טסלה Y
צילום: טסלה

מאסק: טסלה ייצרה יותר מ-3 מיליון כלי רכב, המפעל בסין ייצר מיליון מהם

בציוץ בטוויטר חגג מאסק את אבן הדרך, כשהחברה מאיצה את הייצור בסין ומפתחת כושר ייצור של 2 מיליון מכוניות בשנה עד סוף השנה הנוכחית; וגם איזה רכבים של טסלה נכללים בהטבת המס של הנשיא ביידן?
גיא טל | (3)
טסלה TESLA INC חצתה אבן דרך משמעותית עם ייצור המכונית ה-3 מיליון במפעלי החברה, כך לפי המנכ"ל אלון מאסק בציוץ בטוויטר. כשליש מהמכוניות הגיעו מהמפעל בסין.    הצפי להגיע בקרוב לרף ה-3 מיליון היה ידוע כבר מפגישת המשקיעים האחרונה בעקבות הדוחות בתחילת אוגוסט, אז צוין המספר הזה כיעד קרוב, לכן המניה למעשה אינה מגיבה לידיעה עם שינויים מינוריים בערכה במסחר המוקדם היום.  מדובר בנתון מרשים. טסלה החלה למכור מכוניות בשנת 2010 אז מכרה פחות מ-2000 מכוניות בשנה. הצפי הוא שמכירת שלושת מיליוני המכוניות הבאות תסתיים תוך פחות משנתים. עוד נתון מרשים הוא שרוב המכוניות שנמכרו הגיעו למעשה משני מפעלים בלבד. המפעל הוותיק בפרמונט, קליפורניה, והשני , החדש יחסית, משגנחאי שבסין. המשלוחים מסין החלו רק בתחילת 2020 ובתוך פחות משנתיים מכר המפעל כמיליון מכוניות. המפעל בפרמונט עבד 10 שנים לפני שהגיע ליעד הזה. במבט לעתיד טסלה פועלת להגדלה נוספת ביכולת הייצור על ידי שני מפעלים חדשים. המפעל בגרמניה שכבר החל לפעול והמפעל בטקסס. לדברי מאסק עד סוף השנה הנוכחית יעבדו מפעלי החברה בקצב מכירות של 2 מיליון מכוניות לשנה.  הביקוש לתוצרת חברת הרכב החשמלי אמור לקבל דחיפה נוספת מהחוק המיוחד עליו אמור הנשיא ביידן לחתום בכל יום המייצר תמריצים להתמודדות עם שינויי האקלים. חלק גדול מהחוק נוגע לעידוד שימוש באנרגיות ירוקות, ובין השאר בתחום הרכב. החוק מעניק הטבה של 7,500 דולר לרוכשי רכב חשמלי, מה שעשוי להזניק את הביקוש. יחד עם זאת לא הכלל ורוד בממלכת מאסק. ככל הנראה לפחות חלק מהדגמים של טסלה לא יהיו זכאים להטבת המס. ההטבה מותנית בכמה קריטריונים - מחיר המכונית, הכנסת הקונה וכן מקום ייצור הרכב ורכיביו, ולא כל הדגמים עומדים בקריטריונים הללו.  מבחינת מחיר הרכב, זכאים להטבת המס רק כלי רכב במחיר של פחות מ-55 אלף דולר או רכבי SUV וטנדרים במחיר של פחות מ-80 אלף דולר. התנאי הזה מוציא את דגמי X ו S, שניים מהרכבים החשמליים הנמכרים ביותר בארצות הברית, מתחום הטבת המס, שכן מחירם עובר את ה-100 אלף דולר. גם רכבי המתחרות: מרצדס EQS, פורשה טייקון, וההאמר של GMC לא נכללים בהטבת המס מאותה סיבה. גם חלק מהדגמים במודל 3 של טסלה לא יכללו בהטבת המס מאותה סיבה כיון שמחירם עולה על 63 אלף דולר. יחד עם זאת הדגם הבסיסי של מודל 3 נמכר תמורת 47 אלף דולר ולכן הוא יכלל בהטבה. מודל Y שנחשב ל-SUV נמכר תמורת 70 אלף דולר, מתחת לרף שנקבע ולכן גם בגינו תתקבל הטבת המס.  תנאי נוסף להיכללות בתוכנית הוא שהייצור הסופי ייערך בארצות הברית, כך שכמה מדגמי הרכב החשמלי של יונדאי, קיה, אודי ופולסטר (החברה הבבת של וולוו) לא יכללו בהטבה. סך הכל נראה שיותר ממחצית דגמי הרכבים החשמליים שנמכרים כעת בארצות הברית לא יהיו זכאים להטבה, אם כי נראה שהיצרניות יתאימו מחירים ומקומות ייצור כדי להיכלל בהטבת המס החדשה.  הגבלה נוספת קשורה לקוני הרכבים. משקי בית בעלי הכנסה שנתית של מעל 300 אלף דולר או שראש הבית מרוויח מעל 225 אלף דולר לא זכאים להטבה. 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    י 16/08/2022 02:29
    הגב לתגובה זו
    מאבד מהיחודיות שלו ברגע שיש לכולם, לא טוב למיצוב החברה,אני צופה שכבר יחכו אותך ומחכים אותך ונראה רכבים שנראים יותר טוב מטסלה גם חשמליים ,מה יעשה איילון עם כמויות כאלה ואז תתחיל הנפילה הגדולה ולאחר מכן התייצבות של החברה הזאת
  • 2.
    דוד 15/08/2022 17:29
    הגב לתגובה זו
    הטבות למי שצריך ולא לכל אחד. ככה צריך להיות גם בדיור
  • 1.
    וזה טוב לאנשים ולכדור הארץ כל המכוניות האלה?? (ל"ת)
    מכה מכה 15/08/2022 17:25
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.