חלל עבודה משותף עבודה תעסוקה
צילום: Istock

דמי הבראה - כל מה שצריך לדעת על הסכום שמנפח את משכורת הקיץ

ההיסטוריה של דמי ההבראה התחילה ביקום מקביל אבל הם איתנו גם היום; מאיפה הגיע השם, מי זכאי לקבל את הכסף, כמה משלמים, ומה ההבדלים בין המגזר הציבורי למגזר הפרטי. כל מה שצריך לדעת על הסכום שמנפח את משכורת הקיץ

דור עצמון | (8)
נושאים בכתבה דמי הבראה

שמו של תשלום זה מעיד על ייעודו המקורי - למימון שהייה של העובד בבית הבראה. בעבר גובה התשלום חושב על פי עלויות שהייה בבית הבראה, והעובדים אכן נדרשו להציג קבלות על שהייתם בבית הבראה כתנאי לקבלת התשלום. לימים, בתי ההבראה פינו את מקומם לטובת צימרים ובתי מלון, וגם העובדים כבר מורשים לעשות בכסף כרצונם, אבל השם נשאר כמו גם התשלום.

מי זכאי לדמי הבראה ומתי?

דמי ההבראה הם תשלום הקבוע בחוק שעל כל מעסיק במשק לשלם לעובדים. הם מוגדרים כחלק משכר העובד (הכנסת עבודה), ולכן משלמים עליהם את כל המסים החלים על הכנסות עבודה – מס הכנסה, דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות. עם זאת, דמי ההבראה אינם נכללים בבסיס להפרשות הפנסיוניות.

דמי ההבראה אמורים להיות משולמים פעם בשנה, בדרך כלל בין יוני לספטמבר, אבל אפשר גם לשלם אותם בכל עת אחרת. את דמי ההבראה זכאי לקבל כל עובד במשק שהשלים שנת עבודה מלאה גם אם במשרה חלקית ובאופן רטרואקטיבי.

מה גובה התשלום?

גובה דמי ההבראה משתנה בין עובדים במגזר הציבורי לעובדים במגזר הפרטי. עובדים במגזר הציבורי יקבלו 471 שקל ליום. עובדים במגזר הפרטי יקבלו 400 שקל ליום. זאת לאחר שב-2022 חתמו ההסתדרות ונשיאות המגזר העסקי על הסכם שלפיו יעלו דמי ההבראה לעובדים במגזר הפרטי מ-378 שקל ליום ל-400 שקל. עם זאת, פיזור הכנסת הנוכחי יבטל את ההטבה הזו, החקיקה תידחה ונראה שהמגזר הפרטי לא ייהנה מהתוספת.

חישוב ימי ההבראה

מספר ימי ההבראה מחושבים בהתאם לוותק שצבר העובד במקום העבודה לפי הפירוט הבא:

א. עבור שנת העבודה הראשונה – 5 ימי הבראה.

ב. עבור שנת העבודה השנייה והשלישית – 6 ימי הבראה לשנה.

ג. עבור שנת העבודה הרביעית עד העשירית – 7 ימי הבראה לשנה.

ד. עבור שנת העבודה ה-11 עד ה-15- 8 ימי הבראה לשנה.

ה. עבור שנת העבודה ה-16 עד ה-19 – 9 ימי הבראה לשנה.

ו. עבור שנת העבודה ה-20 ואילך – 10 ימי הבראה לכל שנה.

לעובדים שעתיים (ששכרם משולם על בסיס מספר השעות שעבדו בפועל) שעובדים מספר שעות שבועיות קבוע, היקף המשרה יחושב באמצעות חלוקת מספר שעות העבודה השבועיות שלהם כולל שעות היעדרות בתשלום ב-42. לחילופין, חישוב היקף המשרה יכול להיעשות גם על-פי מספר השעות החודשיות שלהם חלקי 182.

לעובדים שעתיים בהיקף שעות משתנה חישוב דמי ההבראה יעשה בהתאם למספר השעות החודשיות הממוצע של העובדים ב-12 החודשים האחרונים חלקי 182 שעות או כפי שקבוע במקום העבודה.

במגזר הציבורי, לעומת זאת, מכסת הימים מופיעה בהסכמים הקיבוציים השונים. כך למשל עובדי הוראה בשנתם הרביעית זכאים לתשעה ימי הבראה ולא שבעה כמו במגזר הפרטי.

קיראו עוד ב"בארץ"

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    מרתה לברוסקי 26/06/2023 16:41
    הגב לתגובה זו
    זה עובר את הממוצע ? זה אומר המשכורות שמעשירים את המגזר הלא עצמאי שמלבה את האינפלציה.
  • 5.
    ליאור 02/07/2022 04:35
    הגב לתגובה זו
    ליברמן צודק בקשר לשכר המורים. על המורה לעבוד יותר שעות ביום ויותר ימים בשנה. מסכנים המורים שמתעייפים וצריכים פחות שעות עבודה ביום פחות ימים בשנה ולכן יקבלו יותר ימי הבראה מהמקובל במשק. גם ימי חופש שנתי הם מקבלים יותר.
  • 4.
    כועסת 30/06/2022 15:30
    הגב לתגובה זו
    למה המעסיק הקטן צריך לשלם שהמדינה תשלם מס עוונטה
  • 3.
    אהובה 30/06/2022 13:59
    הגב לתגובה זו
    נמשיך לחכות
  • 2.
    שאול 30/06/2022 12:20
    הגב לתגובה זו
    כל הזמן הם שובתים
  • לאור 26/06/2023 16:18
    הגב לתגובה זו
    שמפגינים הורים וילדים מגיע לגננת ולמורה סכום כפול,קשה לעבוד עם הנוער ודרומה=ילדים גם קטנים,גילוי נאות אינני מורה או גננת
  • 1.
    דודו 28/06/2022 15:59
    הגב לתגובה זו
    מדינה מושחתת שמוצצת את דמם של העצמאים.
  • בחרתם באביר (ל"ת)
    אביב 29/06/2022 07:31
    הגב לתגובה זו
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.