שוק דובי – מה זה אומר והאם צריך להתרגש?
שוק דובי (Bear market) הוא מצב שבו שוק המניות יורד ב-20% מהשיא. מדד הנאסד"ק כבר מזמן בשוק דובי, אבל אמש במסחר בוול סטריט גם מדד ה-S&P 500 נכנס לשוק דובי כשהוא כבר 22% מתחת לשיא.
מדד ה- S&P 500 נחשב ככזה שמבטא את הכלכלה האמריקאית באופן טוב יותר מכל מדד אחר. הנאסד"ק אומנם מדד חשוב מאוד, אבל הוא כמובן מבטא את מניות הטכנולוגיה. ולכן, כשהוא נכנס לשוק דובי לא היתה התרגשות גדולה. מנגד, אתמול היתה התרגשות. הכותרות שאתם רואים הם בסגנון – "נכנסו לשוק דובי", הכותרות האלו מעוררות פאניקה, כי זה בעצם אומר שהדב ניצח את השור. הפסימיים ניצחו את האופטימיים, הירידות חזקות מהעליות. אבל האם זה אומר משהו לגבי ההמשך?
שוק דובי היא הגדרה טכנית. יש לה אקט פסיכולוגי, אבל צריך לזכור שבמהותה היא הגדרה טכנית. אם היום בערב המדדים יעלו, הם עשויים לצאת משוק דובי. ב-20 במאי השוק נכנס למצב דובי תוך כדי המסחר ויצא ממנו בשעה האחרונה בזכות עליות במדד. נו, אז להגדרה טכנית יש משמעות?
בהחלט כן. המחירים בשוק לא נקבעים רק על פי הכלכלה, לפסיכולוגיה יש משמעות גדולה, ושוק דובי מכניס חרדה ולחץ לשווקים. עם זאת, בוול סטריט המתוחכמת והטכנולוגית של היום לעומת העבר, פחות מתייחסים להגדרות טכניות ונראה שגם הפעם, השאלה החשובה תהיה מה ערך החברות והאם הוא סביר או לא בהינתן הריבית והאינפלציה והיא זו שתקבע את כיוון השוק.
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בכל מקרה, בעבר היו כ-20 מצבים של שוק דובי בוול סטריט ואי אפשר ללמוד מהם על מגמה מכיוון שהשונות ביניהם מאוד גדולה. היו מצבים של נפילות, אבל היו גם מצבים של יציאה מהירה מההגדרה וניצחון האופטימיים. השוק הדובי הארוך ביותר התחיל ב-1937 ונמשך 62 חודשים, אחריו ב-1973 שוק דובי של 21 חודשים. הנפילה התלולה ביותר היתה ב-2008-2009 של 56%, אבל מה שניתן לראות (אם כי כאמור זה לא מדגם מייצג שניתן לראות אותו כמובהק סטטיסטית) שהנפילות הופכות להיות חדות יותר וקצרות יותר. זה בלט מאוד בקורונה – נפילה של 35%, אבל שוק דובי שנמשך חודשיים בלבד.
התיאוריה הזו של מפולות והתאוששויות מהירות גם בשל עידן המידע והתגובות המהירות של הציבור לאירועים ולתחזיות קדימה יכולה להיות מעודדת במצב הנוכחי, אבל היא לא מדעית. היא סברה שמאוד ייתכן שתתרחש גם הפעם, אבל אין דבר כזה בטוח בשווקים.
- 10.ריי דאליו 14/06/2022 19:50הגב לתגובה זואבל בפועל הכלכלה האמריקאית בדרך למיתון במקרה הטוב ואולי סטגפלציה במקרה הפחות טוב, נחמד לראות איך העיתונים לאט לאט מסתנכרנים עם העובדות תוך כדי פחד להשפיע לרעה על המשקיעים. כדאי שתדעו שהמוזיקה מפסיקה המסיבה נגמרת ולא משנה כמה האנשים רוצים לרקוד…
- 9.לרון 14/06/2022 15:32הגב לתגובה זוהריבית באגרסיביות של כ 0.75% ואז השוק כנראה יגיב בעלייה כי זה סוג של וודאות,אך אח"כ יירד שוב כמו ששוק דובי אמור להגיב,בקיצור עד נובמבר 22
- 8.לרון 14/06/2022 15:27הגב לתגובה זובעייתי,זו תחושה אכן מ פ ח י ד ה,אז מה עושים? בלילה המפחיד מאירים בפנס למי שיש,בצבא הולכים "הליכת רפאים" ובשוק ההון נעזרים במידע פר/רטרו אקטיבי,בקיצור יבוא שלב של יציאה מהחושך
- 7.פלג חן 14/06/2022 13:26הגב לתגובה זואפחד לא יודע מה יהיה!
- דוד 14/06/2022 17:27הגב לתגובה זוכל המומחויים למיניהם סתם גונבי דעת
- אבי כהן 15/06/2022 00:23השווקים עולים לאורך זמן. כן ירידות בדרך. אז טווח ארוך ואל תסתכלו מה קורה בשוק בדרך!
- 6.אין מה להתרגש, זה רק כסף, העיקר הבריאות (ל"ת)אבו לאבנה 14/06/2022 12:21הגב לתגובה זו
- חחח בלי כסף אין בריאות (ל"ת)ד"ר מאני 15/06/2022 15:15הגב לתגובה זו
- 5.אמיתי 14/06/2022 11:44הגב לתגובה זואז למה כל איגרות החוב נופלות יום יום מה הקשר שלהם למניות נא הסבר לכך ותבורכו
- 4.עוז 14/06/2022 11:42הגב לתגובה זוולא פחות מזה - מה מצב שרשרת האספקה, שעדיין מקרטעת.
- 3.נ.ש. 14/06/2022 10:44הגב לתגובה זושוק דובי הוא לא דבר טכני הוא מצב שוק שלילי שבו כל עליה לצורך ירידה. הוא לא קשור לניתוח טכני הוא קשור למגמת שוק. עובדתית אנחנו בשוק דובי\יורד\שלילי(תקרא לזה איך שאתה רוצה) מתחילת השנה. אתמול בכללי ניתוח הטכני בסנופי ניתן לזה אישור בדיעבד. בשורה תחתונה אנחנו במגמה שלילית וזה לא קשור לאישור טכני כזה או אחר
- אבי כהן 15/06/2022 00:25הגב לתגובה זוטווח ארוך בראבק ולא להסתכל על הנפילות בדרך
- 2.נוסטרידמוס 14/06/2022 09:44הגב לתגובה זו0.9אחוז עלייה בריבית ביום רביעי ןההמשך----כאלה בהמשך
- יהיה טוב (ל"ת)העיקר הבריאות 15/06/2022 15:18הגב לתגובה זו
- 1.השוק נמצא בדובי אם זובי גדול (ל"ת)ברוך 14/06/2022 08:58הגב לתגובה זו
- עם, לא אם.... (ל"ת)תלמד לכתוב 14/06/2022 09:49הגב לתגובה זו
- לתלמד 14/06/2022 12:10אם הזובי גדול או אולי קטן...אתה רואה אני שורטיסט מוסמך ומדופלם שאכל אותה קשות אבל דובר עברית רהוטה..
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
משקיעים עובדים AIלקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?
זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.
מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.
בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.
מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45% , פלנטיר Palantir 1.65% או רובין הוד Robinhood 2.58% מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.
