אילון מאסק טסלה
צילום: צ'ארלי דיטס, unsplash, יוטיוב

טסלה תבצע רכישה עצמית של מניות ב-15 מיליארד דולר?

מנהל קשרי המשקיעים של החברה, המיליארד ליאו קוגואן קורא לחברה להודיע כי תרכוש מניות בהיקף של 5 מיליארד דולר השנה ו-10 מיליארד דולר בשנה הבאה
נתנאל אריאל | (6)

לאחר שמניית טסלה TESLA INC נכתשה וירדה ב-30% השנה, המיליארדר ליאו קוגואן (Leo Koguan) אומר שהחברה צריכה להודיע כי היא מתכננת לרכוש בחזרה 5 מיליארד דולר ממניות טסלה השנה ו-10 מיליארד דולר בשנה הבאה. המיליארדר אגב טוען להיותו בעל המניות הפרטי השלישי בגודלו בחברה - והוא שורי עליה, כך שיש לו אינטרס כמובן. קוגואן הימר על טסלה בזמן הנפילות בשווקים כתוצאה מתחילת מגיפת הקורונה ב-2020. לצורך כך, הוא מכר מניות של אנבידיה, באידו, ניו ועוד.

לדבריו, החברה צריכה להודיע על רכישה עצמית של מניות בשווי של 5 מיליארד דולר במניות טסלה כבר השנה ועוד מניות בהיקף של 10 מיליארד דולר בשנה הבאה. איך טסלה תממן זאת? לא בעיה. על פי קוגואן, טסלה יכולה להשתמש לצורך כך בתזרים המזומנים החופשי שלה, וכי זה לא ישפיע על עתודות המזומנים שלה בהיקף של 18 מיליארד דולר.

עוד על רכישה עצמית של מניות:

>>>רכישות עצמיות במאות מיליארדים - כך ענקיות וול סטריט יילחמו בנפילות

רכישת מניות עצמית (BuyBack) היא מהלך שבו החברה רוכשת בחזרה מניות שלה מבעלי מניות בשוק, זו שיטה להחזרת הון לבעלי המניות, ולמעשה דרך מקבילה לחלוקת דיבידנד לבעלי המניות: אם יש פחות מניות בשוק אז כל מניה שווה יותר, כלומר לכל מי שמחזיק מניות של החברה יש יותר כסף (על הנייר). 

ביי-באק: שיטה מוכרת בשוק ההון

חברות רבות רוכשות בחזרה מניות של עצמן וזו גם דרך להגדיל את הרווח למניה של החברה. כי אם יש פחות מניות - אז שוב, הרווח מתחלק על פחות מניות.

רכישה עצמית של מניות בידי החברות טיפסו בשנת 2021 לשיא של 850 מיליארד דולר. אפל היא החברה שרכשה הכי הרבה מניות בחזרה, אחריה גוגל (אלפבית) והשלישית היא פייסבוק (מטא). גוגל הודיעה על רכישה עצמית נוספת של 70 מיליארד דולר רק בחודש שעבר.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    הכותרת צריכה להיות 23/05/2022 12:53
    הגב לתגובה זו
    ביקש אז מה אם ביקש. לי זה נראה יותר כאילו הוא בפאניקה מהירידות. כנראה נכנס אול אין. אחרת היה קונה בעצמו.
  • 4.
    מאיר 19/05/2022 17:30
    הגב לתגובה זו
    ואיפה כל הקשקשנים שאמרו המניה תרקיע לשחקים
  • 3.
    גידי 19/05/2022 15:57
    הגב לתגובה זו
    יקנה אותם עכשיו
  • 2.
    שי 19/05/2022 15:36
    הגב לתגובה זו
    מסתלבט על כולם החרא הזה
  • 1.
    אנונימי 19/05/2022 15:30
    הגב לתגובה זו
    הזיה. החברה עדיין השווי פסיכי. למה שתרצה לבזבז את הכסף של עצמה על רכישה עצמית??
  • כי טסלה היא מדפסת כסף (ל"ת)
    משקיע 19/05/2022 16:59
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.