חבילת הסיוע לשבבים בשווי 52 מיליארד דולר עברה בסנאט: למי זה עוזר?
החבילה תעזור לבנות מפעלי שבבים בארצות הברית ותפחית את התלות בסין, ביידן: ״הסנאט העביר היום חבילת סיוע חשובה מאוד לכלכלה האמריקאית״
אמש העביר הסנאט חבילת סיוע לייצור השבבים בארצות הברית. חבילת הסיוע תשמש למספר סגמנטים: האחד, כהשקעה ומחקר בחדשנות טכנולוגית בתקווה לפריצת דרך בעולם השבבים שתהיה שייכת לעם האמריקאי. השני, חלק מהסכום יועבר ליצרני שבבים מובילות בארה״ב דוגמת אינטל כעידוד לבניית מפעלים בארצות הברית, דבר אשר יוריד את עלות הייצור החיצוני בארצות אחרות, וייפתח עוד משרות לעבודה. והשלישי, 24 מיליארד דולר יופנה לצורך הטבות מס לאותן יצרניות מתקדמות שייצרו בארצות הברית.
״העברת החבילה בסנאט היא אחת מההחלטות החשובות לטווח הארוך״, כך אמר מנהיג הרוב בסנאט, צ'ארלס שומר. השבבים, שמשמשים אותנו ביום יום במכשירי הסלולר, בכלי הרכב ובמכשור הרפואי כמו גם באינספור מוצרים אחרים חשובים מאוד לכלכלת ארצות הברית וליכולות הייצור שלה. נציין שגם חלק מבעיות שרשרת האספקה הקשות שנוצרו במהלך השנה האחרונה, היו בתחום השבבים, וגרמו לעליות מחירים ותדלוקה של האינפלציה. בין השאר תעשיית הרכב נאלצה להשבית מספר מפעלים או להאט מאד את הייצור.
תומכי ההצעה, כולל ממשל ביידן ותעשיית ייצור השבבים האמריקאית: ״החבילה הכרחית בגלל העלות הגבוהה של בניית מתקנים לייצור שבבים מתקדמים, ההשקעה נחוצה כדי שארה"ב תשמור על היתרון הטכנולוגי שלה ובכך למנוע מצב שייצור המעבדים והשבבים יהיה מרוכז יותר מדי באסיה, שם קיימים סיכונים גיאופוליטיים להפרעות באספקה״. ההודעה רומזת לעובדה שחלק גדול מהייצור העולמי מרוכז בטאיוואן, שאף על פי שהיא ידידותית ופרו מערבית, היא נמצאת תחת איום סיני ממשי.
למי חבילת הסיוע תעזור במיוחד, ולמי פחות
אינטל INTEL CORPORATION - יצרנית השבבים הגדולה בארה״ב, פחות מסתמכת על יצרניות אחרות, בשנים האחרונות טיוואן סמיקונדטור ״השאירה לה אבק״ בקצב הייצור ובאיכות הייצור של שבבים. בעקבות ההקלות הצפויות ליצרניות ומפעלי השבבים בארצות הברית, אינטל תוכל להגדיל את הוצאות ההון שלה (capex) בכדי לנסות ולסגור את הפער מהמתחרות, ולהנות מהטבות המס כשתרצה להמשיך ולפתוח מפעלים.
- אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טיוואן סמי קונדקטור TAIWAN SEMICOND MNFCG CO - נכון, חבילת הסיוע נועדה ועלולה להפחית את התלות של מפתחות ומעצבות השבבים אנבידיה NVIDIA COR ו ADVANCED MICRO DEVICES בטיוואן, אבל, היא מייצרת גם בארצות הברית, וגם לה יש מפעל באריזונה אשר נכלל בסבסוד החבילה. בנוסף, יצרנית השבבים הגדולה בעולם עשוייה לפתוח עוד מפעלים בארצות הברית, דבר שעלול לפגוע קשות באינטל.
- 2.אזרח 28/07/2022 13:25הגב לתגובה זוברגע שמחברים בין ענקית שבבים למובילה בתחום במטאוורס בתוספת פיתוח AI מבינים שיש כאן את העתיד כמו גוגל
- 1.אילן 28/07/2022 12:49הגב לתגובה זולדעתי המרוויחים הגדולים והראשוניים יהיו החברות שמייצרות ציוד לפאבים כמו כברות ציוד בדיקה של הסיליקון חברות שמייצרות ציוד לייצור כמו ליטוגרפיות
- יכול לציין כמה חברות בארה"ב ? (ל"ת)אריק בר 28/07/2022 13:28הגב לתגובה זו
- מוישי זוכמיר 28/07/2022 14:12ב"ה. אבל הן לא זולות.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
