מאסק: טסלה ייצרה יותר מ-3 מיליון כלי רכב, המפעל בסין ייצר מיליון מהם
הצפי להגיע בקרוב לרף ה-3 מיליון היה ידוע כבר מפגישת המשקיעים האחרונה בעקבות הדוחות בתחילת אוגוסט, אז צוין המספר הזה כיעד קרוב, לכן המניה למעשה אינה מגיבה לידיעה עם שינויים מינוריים בערכה במסחר המוקדם היום. מדובר בנתון מרשים. טסלה החלה למכור מכוניות בשנת 2010 אז מכרה פחות מ-2000 מכוניות בשנה. הצפי הוא שמכירת שלושת מיליוני המכוניות הבאות תסתיים תוך פחות משנתים. עוד נתון מרשים הוא שרוב המכוניות שנמכרו הגיעו למעשה משני מפעלים בלבד. המפעל הוותיק בפרמונט, קליפורניה, והשני , החדש יחסית, משגנחאי שבסין. המשלוחים מסין החלו רק בתחילת 2020 ובתוך פחות משנתיים מכר המפעל כמיליון מכוניות. המפעל בפרמונט עבד 10 שנים לפני שהגיע ליעד הזה. במבט לעתיד טסלה פועלת להגדלה נוספת ביכולת הייצור על ידי שני מפעלים חדשים. המפעל בגרמניה שכבר החל לפעול והמפעל בטקסס. לדברי מאסק עד סוף השנה הנוכחית יעבדו מפעלי החברה בקצב מכירות של 2 מיליון מכוניות לשנה. הביקוש לתוצרת חברת הרכב החשמלי אמור לקבל דחיפה נוספת מהחוק המיוחד עליו אמור הנשיא ביידן לחתום בכל יום המייצר תמריצים להתמודדות עם שינויי האקלים. חלק גדול מהחוק נוגע לעידוד שימוש באנרגיות ירוקות, ובין השאר בתחום הרכב. החוק מעניק הטבה של 7,500 דולר לרוכשי רכב חשמלי, מה שעשוי להזניק את הביקוש. יחד עם זאת לא הכלל ורוד בממלכת מאסק. ככל הנראה לפחות חלק מהדגמים של טסלה לא יהיו זכאים להטבת המס. ההטבה מותנית בכמה קריטריונים - מחיר המכונית, הכנסת הקונה וכן מקום ייצור הרכב ורכיביו, ולא כל הדגמים עומדים בקריטריונים הללו. מבחינת מחיר הרכב, זכאים להטבת המס רק כלי רכב במחיר של פחות מ-55 אלף דולר או רכבי SUV וטנדרים במחיר של פחות מ-80 אלף דולר. התנאי הזה מוציא את דגמי X ו S, שניים מהרכבים החשמליים הנמכרים ביותר בארצות הברית, מתחום הטבת המס, שכן מחירם עובר את ה-100 אלף דולר. גם רכבי המתחרות: מרצדס EQS, פורשה טייקון, וההאמר של GMC לא נכללים בהטבת המס מאותה סיבה. גם חלק מהדגמים במודל 3 של טסלה לא יכללו בהטבת המס מאותה סיבה כיון שמחירם עולה על 63 אלף דולר. יחד עם זאת הדגם הבסיסי של מודל 3 נמכר תמורת 47 אלף דולר ולכן הוא יכלל בהטבה. מודל Y שנחשב ל-SUV נמכר תמורת 70 אלף דולר, מתחת לרף שנקבע ולכן גם בגינו תתקבל הטבת המס. תנאי נוסף להיכללות בתוכנית הוא שהייצור הסופי ייערך בארצות הברית, כך שכמה מדגמי הרכב החשמלי של יונדאי, קיה, אודי ופולסטר (החברה הבבת של וולוו) לא יכללו בהטבה. סך הכל נראה שיותר ממחצית דגמי הרכבים החשמליים שנמכרים כעת בארצות הברית לא יהיו זכאים להטבה, אם כי נראה שהיצרניות יתאימו מחירים ומקומות ייצור כדי להיכלל בהטבת המס החדשה. הגבלה נוספת קשורה לקוני הרכבים. משקי בית בעלי הכנסה שנתית של מעל 300 אלף דולר או שראש הבית מרוויח מעל 225 אלף דולר לא זכאים להטבה.Congrats Giga Shanghai on making millionth car! Total Teslas made now over 3M. pic.twitter.com/2Aee6slCuv
— Elon Musk (@elonmusk) August 14, 2022
- 3.י 16/08/2022 02:29הגב לתגובה זומאבד מהיחודיות שלו ברגע שיש לכולם, לא טוב למיצוב החברה,אני צופה שכבר יחכו אותך ומחכים אותך ונראה רכבים שנראים יותר טוב מטסלה גם חשמליים ,מה יעשה איילון עם כמויות כאלה ואז תתחיל הנפילה הגדולה ולאחר מכן התייצבות של החברה הזאת
- 2.דוד 15/08/2022 17:29הגב לתגובה זוהטבות למי שצריך ולא לכל אחד. ככה צריך להיות גם בדיור
- 1.וזה טוב לאנשים ולכדור הארץ כל המכוניות האלה?? (ל"ת)מכה מכה 15/08/2022 17:25הגב לתגובה זו
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל
בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע
רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.
בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.
יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק
לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.
במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב", המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.
- מחירי הדירות ירדו, ריבית המשכנתא ירדה - מתי יחזרו המשקיעים?
- מיומנו של יועץ השקעות - על הדילמה בין השקעה בבורסה להשקעה בדירה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא
בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.
