סייבר אזהרה הגנה
צילום: Pixabay

הרשות לני"ע האמריקאית: חשבונות זומבי פרוצים שימשו למניפולציה במניות

הרשות האמריקאית (SEC) מאשימה בתרמית 13 חשודים מרחבי העולם שביצעו את המניפולציה וייצרו לעצמם רווחים על ידי שימוש בחשבונות פרוצים של משקיעים קטנים
גיא טל |
נושאים בכתבה SEC הונאה סייבר

הרשות לניירות ערך האמריקאית (ה-SEC) מאשימה קבוצה של 13 האקרים מרחבי העולם שהשתלטו לכאורה על חשבונות ברוקראז' של משקיעים פרטיים והשתמשו בהם כחשבונות זומבי כדי לבצע הונאות במה שקרוי "מניות פני", כלומר מניות במחיר נמוך מאד. הנאשמים לפי החשד הציעו את מניותיהם בחברת גיימינג ובחברת קנאביס למכירה במחירים גבוהים מאד ואז השתמשו בחשבונות אחרים עליהם השתלטו כדי לרכוש את המניות הללו במחירים המופקעים ולייצר לעצמם רווחים על חשבון בעלי החשבונות הפרוצים. שיטת ההונאה הזו מוכרת וידועה כבר 20 שנים. רק חלק קטן מגיע לחשיפת הציבור, רק חלק מההונאות האלו מתגלה. בפועל, רשות ניירות ערך האמריקאית והרשויות בכלל מגלות תרמיות בודדות, בעוד שמדובר על היקפים ענקיים, כאשר במקרים רבים מדובר בתרמיות שקשה למשקיעים לעלות עליהן - האקרי פורצים ומשנים הוראות ופקודות. משקיעים עם היקף פעילות גדול, במקרים רבים אפילו לא שמים לב במיוחד כשמדובר בהוראות בסכומים נמוכים. 

לפי האישומים של ה-SEC התרמית הצליחה ליצור רווחים של מעל מיליון דולר בין השנים 2015 ל-2018 על ידי מניפולציות כאלה במניות לוטוס ביו-טק (סימול: LBTD) וגוד גיימינג (סימול: GMER). רוב ההפסדים נגרמו בסופו של דבר לחברות הברוקראז' שנאלצו לפצות את המשקיעים על החשבונות הפרוצים. 

הפריצה תואמה על ידי סוחר מניות בן 45 ממדינת אלברטה שבקנדה בשם ראחים מוחמד שהיה פעיל בחברת כריית קריפטו. שותף נוסף בתרמית הוא מנהל קרן גידור לשעבר משיקגו בשם גלן ליקן שבילה 5 שנים בכלא על תרמית קודמת בה הורשע בשנת 2000 וקושר גם למשפחת הפשע קולומבו. אדם שלישי שהיא מעורב בארגון הוא ריצ'ארד טאנג, מבריטיש קולמביה בקנדה, שמשמש כדירקטור במספר חברות ציבוריות קטנות בארצות הברית.

טאנג שלט באופן נסתר ברוב המניות בחברת הקנאביס לוטוס מחשבונות במדינות כמו בריטניה, שוויץ, בליז ובהאמס. קרוביו של טאנג היו המוכרים העיקריים של המניה כאשר לפתח זינקו מניותיה פי שלושה בספטמבר 2017, באותו יום נפח המסחר זינק ל-11.5 מיליון מניות ביום לעומת 400 מניות יום קודם לכן. הקונים הגיעו ממעל 20 חשבונות פרטיים של משקיעים פרטיים ב-4 חברות ברוקראז' אמריקאיות שנפרצו על ידי מוחמד. חברות הברוקראז' החזירו את ההפסדים למשקיעים. 

במקרה של גוד גיימינג, לייקן שלט ברוב מניות החברה שמחירן ירד תחת שליטתו בשנים 2016 ו-2017. ביחס עם מוחמד ולייקן הוא תכנן למכור את מניותיו בשנת 2018 על ידי אותם חשבונות פרוצים. ביום המכירה זינקה המניה ב-3900%. 

למרות שהסכומים יחסית קטנים, ומגיעים ל-1.3 מיליון דולר ייתכן שישנם מקרים דומים שטרם התגלו. לדברי ה-SEC הפושעים היו פעילים במספר מניות קטנות נוספות. החקירה התקיימה במספר רב של מדינות, בין השאר קנדה, אוסטרליה, דובאי, צרפת, הונג קונג שוויץ ואנגליה. 

התרמית הזו צריכה להדליק נורות אהרה אצל המשקיעים הפרטיים שנדרשים לשים לב למה שקורה בחשבונות האונליין שלהם. גורביר גריוול, פקיד ב-SEC אומר: "המקרה הזה מראה את החשיבות הקריטית של אבטחת סייבר ושל המאמצים המתמשכים שלנו להגן על המשקיעים הקטנים מהונאת סיייבר. המשקקעים גם צריכים לנקוט באמצעי זהירות כמו סיסמאות חזקות, שימוש בסיסמאות שונות לחשבונות שונים ושימוש באימות בשני שלבים כאשר הדבר ניתן". 

קיראו עוד ב"גלובל"

בנוסף חשוב להיזהר מאנשים שכבר הראו אמינות מפוקפקת  ולעיתים רחוקות בלבד כדאי לתת הזדמנות שניה לפושעים מן הסוג הזה. העוסקים בכספי ציבור ומשמשים כמנהלים של חברות ציבוריות או פעילים בשוקי ההון צריכים להיות נקיי כפיים, ומי שסרחח פעם אחת, לא רחוק הדבר שיסרח פעם שניה. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".