל ובחו"ל, פרסמה דוחות טובים ברבעון השני כשתחום התחבורה (אפיקים ואגד תעבורה) אחראי על הגידול בפעילות וברווחים. הכנסות אלקטרה ברבעון צמחו ב-17.8% לכ-2.6 מיליארד שקל; הרווח הנקי הוכפל ל-134.3 מיליון שקל, אך בנטרול רווח הון, מדובר על עלייה צנועה ברווח לכיוון ה-80-85 מיליון שקל.
ה-EBITDA של החברה ברבעון עלה ב-48.4% ל-306.7 מיליון שקל. צבר העבודות של קבוצת אלקטרה מסתכם ל-28.3 מיליארד שקל – גידול של 20% ביחס לצבר בסוף 2021.
"זהו הרבעון הטוב ביותר אי פעם של אלקטרה", אומר, איתמר דויטשר, מנכ"ל החברה, "כמעט כל חברות הבת שלנו רשמו צמיחה ניכרת ברבעון השני. גם בארצות הברית אנחנו חוזרים להיקפי הפעילות שלנו טרם תקופת הקורונה. מבחינת יזמות, אנחנו מוכרים דירות בקצב גבוה, ישנה עליית מחירים וטרם ראינו ירידת מחירים בפרויקטים שלנו. לפני מספר שבועות השקנו את הפרויקט שלנו בפארק אפעל ואנחנו עדים לעשרות הרשמות וחוזים, ככה שבסך הכל אצל כל החברות שלנו אנחנו רואים צמיחה".
- אלקטרה: ההכנסות גדלו אבל הרווח נחתך בחצי
- אלקטרה מצרפת את קרן תש"י כשותפה באלקטרה אפיקים ומוטורס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ראינו ירידה בפעילות החברה בחו"ל - זו ירידה נקודתית או משהו מעבר לזה? למה זה קרה?
"הירידה בחו"ל נובעת בעיקר מהפעילות שלנו בארה"ב. החברות שלנו שם עובדות בעיקר עם המגזר הפדרלי והן נפגעו מאוד כאשר הצבר ירד בתקופת הקורונה ולהבדיל מההתאוששות בארץ שהייתה יותר מהירה, לגופים בארה"ב לוקח יותר זמן. צבר ההזמנות עבר כעת את ה-400 מיליון דולר אבל יקח לנו לדעתי עוד רבעון אחד עד שנתחיל לראות חזרה את התוצאות ברווחיות בניו יורק שראינו טרום הקורונה וכמובן שאנחנו רוצים להמשיך ולצמוח שם. מבחינת הצבר והמחזורים אנחנו כבר חזרה במסלול. אנחנו לא מודאגים, זה היופי באלקטרה ששאר הזרועות שלנו מציגות פעילות ענפה וצבר הזמנות גבוה".
נכנסתם לתחום התחבורה עם אפיקים ואגד תעבורה. למה בעצם?
"האסטרטגייה שלנו היא - ליזום, להקים, לתפעל. אנחנו יוזמים אנחנו יוזמים בתחום התשתיות והבניין, אנחנו מקימים דרך עשרות חברות הבת שלנו ואנחנו גם מפעילים. עם זאת, היה לנו תחום אחד שבו יזמנו והקמנו כבישים ומנהרות אבל לא נכנסנו לתפעול. אפיקים יהפכו אותנו גם למפעילים בתחום התחבורה וישלימו לנו את החוליה החסרה בשרשרת האסטרטגיה שלנו בתחום התחבורה. אנחנו רוצים לתפעל בכל תחום בו אנחנו יוזמים כולל בתחום התחבורה, גם אם זה היסעים. הרכישות של אפיקים ואגד תעבורה משלימים לנו את העניין התפעולי בתחום התחבורה".
ללא פעילות התחבורה, שיעור הצמיחה ברווחיות מעט קטן יותר, האם זו אחת הסיבות שנכנסתם לתחום?
"את הרווחיות היום באלקטרה ניתן לחלק לארבעה מגזרים: נדל"ן שבו הרווחיות יחסית גבוהה, קבלנות שבו הרווחיות יחסית נמוכה אך בהיקפים גדולים ללא צורך בהשקעות הוניות ויש את מגזר הניהול שהוא מעט גבוה יותר מהקבלנות וגם הוא בהיקפים גדולים. המגזר האחרון הוא מגזר הזכיינות שבו יש מימושים המנהלים את הרווחיות ויש את השוטף.
- סאמיט מנצלת משבר דה זראסאי בהצעה לרכישת נכסים ב-450 מיליון דולר
- לאומי מספק מימון של 1.7 מיליארד לקיסטון בריבית טובה וזה עדיין מעל ריבית המשכנתא שלכם
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הבורסה ננעלה באדום: ת"א ביטוח איבד 6.9%, הבנקים 4.5% -...
מגזר התחבורה פוצל לשניים כאשר חציו בתחום של ההפעלה של ההיסעים בעיקר לחברות עסקיות וגופים ציבורים ששם רווחיות היא דומה יחסית לרווחיות שלנו בשאר התחומים. מגזר הזכיינות הביא אכן רווחיות גבוהה יותר".
מה הפוטנציאל של תחום התחבורה מבחינתכם? אתם מתכננים הנפקה?
"הפוטנציאל הוא גדול יחסית. בתחום התחבורה הציבורית יש המשך הפרטות, כל שנה יוצאים לא מעט אשכולות. בתחום ההיסעים השמיים הם הגבול, אנחנו יחסית בהיקף בינוני, הפוטנציאל בשוק הוא ענק, יש תהליך גדול מאוד של מעבר לטכנולוגיה שמחברת היום היסעים, מוניות, קורקינטים ורכבות שיתגברו עם הפעלת הקו האדום התל אביב ואנחנו נהיה דומיננטים בתחום".
אנחנו לא מתכננים הנפקה. אלקטרה לא יכולה להחזיק חברה ציבורית. אנחנו חברת בת של אלקו ואם ננפיק הרי שכבר יהיה מדובר בחברה שלישית - דבר שחוק הריכוזיות אינו מאפשר. לכן הגיוסים הם לתוך החברות הבנות ואין כרגע איזושהי הנפקה מתוכננת".
התוצאות ברבעון - המשך עלייה בפעילות וברווח
הכנסות אלקטרה ברבעון השני צמחו כאמור ב-17.8% לכ-2.6 מיליארד שקל; הרווח הנקי הוכפל ל-134.3 מיליון שקל, אך בנטרול רווח הון, מדובר על עלייה צנועה ברווח לכ-80-85 מיליון שקל. ה-EBITDA של החברה ברבעון עלה ב-48.4% ל-306.7 מיליון שקל. צבר העבודות של קבוצת אלקטרה מסתכם ל-28.3 מיליארד שקל – גידול של 20% ביחס לצבר בסוף 2021.
תוצאות המגזרים: ההכנסות במגזר פרויקטים למבנים ותשתיות בישראל עלו ברבעון ב-18.7% ל-1.3 מיליארד שקל, בהשוואה ל-1.1 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד. הגידול נובע בעיקר מעלייה בהיקפי הביצוע בתחום קבלנות ראשית לבניה ובתחום התקנת מערכות אלקטרו- מכניות. הרווח התפעולי במגזר עלה ב-79.7% ל-39.3 מיליון שקל, בהשוואה ל-21.8 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.
במגזר הפעלה, שירות ואחזקה עלו ההכנסות בתקופה ב-18.2% ל-627.2 מיליון שקל, בהשוואה ל-530.6 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הגידול נבע בעיקר מעלייה בהכנסות במספר תחומי פעילות במגזר זה. הרווח התפעולי עלה ל-48.2 מיליון שקל, בהשוואה ל-47.1 מיליון שקל ברבעון המקביל.
במגזר פרויקטים למבנים ותשתיות בחו"ל עלו ההכנסות ב-29.1% ל-414.4 מיליון שקל, בהשוואה ל-320.9 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2021. הגידול נבע בעיקר מגידול בהיקפי הפעילות של הקבוצה בתחום התקנת מערכות אלקטרו-מכאניות באירופה. הרווח התפעולי הסתכם ב-6 מיליון שקל, בהשוואה ל-9.7 מיליון שקל ברבעון המקביל
במגזר פיתוח והקמה של נדל"ן בייזום הסתכמו ההכנסות ב-99.1 מיליון שקל, בהשוואה ל-127.2 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. עם זאת הרווח התפעולי במגזר עלה בכ-21% לכ-17.8 מיליון שקל, בהשוואה לכ-14.7 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.
במגזר הזכיינות רשמה החברה גידול של כ-30% בהכנסות ל-258.4 מיליון שקל. עיקר הגידול בהכנסות נבע מאיחוד תוצאות פעילות התחבורה הציבורית של אלקטרה אפיקים תחבורה 2021 (לשעבר אגד תעבורה), אשר לא נכללו בתקופה המקבילה אשתקד. החברה רשמה רווח תפעולי במגזר של כ-99.2 מיליון שקל, לעומת כ-28.5 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. אלא שהרווח נובע מרווח הון - רווח ממכירת החזקות החברה בזכיין בפרויקט אגירה שאובה בגלבוע.
אלקטרה היא החברה המרכזית בקבוצת אלקו של הזלקינדים. לצד אלקטרה יש בקבוצה את אלקטרה צריכה שמחזיקה בשורה של פעילויות עסקיות לרבות בתחום המזגנים, והקמעונאות ואת אלקטרה נדל"ן שמחזיקה במקצבי דיור בארה"ב. בשנה האחרונה רכשה אלקו גם נתח משמעותי (שליטה משותפת עם צחי נחמיאס) בדיסקונט השקעות שמחזיקה בנכסים ובניין-גב ים וסלקום.
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה ננעלה באדום: ת"א ביטוח איבד 6.9%, הבנקים 4.5% - איי.סי.אל זינקה 4.8%
הבורסה ננעלה בירידות חזקות, כשהבנקים וחברות הביטוח בירידות חדות, לאור איומי שר האוצר, סמוטריץ', על הכפלת המיסוי על הבנקים במידה ויגלגלו את המיסוי לצרכנים; סאמיט ירדה לאור ירידת שווי נכסים בניו יורק, ובמקביל הגישה הצעה לרכישת פורטפוליו של דה זראסאי, טורבוג'ן זינקה לאחר איזכור השם רפאל; ומי חברת האנרגיה המתחדשת שהורידה תחזיות ונפלה?
הבורסה ננעלה ביום אדום במיוחד, והפיננסים משכו את מדדי הדגל למטה, כשמספר גופים ירדו במהלך המסחר בשיעור דו-ספרתי, כולל הראל, מנורה, מזרחי ודיסקונט, אך לקראת הנעילה הירידות התמתנו מעט.
דווקא בכזה יום מעניין לראות את המניות שבכל זאת מצליחות לטפס. ארן ארן 15.25% מזנקת דו-ספרתית, ארן היא חברת מו"פ קטנה, היא מספקת שירותי פיתוח הנדסי לחברות בתעשיות שונות (רפואה, ביטחון, מים, פלסטיק), וגם משקיעה בסטארט-אפים, היא הודיעה על קבלת שתי הזמנות, האחת מחברה בטחונית ישראלית והשניה מחברה בטחונית בינלאומית לייצור מוצרים לשוק הבטחוני, בהיקף כולל של כ- 18.45 מיליון שקל, בנוסף להזמנה נוספת של כ-3 מיליון שקל. בהזמנות ארן כותבת שנכללת גם הזמנה לייצור מוצר שנבחר על ידי הלקוח כפתרון ייחודי בתחום מערכות אוויריות בלתי מאוישות (רחפנים).
סאמיט סאמיט -4.78% הגישה הצעה לרכישת פורטפוליו נכסי דיור להשכרה של חברת דה זראסאי גרופ בניו־יורק, בהיקף של כ־450 מיליון דולר, והצעתה נבחרה כהצעה המובילה במסגרת הליך מכירה פומבית המתנהל כחלק מהליכי חדלות פירעון של דה זראסאי מול הבנק המממן. במקביל, עדכנה סאמיט על אינדיקציה לירידת שווי של 65-70 מיליון דולר בנכסי הדיור הקיימים שלה בניו־יורק, נתון שממחיש את הלחץ המתמשך בשוק המגורים האמריקאי.
טורבוג'ן טורבוג'ן 9.25% זינקה היום אחרי שהודיעה על התקשרות עם רפאל כדי להשתמש במיקרו-טורבינה שעליה יש לרפאל קניין רוחני בשביל לעשות פיילוט עם חברה בטחונית, רפאל תקבל תמלוגים של 10% מההכנסות של הפרויקט. מכל ההודעה הזאת נראה שטורבוג'ן בעיקר משתמשת, לכאורה, בשם של רפאל כדי לקבל קרדיביליות מול מערכת הביטחון וגם השוק, נזכיר כי טורבוג'ן הודיעה שהיא בדרך לנאסד"ק: טורבוג’ן הגישה תשקיף ל-SEC
- אלביט עלתה 2.6%, מדד הביטוח ירד 2.1%; המדדים ננעלו בעליות קלות
- ראלי בת"א: טבע עלתה 2.6%, הבנקים עלו 1.4%, הייפר ועל בד זינקו 16%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ג'ין טכנולוגיות 6.41% דיווחה שנבחרה כספק יחיד לאספקת תשתית GenAI ארגונית לאחד משלושת גופי הבריאות הגדולים בישראל - לביזפורטל נודע שמדובר בקופת חולים מכבי. ההתקשרות המתוכננת היא לשלוש שנים וכוללת רישיון שימוש בפלטפורמה של החברה לצד שירותי פיתוח, התאמה, הטמעה וליווי מקצועי. נכון לעכשיו אין הזמנת עבודה מחייבת והמהלך כפוף לאישורים פנימיים אצל מכבי - ג׳ין טכנולוגיות תטמיע AI בקופ"ח גדולה - במי מדובר?
נבות בר, מנכ"ל קיסטון קרדיט: דודי מוסקויץלאומי מספק מימון של 1.7 מיליארד לקיסטון בריבית טובה וזה עדיין מעל ריבית המשכנתא שלכם
לאומי הצליח "לגנוב" את המימון לקיסטון - יממן את שותפות אגד בעסקה שתכניס לבנק כ-100 מיליון שקל בשנה והרווח עלייה יהיה כ-30 מיליון; וגם איך שה שהבטוחה ההדרת - חברת אגד שווה פחות לביטחון מהדירה שלכם?
קיסטון קיסטון אינפרא -1.11% , בעלת השליטה בקבוצת אגד, משלימה מימון מחדש בשותפות אגד, כשבנק לאומי מוביל מימון בהיקף של כ-1.75 מיליארד ש"ח בחיתום מלא. קיסטון נסחרת סביב ה-10 שקלים. מתחילת החודש היא עולה ב-2.2%, מתחילת השנה היא קפצה ב-74.8%, וב-12 החודשים האחרונים היא עלתה ב-71%. שווי השוק של החברה עומד על כ-1.9 מיליארד ש"ח.
המהלך מחליף שני הסכמי מימון נפרדים שהיו בעבר, וכל אחד מהם נשען על קונסורציום של כמה גופים מממנים. כעת המימון מתרכז בבנק אחד ובהסכם אחד, מה שמפשט את ניהול החוב בשוטף.
המימון החדש מיועד למחזור החוב הקיים, והוא כולל גם מסגרת למימון רכישת יתרת 13.2% מאגד במסגרת אופציית ה-PUT השנייה והאחרונה, שצפויה בפברואר 2026. מבחינת השותפות, זה גם מייצר מסגרת מימון מראש לאירוע המימוש, ולא רק מחליף חוב קיים.
מה הריבית האפקטיבית ולמה היא גבוהה יותר ממשכנתא
הריבית האפקטיבית המשוקללת בעסקה עומדת על כ-6% נכון להיום. חלק משמעותי מהחוב בריבית משתנה, כך שאם סביבת הריבית יורדת, גם עלות המימון עשויה להתעדכן כלפי מטה לפי התמהיל בפועל.
- קיסטון קופצת לאחר זינוק בהכנסות וברווח
- קיסטון: זינוק בהכנסות וברווח - מעלה את תחזית התזרים בכ-57%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כדי להבין איך מתקבל המספר צריך להסתכל על ריביות הבסיס ועל מרווחי האשראי שמתווספים אליהן. חלק מההלוואה בריבית פריים, חלק בריבית בסיס שקלית או צמודה שמחוברת לשוק האג"ח, ובמסלול הצמוד נכנסת גם ההצמדה למדד שמעלה את העלות האפקטיבית כשמגלמים אינפלציה. סיכוי טוב שהריבית תרד בהמשך השנה הבאה. אם בנק ישראל אכן יוריד את המשכנתא בלפחות 0.5%, הריבית על החוב תרד ל-5.5%.
