שינוי כיוון: משרד התחבורה יאפשר לרשויות להפעיל מוניות שירות
שוק התחבורה הציבורית בישראל נשלט עדיין, גם ב-2022 על ידי המדינה, והיא מנהלת אותו מלמעלה עד הפרט האחרון: משרד התחבורה קובע מכרזים, מי יוכל להפעיל קווים והיכן, כמה אוטובוסים ומתי ייצאו מהתחנה, ומשלם לחברות התחבורה הציבורית כסף על כל קו שיוצא. מדובר כמובן בשיטת ניהול ישנה ולא יעילה, והבזבוז עצום - אוטובוסים רבים נוסעים בכבישים כשהם ריקים מנוסעים, בשעות לעיתים לא רלוונטיות ואף ביישובים מבוססים כלכלית שאף אחד שם בעצם לא משתמש בתחבורה הציבורית. אבל ככה זה כשהכל מתוכנן מלמעלה.
אחת הרעות החולות בהקשר הזה היא ההתנגדות העקבית והמתמשכת של משרד התחבורה לפתוח את התחום לתחרות, הן בין חברות האוטובוסים והן ביצירת תחבורה שיתופית - כמו אובר, ליפט וכדומה - חברות שמאפשרות לאנשים להפוך לנהגי מוניות ולהסיע נוסעים. התוצאה היא שיפור בשירות ולא פחות חשוב, יכולת להשיג מונית בשעות העומס למי שצריך (מה שבישראל נחשב לסיוט). הסיבה שהכל תקוע בישראל היא הלובי של נהגי המוניות - שהפכו לחברי ליכוד ולחצו על ישראל כץ להתנגד לכל רפורמה.
אז נכון, הצעד כעת של משרד התחבורה הוא בקושי התחלה של צעד בכיוון הנכון, אבל לא בנו את רומא ביום אחד, וכדאי לקוות שהשרה מרב מיכאלי תמשיך לפעול בכיוון הנכון ולפתוח את שוק התחבורה הציבורית בישראל.
כעת בכל מקרה, בצעד מעניין של משרד התחבורה בתחום התחבורה הציבורית, המשרד יתיר מעט את הרסן ויאפשר לעיריות להפעיל מוניות שירות. השינוי הוא שהרשויות המקומיות יוכלו לקבוע את מסלולי הקווים ותדירותם, בהתאם לצרכי התושבים, כפי שהם מבינים אותם, מבלי להזדקק למשרדי הממשלה. במסגרת קול קורא שפרסמה הרשות לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה, הרשות תהיה אחראית לקביעת מסלולי הקווים, לוחות הזמנים שלהם, מועדי ההפעלה, סוג השירות, סדיר או גמיש ושאר מרכיבי השירות, מתוך הכרת צרכי התושבים. הרשות המקומית גם תהיה זו שמפקחת על החברות, ותקבע את מנגנוני ההתחשבנות בינה לבין מפעילי השירות, בהתאם לשיקול דעתה, וללא מעורבות של משרד התחבורה, היא גם תוכל לסבסד מתקציבה את הפעלת השירות.
- בעלות של 35 מיליון שקלים: מסוף אוטובוסים חדש יחובר לכביש 412
- אוטובוס אוטונומי ראשון יתחיל לפעול בישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האם מדובר בתחילתו של שינוי מגמה? על פי משרד התחבורה: "מתן אפשרות לרשויות המקומיות להפעיל קווי מוניות שירות מהווה סנונית ראשונה של ביזור סמכויות לרשויות המקומיות בתחבורה הציבורית ונועדה לאפשר להן מעורבות גבוהה יותר בקביעת הסדרי נסיעה בתחומן".
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי הוסיפה: "מדובר בעוד פתרונות ועוד אופציות תחבורה לציבור שלא היו קיימות עד היום. אני קוראת לרשויות להגיש יחד את הבקשות כדי להבטיח לתושבים רשת שירות משותפת, מגוונת ויעילה. המהלך יאפשר למקסם את השירות ואת ההזדמנות ולחזק את התחבורה הציבורית במקומות בהם היא הוזנחה במשך שנים".
- 5.לילי 09/06/2022 08:32הגב לתגובה זומשרד התחבורה מעביר אחריות ומגדיל את ההוצאה העירונית . המשרד גם מצפה שהעיריות יסבסדו את התחבורה הציבורית . אז אולי לא צריך משרד תחבורה .
- 4.ברכה 07/06/2022 16:20הגב לתגובה זואם יסגרו את מרכזי הערים למכוניות פרטיות לטובת תחבורה ציבורית חשמלית , הרבה זמן ועצבים יחסכו , יפחת הצורך במקומות חניה וחניונים וברור שזיהום האוויר ישתפר .
- 3.ג'ק 07/06/2022 16:09הגב לתגובה זואין כמו הובר . חובה להכניס לארץ . זמין מהיר וזול .
- 2.רוב חילוני 07/06/2022 10:21הגב לתגובה זועם מיעוט שקובע............
- 1.איתי 31/05/2022 15:40הגב לתגובה זויחזק את התושבים ברשויות החזקות ויחליש את החלשים. אומר וכו׳ לא פתרון לכלום ויש כבר מחקרים שמבססים את זה. נוסעים ריקים במרכזי ערים וסותמים אותם

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?
כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?
משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.
שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.
המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.
בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית.
- נהגי מוניות בנתב"ג מאיימים לשבות בערב החג: ההתנגדות לאובר עולה מדרגה
- ועדת המחירים ממליצה על הפחתת תעריף בסיס במוניות והוספת תוספת לנסיעות ארוכות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות
מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?
כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.
כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?
30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.
מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?
כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)פניית הפרסה של פורד אירופה
המעבר מעבר מפואר לעתיד לא ברור של פורד אירופה
לאחרונה חתמו פורד אירופה וקבוצת רנו על הסכם לייצור כלי רכב חשמליים קטנים, סופרמיני ומיני, שיתבססו על פלטפורמה החשמלית שפיתחה Ampere, חטיבת כלי הרכב החשמליים של קבוצת רנו. מדובר בשני דגמים קטנים, שישתלבו בסגמנט B ואולי אף A, סגמנט שעדיין אין לו נוכחות גדולה בקטגוריית כלי הרכב החשמליים, בעיקר בגלל הקושי בשילוב סוללה בכלי רכב קטן. אולם בעיה זו תיפתר בעתיד - היא חייבת להיפתר - מאחר שלא סביר ששוק הרכב העתידי יתנהל ללא כלי רכב קטנים, שלא רק שהם מתאימים יותר לסביבה עירונית, אלא גם מחיריהם יהיו נמוכים יותר ויקרבו את המכונית החשמלית אל ההמונים.
כלי רכב חשמליים שב-2022 פורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)
עבור פורד אירופה זהו שיתוף פעולה שני בייצור כלי רכב חשמליים עם יצרנית רכב אירופית. פורד אקספלורר ופורד קאפרי, שני קרוסאוברים הנושאים שמות היסטוריים של המותג, שאין להם קשר למוצר עליו הם מודבקים (כשם שלמוסטנג מאך-E אין שום קשר למוסטנג המקורי), הינם קרוסאוברים חשמליים המבוססים על פלטפורמת MEB של קבוצת פולקסווגן ומיוצרים במפעל פורד בקלן, שהוסב בשנים האחרונות, בהשקעה של כ-2 מיליארד יורו, למרכז לייצור כלי רכב חשמליים וסוללות. אולם הפרויקט כשל, בין השאר בגלל הצמיחה האיטית מהצפוי בגידול התפוצה של כלי רכב חשמליים. כשלונו של המפעל תרם לכך שבעסקה הנוכחית עם רנו, כלי הרכב ייוצר במפעלי רנו בצפון צרפת, המתמחים בייצור כלי רכב חשמליים – מיוצרים בהם הדגמים רנו 5 ורנו 4 החשמליות - אחרי שפורד תעצב את כלי הרכב, מבחוץ ומבפנים, ותעניק לו את המאפיינים הוויזואליים של פורד אירופה. שני הסכמים אלה, עם פולקסווגן ועם רנו, מעידים שיתכן שפורד אירופה, כפי שהיתה מוכרת ב-58 השנים האחרונות, נמצאת לקראת סיום דרכה. בנוסף להפיכת רנו לקבלנית ייצור (contract manufacturing) לפורד, שתי החברות גם ינהלו מו״מ על שיתוף פעולה בייצור כלי רכב מסחריים. עבור פורד, וככל הנראה גם עבור רנו, סגמנט כלי רכב מסחריים הוא בעל רווחיות גבוהה.
שיתוף הפעולה עם רנו, מצטרף למהלך שנקטה פורד מוטור קומפני השנה, כאשר הזרימה לפורד אירופה, שהמטה הראשי שלה נמצא בקלן, גרמניה, 4.4 מיליארד דולר, והודיעה שהיא אינה מחויבת יותר לתמוך בחברה, במידה ותידרש תמיכה כזו. כלומר פורד אירופה צריכה להפוך לחברה רווחית לטווח ארוך.
- עדכונים לפורד ברונקו - המחיר החל מ 380.0 אלף ש"ח
- פורד מתחילה למכור רכבי יד שנייה דרך אמזון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פיננסים
בשנים האחרונות התוצאות הפיננסיות של פורד אירופה אינן נחשפות, אחרי שבראשית 2022, בהתלהבות שנבעה מהצלחה הצפויה של המכונית החשמלית, פורד מוטור קומפני שינתה את צורת הדיווח מחלוקה לאזורים גיאוגרפיים לחלוקה לחטיבות כלי רכב: כלי רכב בעלי מנועי בעירה פנימית (פורד בלו), כלי רכב חשמליים (מודל e), וכלי רכב מסחריים (פורד פרו). החטיבה האחרונה היא גם החטיבה הרווחית ביותר של הקבוצה ובאופן ניכר.
למרות שנתונים מדויקים אינם ידועים ההערכה שבשנתיים האחרונות פורד אירופה אינה מפסידה, אולם רווחיה נמוכים.
