פרשת השבוע
צילום: פרשת השבוע
פרשת השבוע

פנחס: האם יש להקצות משאבים ציבוריים לתמיכה בעולם הרוח?

במדינת ישראל ניטש וויכוח פוליטי ארוך שנים על תמיכה ממשלתית בלימוד תורה; מה מלמד אותנו מעמדו של שבט לוי, והאם ניתן להרחיב את הרעיון לענייני רוח אחרים?
גיא טל | (15)
נושאים בכתבה פרשת השבוע

אחד הוויכוחים הפוליטיים שמעולם לא נעלמו מהמפה בישראל הוא תקצוב בחורי הישיבות. למרות שהרבה בורות, דעות קדומות והפרזות מופרכות מעורבים בדיון הציבורי שמתקיים בנושא, אין חולק על כך שקיימת תמיכה מסוימת של המדינה בחברת לומדי התורה, מה שמעורר תרעומת בחלקים נרחבים בציבור. רבים טוענים שמי שמעוניין ללמוד תורה צריך לעשות זאת על חשבונו או על חשבון תורמים פרטיים שחפצים בכך, בעוד טענה שנשמעת מנגד היא שאם המדינה תומכת במוסדות אומנות, תרבות או ספורט כמו גם בפקולטות למדעי הרוח באוניברסיטאות שלא מייצרות "ערך כלכלי" בדומה לבחורי הישיבות, מדוע לא תתמוך גם בתרבות הישראלית המקורית של העם היהודי - לימוד התורה?  ניתן לומר שבעצם יש פה שאלה כללית. האם המדינה צריכה להשקיע בפרויקטים "לא יצרניים" המתמקדים בעולם הרוח על גווניו השונים? ואם כן, באיזה עולם רוח יש לתמוך ? בפרשת השבוע ממשיכה התורה לתאר את האירועים שקורים בשנה ה-40 לשהות בני ישראל במדבר. בין השאר מתחדשות ההכנסות לכניסה לארץ עם מפקד נוסף (לאחר זה שנערך בתחילת ספר במדבר בשנה השניה לצאת ישראל ממצרים). מטרת המפקד היא חלוקה של ארץ ישראל לשבטים על פי גודלם. "לרב תרבה נחלתו ולמעט תמעיט נחלתו, איש לפי פקדיו יותן נחלתו". הפרשנים דנים למה בדיוק הכוונה, האם לגודל הנחלות ביחס לשבט (רש"י) או לחלוקה הפנימית של כל נחלה לפי מפקד המשפחות (הרמב"ן) או אפשרות נוספות. התבוננות במפת הארץ לפי החלוקה לשבטים מגלה שאין בהכרח התאמה בין מספר הפקודים בכל שבט לבין גודל הנחלה אותה הוא קיבל, ונראה שגם לאיכות הארץ היה משקל בחלוקה, שהתבצעה בסופו של דבר גם על פי גורל אלוקי.  חלוקת הארץ באותה תקופה היא יותר מכל בעלת משמעות כלכלית. התעסוקה  ומקורות המחיה התרכזו בשני תחומים עיקריים, ששניהם תלויים בפיסת אדמה. האחד הוא רעיית צאן (בה עסקו בעיקר שניים וחצי השבטים שנשארו בעבר הירדן המזרחי - ראובן, גד, וחצי שבט המנשה) הדורשת שטחים נרחבים, והשני גידולים חלקאיים שדורשים אף הם אדמה מתאימה ורחבת ידיים. לכן, חלוקת הארץ לשבטים משמעותה האפשרות להתקיים כלכלית באופן טבעי בארץ ישראל לאחר הקיום הכלכלי הניסי במדבר שהסתמך על מן מן השמיים ובאר ניסית שליוותה את עם ישראל, באר מרים.  מן המפקד הזה, כמו מזה הקודם בתחילת ספר במדבר, נעדר שבט לוי. הסיבה לכך היא שהוא לא היה מיועד לקבל נחלה משלו בארץ ישראל. " ...לא התפקדו בתוך בני ישראל כי לא ניתן להם נחלה בתוך בני ישראל". ההפרשה של שבט לוי מקבלת חלק בארץ משמעותה בעצם ביטול האפשרות שלהם להתפרנס. הלווים אמנם קיבלו ערים מסוימות עם שטח מוגבל סביבן אך לא נראה שהיה בכך די כדי לפרנס את השבט. לכן נוצרה מערכת ענפה של תמיכה של עם ישראל בלווים ובכהנים. בין השאר ניתן מעשר ראשון (ללוויים) ו-24 מתנות כהונה שונות לכהנים, וביניהן תרומה גדולה ותרומת מעשר כמו גם ראשית הגז, בכורות הבהמות  מעשר בהמה ועוד.  מדובר במשאבים לא מבוטלים. המעשר הראשון המיועד ללויים כלל קרוב ל-10% מהתבואה. מעשר בהמה הוא עשירית מכל הבהמות הנולדות בעדר במשך שנה, כמות משמעותית למשפחה המתבססת על רעיית צאן. תמורת מה נדרש עם ישראל לשלם את "מס הכהנים והלוויים הזה"?  ניתן לראות מספר תפקידים שמילאו הלויים והכהנים בעם ישראל. ראשית, היה להם תפקיד חשוב בעבודת בית המקדש: 

"ואתנה את הלוויים נתונים לאהרן ולבניו מתוך בני ישראל לעבוד את עבודת בני ישראל באהל מועד ולכפר על בני ישראל" (במדבר ח, יט). 

בנוסף היה להם תפקיד כשופטים ומחנכים:

"ובאת אל הכהנים הלוויים ואל השופט אשר יהיה בימים ההם ודרשת והגידו לך את דבר המשפט. ועשית על פי הדבר אשר יגידו לך מן המקום ההוא אשר יבחר ה' ושמרת לעשות ככל אשר יורוך" (דברים יז, ט-י).   

אף בברכת שבט לוי בפרשת וזאת הברכה (הפרשה האחרונה בתורה) נאמר: "יורו משפטיך ליעקב ותורתך לישראל, ישימו קטורה באפך וכליל על מזבחך". כלומר תפקיד הלויים הוא כפול, כלפי עם ישראל כנציגי ה' ללמד תורה ולשפוט את העם (יורו משפטיך ליעקב ותורתך לישראל), וכלפי ה' כנציגי עם ישראל להקטיר קטורת (ישימו קטורה באפך) ולהקריב קורבנות (וכליל על מזבחך).  אולם נראה שאין הכונה רק לתפקידים טכניים של מורים שופטים או "פועלי מקדש". הלויים בעצם מהווים את הסקטור האחראי על "עולם הרוח" של עם ישראל, ולמרות שזה לא ממש יצרני עם ישראל נדרש לתמוך בכך. עם ישראל משלם על כך שיהיו אנשים שיעסקו ברוח, כיון שהעיסוק ברוח של אותם יחידים תורם, לפי התורה, לכלל האומה. כך מתאר הרמב"ם את תפקיד הלויים, ומרחיב אותו לאנשים שבאופן וונלטרי רוצים להשתייך לשכבה הזו: 

"ולמה לא זכה לוי בנחלת ארץ ישראל ובביזתה עם אחיו? מפני שהובדל לעבוד את ה' לשרתו ולהורות דרכיו הישרים ומשפטיו הצדיקים לרבים... לפיכך הובדלו מדרכי העולם. לא עורכין מלחמה כשאר ישראל ולא נוחלין ולא זוכין לעצמן בכח גופן אלא הם חיל ה' שנאמר ברך ה' חילו ...  ולא שבט לוי בלבד אלא כל איש ואיש מכל באי העולם אשר נדבה רוחו אותו והבינו מדעו להבדל לעמוד לפני ה' לשרתו ולעובדו לדעה את ה'... הרי זה נתקדש קדש קדשים ויהיה ה' חלקו ונחלתו לעולם ולעולמי עולמים ויזכה לו בעולם הזה דבר המספיק לו כמו שזכה לכהנים ללוים". 

התורה אם כן מצדדת בכך שיוקצו משאבים מכלל עם ישראל לטובת עולם הרוח המיוצג על ידי שבט לוי. האם מדינת ישראל צריכה לאמץ השקפה זו? ישנן השקפות עולם מנוגדות לגבי מידת המעורבות הרצויה של המדינה בכלכלה ובחיי האזרחים. ישנם המצדדים בהתערבות מקסימלית ותכנון מרכזי של הכלכלה, והקיצוניים שבהם אף מצדדים בשליטה מדינתית על אמצעי הייצור (ועד קומוניזם). אחרים טוענים שהתערבות בכלכלה יוצרת נזק ויש להגביל את התערבות המדינה למינימום ההכרחי כיון ששוק המתנהל באופן עצמאי וחופשי מביא לתוצאות הכלכליות הטובות ביותר ולרווחת הכלל. אולם למעט זרמים קיצוניים (אנרכו-קפיטליזם) אפילו המינמליסטים מסכימים לכך שהמדינה צריכה להיות אחראית על כמה תשתיות יסוד: ביטחון אישי ולאומי כלפי פנים וכלפי חוץ (משטרה, צבא וכדו'), רגולציה מינמלית שתאפשר לשוק לפעול, וכן תכנון תשתיות, שמירה על איכות הסביבה וכדו'. דעה קצת פחות מנימליסטית אך כזו המקובלת על רוב גדול בציבור היא שהמדינה צריכה להיות מעורבת בדרך כזו או אחרת גם בחנוך או במערכת הבריאות.    אולם מלבד הקונצנזוס היחסי על הצורך בתכנון ממשלתי של אספקטים מסוימים בעולם החומר, האם המדינה צריכה להתערב גם בתמיכה ב"תשתיות רוחניות"? אם נודה על האמת נדמה שגם פה רוב מוחלט של הציבור סבור שחלק מחובותיה של המדינה הוא גם לתמוך בעולם הרוח (מבלי להיכנס כעת לשאלת המינון המתאים להתערבות כזו) אלא שכל אחד סבור שהיא צריכה לתמוך בעולם הרוח שלו. הללו טוענים שלא ייתכן שמדינה יהודית לא תתמוך בלומדי תורה, ואין מה להשוות כלל בין עולם הקודש לעולם החול, אחרים סבורים שמדינה מודרנית לא יכולה שלא לתמוך בתרבות כגון תיאטרון או קולנוע, באמנות כגון ציירים, פסלים, או מוזיאונים ותערוכות, אך חלילה לתמוך ב"פרמטיבים" שלומדים חוקים מיושנים מלפני 2000 שנה. אחרים יסברו שהמדינה חייבת לתמוך בספורט לא מסחרי (או אפילו מסחרי) שייצג אותנו באולימפיאדה ואילו אנשים אחרים יסברו שלא יכול להיות שבמדינה לא יתקיים מחקר אקדמאי של פילוסופיה, ספרות, היסטוריה או ארכיאולוגיה. הצד השווה שבכולם הוא שהם מסכימים שיש לתמוך באופן מדינתי בעניינים שלא תורמים באופן מעשי לכלכלה או לביטחון הלאומי אלא שייכים לעולם הרוח. רובם מבינים שחיים גשמיים בלי רוח הם חסרי טעם וחסרי משמעות, ושאם נזניח את הרוח מה הטעם בביטחון וכלכלה משגשגת? לכן, הרוב סבורים שהמדינה צריכה לטפח ולשמר לפחות ברמה מסוימת גם על כך. חוסר ההסכמה מתמקד בשאלה באיזה עולם רוח צריכה המדינה להשקיע.  ילעיתים מאבקים מוכרעים בדרך של "המנצח לוקח הכל". בבחירות נשיאותיות לדוגמה, ברגע שמעומד אחד מקבל קול אחד יותר מהשני הרי שהוא נבחר לנשיא ושולט באופן בלעדי לתקופת הכהונה שלו, ולמועמד השני, על אף שהוא מייצג 49.99% מהציבור אין כוח כלל. בדמוקרטיה פרלמנטרית כל המפלגות מיוצגות באופן יחסי, אולם גם במקרה זה יכולה להיווצר קואליציה שיכולה לקבל באופן כמעט בלעדי את כל ההחלטות ולמדר לחלוטין את הצד השני ממוקדי הכוח ולעצב את המדינה כדמותה באופן בלעדי בתקופת הכהונה. האם כך צריך לנהוג גם בתחום הזה?  נראה שלפחות בכל הקשור לעולם הרוח לא נכון לבחור בצורת הכרעה של "המנצח לוקח את כל הקופה", אלא בדרך של פשרה והבנה לפיה חלקים שונים באומה מקבלים חיות ואנרגיה רוחנית מדברים שונים, והתמיכה הציבורית צריכה להתחלק באופן יחסי בין הצרכים הרוחניים השונים. הדבר כבר מתקיים במידה מסוימת במדינת ישראל שמשקיעה בצורה כזו או אחרת משאבים בעולמות רוח שונים, ומכירה בערכה של תרבות ואמנות, לצד לימוד תורה או מחקר אקדמאי של מדעי רוח, וכן תומכת בספורט או קולנוע ועולמות רוח נוספים. ניתן להגיע להבנה שהכל חשוב, לפחות לחלקים מסוימים בציבור גם אם לא לי באופן אישי, ולכן להכל יש מקום, לפחות ברמה מסוימת. על המינון המדויק של חלוקת המשאבים נוכל להמשיך להתווכח מתוך הבנה בסיסית בצורך של האחר. 

פרשת פינחס: סיטואציות ייחודיות דורשות מענה ייחודי

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    מעניין מאוד. תודה. (ל"ת)
    הקורא 17/07/2022 01:40
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    לרון 16/07/2022 11:58
    הגב לתגובה זו
    עם סתירה מובנית קריפטו ודת
  • 10.
    אני הילד 15/07/2022 22:05
    הגב לתגובה זו
    ולכן הדבר הנכון הוא להגביל את התערבות המדינה למינימום ההכרחי. את זה שניהול ריכוזי נדון לכישלון הבנתי ממזמן.( למרות שצ'ה גווארה גיבור ילדותי היה). אבל גם מסיבות נוספות. ה"חברה שלנו אינה משפחה מורחבת, שבט או אפילו אוסף שבטים אנחנו חיים במדינה של 10 מיליון בעולם של 8 מיליארד. לצפות או לדרוש מהאדם הממוצע לגלות "סולידריות חברתית" נראית לי דרישה לא מציאותית.
  • 9.
    יפה מאוד 15/07/2022 17:39
    הגב לתגובה זו
    תעמוג לקרוא, מבט יפה ומעמיק וסוף סוף קצת אחר מההסטה הגועלית ששומעים במקומות אחרים כל היום. תמשיכו ככה, זה הטור הכי יפה בכל העיתונות
  • 8.
    גיא 15/07/2022 14:42
    הגב לתגובה זו
    נהניתי
  • 7.
    חנן 15/07/2022 14:28
    הגב לתגובה זו
    גדולי החכמים - היו מהם חוטבי עצים, ונושאי הקורות, ושואבי המים לגינות, ועושין הברזל והפחמים; ולא שאלו מן הציבור, ולא קיבלו מהם כשנתנו להם". וויכוח שמתנהל בישראל במאה ה-21 נראה שהתקיים גם במאה ה-12 במצרים, והרמב"ם לא היסס להכריע בעניינו. לפי תפיסתו, לא רק שאין סתירה בין לימוד תורה לפרנסה ממלאכה, אלא שאף חל איסור על תלמידים חכמים לקחת מן הציבור כדי לעסוק בלימודי קודש בלבד. אם אנו קוראים את דבריו בראייה מודרנית, מסתמן על פני השטח כי הרמב"ם מקניט את התלמידים הנסמכים על הציבור ואומר להם שאפילו גדולי החכמים עבדו, למדו והסתדרו בזכות עצמם.
  • 6.
    עמך 15/07/2022 13:57
    הגב לתגובה זו
    החרדים ברובם הגדול עובדים בשחור ואינם תורמים למדינה ואזרחיה. עולם הרוח עובדים ומתפרנסים בכבוד,ואינם נטל אלא רק עזרה שהמדינה תומכת ובסכומים לא משמעותיים לעומת החרדים.
  • כמה בורות והוצאת שם רע (ל"ת)
    אבי טננבוים 17/07/2022 00:38
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    שאפו אדיר (ל"ת)
    ברוך הופשטטר 15/07/2022 11:19
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אלוף (ל"ת)
    עופר 15/07/2022 11:04
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מעולה (ל"ת)
    מיכה 15/07/2022 10:52
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    כהן 15/07/2022 09:59
    הגב לתגובה זו
    אהבתי וממתין בכל שבוע לקרוא את פרשנות הפרשה הבאה. שבת שלום.
  • 1.
    חנן 15/07/2022 09:36
    הגב לתגובה זו
    . "גדולי החכמים - היו מהם חוטבי עצים, ונושאי הקורות, ושואבי המים לגינות, ועושין הברזל והפחמים; ולא שאלו מן הציבור, ולא קיבלו מהם כשנתנו להם". וויכוח שמתנהל בישראל במאה ה-21 נראה שהתקיים גם במאה ה-12 במצרים, והרמב"ם לא היסס להכריע בעניינו. לפי תפיסתו, לא רק שאין סתירה בין לימוד תורה לפרנסה ממלאכה, אלא שאף חל איסור על תלמידים חכמים לקחת מן הציבור כדי לעסוק בלימודי קודש בלבד. אם אנו קוראים את דבריו בראייה מודרנית, מסתמן על פני השטח כי הרמב"ם מקניט את התלמידים הנסמכים על הציבור ואומר להם שאפילו גדולי החכמים עבדו, למדו והסתדרו בזכות עצמם.
  • לרון 15/07/2022 18:52
    הגב לתגובה זו
    מכר את המדינה לחרדים ודיין לערבים וכל אלה לא ממש עובדים,סליחה כן "עובדים" על כולם,בחו"ל כל אלה עובדים על אמת
  • ברוך הופשטטר 17/07/2022 00:42
    את עמלי התורה כאן לאלו שבחו"ל. לא בכדי לא תמצא שום בחור ישיבה שנוסע מהארץ לחו"ל כדי ללמוד לדוגמא בלייקוד וכדו', ותמצא רבבות ואלפים שמגיעים מהישבות הטובות ביותר לישיבות כאן בארץ, כדי לשפר את יכולות הלימוד שלהם. רואים שאתה מדבר מבחוץ, ואין לך מושג מה אתה שח. אני לא יודע מה המקצוע שלך, אבל עשה טובה תפרסם אותו, שלא נבוא אליך וניפול בכזה חוסר מקצועיות.
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

משפחה ישראלית מטיילת בנור סולטאן קרדיט: chat gptמשפחה ישראלית מטיילת בנור סולטאן קרדיט: chat gpt

הסכמי אברהם שמו את קזחסטן על המפה - היעד הבא של הישראלים

אחרי ההכרזה על הצטרפות הסכמי אברהם, קזחסטאן צפויה להפוך ליעד חם עבור התיירים הישראליים, אז מה יש לראות במדינה המרכז אסייתית?

הדס ברטל |

הצטרפותה של קזחסטן להסכמי אברהם, מסמנת התפתחות דיפלומטית משמעותית. ישראל וקזחסטן אומנם בקשרים שוטפים, אבל החותמת הדיפלומטית והתיווך האמריקאי מעלים את היחסים לשלב גבוה יותר. זה עשוי להוביל גם לעלייה משמעותית בהיקף הסחר והעסקאות בין המדינות, כשלישראלי "הממוצע" זה יתבטא בעיקר בעוד אזור שניתן לטייל ולנפוש בו. כן, יעד תיירותי נוסף. כבר כעת ניתן לבקר ולטייל במדינה הגדולה, אבל על רקע ההסכם, זה ירחיב את האפשרויות, יוביל לטיסות ישירות, וישים את קזחסטן על המפה של התייר הישראלי.  

ביום חמישי האחרון, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שוחח טלפונית עם נשיא קזחסטן קאסים-ג'ומארט טוקאייב וראש הממשלה בנימין נתניהו, והודיע כי קזחסטן היא "המדינה הראשונה בכהונתי השנייה" שמצטרפת למסגרת, שהוקמה ב-2020 לנרמול יחסים בין ישראל למדינות מוסלמיות. טוקאייב, שהגיע לוושינגטון עם מנהיגי אוזבקיסטן, טורקמניסטן, טג'יקיסטן וקירגיזסטן, תיאר את הצעד כ"המשך טבעי" למדיניות קזחסטן של דיאלוג ויציבות אזורית. טקס חתימה רשמי צפוי להתקיים בקרוב בבית הלבן, עם כוונה להרחיב את המעגל למדינות נוספות, כולל סעודיה שמתוכננת לביקור וושינגטון ב-18 בנובמבר, אם כי לא צפויה הכרזה על הסכם וגם לא על נורמליזציה, אם כי יכול להיות שהטון מהמפגש יהיה חיובי.   

החשיבות של המהלך עולה על ההיבט הסמלי: קזחסטן, שמקיימת יחסים דיפלומטיים מלאים עם ישראל מאז 1992, מצטרפת כמדינה מוסלמית מרכז-אסייתית ראשונה, מה שמרחיב את ההסכמים מעבר למזרח התיכון ומחזק את ישראל בעיני העולם לאחר ביקורת על מלחמת עזה. מבחינה גיאופוליטית, זהו צעד אמריקאי לחיזוק ציר נגד השפעת סין, רוסיה ואיראן, קזחסטן, שגובלת ברוסיה ובסין ומחזיקה במאגרי אורניום (כ-40% מייצור העולם) ונפט, משמשת כגשר אסטרטגי. במקביל להכרזה נחתמו עסקאות בשווי 16 מיליארד דולר, כולל רכישת מטוסי בואינג ופרויקט כריית טונגסטן ב-1.1 מיליארד דולר בתמיכת בנק EXIM האמריקאי, שמטרתם להבטיח גישה מערבית למשאבים קריטיים. עבור ישראל, זה פותח דלתות לשיתופי פעולה בטכנולוגיה, חקלאות וסייבר, עם פוטנציאל להסכמי סחר חופשי דרך האיחוד האירואסייתי.

עבור הישראלי הממוצע, ההשפעה המיידית של ההסכמים תהיה תיירותית: פתיחת שמיים פוטנציאלית תהפוך את קזחסטן שנתפסה כיעד מרוחק ומסתורי, לנגיש כמו גיאורגיה או אזרבייג'ן. חברות תעופה ישראליות בוחנות קווים ישירים לאלמטי ולנור-סולטן (לשעבר אסטנה), שיקצרו את הטיסה ל-5 שעות בלבד, בהשוואה ל-7-9 שעות כיום דרך איסטנבול או דובאי. כניסה ללא ויזה ל-30 יום מאז 2017, יחד עם עלויות נמוכות שירדו עוד יותר, הופכים את המדינה לאופציה משתלמת למשפחות ולמטיילים עצמאיים. בחצי השנה הראשונה של 2025 ביקרו במדינה 7.5 מיליון תיירים, עלייה של 25%, והממשלה שואפת ל-12 מיליון ב-2026.

נור-סולטן, הבירה הצעירה שנוסדה ב-1997 ותוכננה על ידי אדריכלים כמו נורמן פוסטר, משלבת עתידנות עם שורשים נוודיים ומציעה ביקור של יומיים-שלושה כחלק מטיול רחב יותר. העיר אירחה השנה מעל 500 אירועים בינלאומיים, כולל הופעה של ג'ניפר לופז וכנס קומיק-קון בהובלת אנדי סירקיס, מה שהוביל לעלייה של 13% בתיירות.