זום שיחות וידאו
צילום: ZOOM
לקראת הדוחות

אחרי קריסה של 83% מהשיא; זום בדוח קריטי למשקיעים

זום חזרה לאותו מחיר לפני פרוץ המגיפה - המשקיעים יתמקדו במספר המשתמשים, ההכנסות מכל משתמש, הצפי להמשך השנה והתחרות הגוברת עם מייקרוסופט
עומר רוסו | (2)

חברת שיחות הווידאו באינטרנט זום ZOOM VIDEO שהיתה מכוכבות הקורונה וזינקה ב-735% לשווי שוק חלומי של 161 מיליארד דולר, זאת על רקע המעבר של עסקים וחברות לעבודה מהבית, נחתה בשנה האחרונה למציאות. 

אבל מאז אותו פיק בקורונה, קרה דבר או שניים: הקורונה דעכה, אנשים חוזרים לעבוד גם מהמשרד, השימוש בזום הולך ופוחת, וזום עצמה הספיקה להוציא דוחות כספיים בשרשרת שאיכזבו את המשקיעים והפילו את המניה. לפני מספר רבעונים, פרסמה  החברה דוחות רצופים מאכזבים שהפילו את המניה בכל פעם ב-15%.

המניה קרסה מהשיא, ב-83%, לשווי שוק נוכחי של 30 מיליארד דולר - כל הדרך חזרה לרמות המחירים שהייתה בהן לפני הקורונה. אז הקורונה וההייפ לקחו אותה כל הדרך למעלה והחזרה למציאות ריסקה אותה מטה. אז נכון, הפופולריות של עבודה מהבית תפסה תאוצה בקורונה, והיא ממשיכה גם כעת, אך קצב החדירה של שיחות הווידאו יורד מדרגה לעומת תקופת הקורונה.

יש משקיעים שזום חרוטה להם כמניית דיגיטל, כמובילה של תחום השיחות בווידאו, וככזו שהיא תישאר רלבנטית בהינתן שעבודה מהבית ועבודה היברדית תישאר ואפילו תתחזק ולכן הם מאמינים-תומכים במניית זום. 

זום בדרך כלל מכה את הצפי אבל מורידה תחזיות להמשך ונופלת

בדוחות שיתפרסמו מחר (שני) לאחר המסחר בוול סטריט, קונצנזוס האנליסטים צופים רווח למניה של 93 סנט, קיטון של 31% ביחס לרבעון המקביל (מובן לגמרי, זום לא יכולה לשחזר את ההישגים של 2021), בשורה העליונה היא עדיין צפויה לצמוח ב-9% להכנסות של 1.12 מיליארד דולר. זום ידועה כמכה תחזיות סדרתית בדוחות הכספיים, כאשר ב-13 הדוחות האחרונים החברה הכתה את השורה העליונה והתחתונה בעקביות, אך זה לא מנע ממנה לקרוס על רקע הורדת תחזיות לרבעון הבא ולשנה כולה.

על מה עוד להסתכל בדוחות זום?

עוד נתון שחשוב לשים לב אליו בדוחות זום הוא כמובן מספר המשתמשים היומיים/ חודשיים בממוצע, וההכנסות פר מנוי. יהיה מעניין לראות האם החברה המשיכה גם ברבעון השני של 2022 בדעיכה ואבדן מנויים, או שמא הצליחה לשמור על מספר המנויים ביחס לרבעון הקודם ואף להגדילם. כמובן שמדובר במנוע הצמיחה המהותי של זום. לצערה של זום, הענקית מיקרוסופט  MICROSOFT היא מתחרה חזקה מאוד בפלטפורמת שיחות הווידיאו שלה ״Teams", שם מיקרוסופט לוקחת נתח שוק מחברת זום, וכאשר צריך לזכור שיש למיקרוסופט לקוחות מוסדיים גדולים יותר מאשר לזום. איכות הלקוחות, היא גם קריטריון חשוב.

לזום יש 5.7 מיליארד דולר בקופה. מה היא תעשה איתם?

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    עולה הזמר 21/08/2022 15:09
    הגב לתגובה זו
    שגם אם הקורונה לא הייתה, זום בסוף היא בלוף אחד גדול, כי גם המצב כיום אמור להיות מדהים לזום, אבל ההבטחה לא מתממשת, לדעתי עם המשכורות היום בחברות טכנולוגיות יהיה מאוד קשה לחברות להציג רווחים משמעותיים.
  • 1.
    לתקוע בזמן ולברוח (ל"ת)
    פרה שמנה מכוערת 21/08/2022 12:57
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.