כביש פקקים תחבורה
צילום: מצגת משרד האוצר

אושר: הצפיפות בערים בישראל תגדל משמעותית - איכות החיים דווקא תשתפר?

הרעיון הוא שככל שיש יותר צפיפות אוכלוסין כך התחבורה הציבורית הופכת כדאית יותר והשימוש ברכב פרטי מתייתר. האם מינהל התכנון בעצם יצליח 'לכפות' על הממשלה לדאוג לתשתיות, באמצעות ציפוף האוכלוסין?
משה כסיף | (12)

יותר תושבים על אותו שטח, זו התוכנית של מינהל התיכנון שאושרה היום במועצה הארצית לתכנון ובנייה, במסגרת תיקון לתמ"א 35. השאלה היא האם נכון קודם לדאוג לתחבורה ותשתיות ואז להכפיל את מספר התושבים, או להתחיל עם הכפלת התושבים ואז פשוט לא תהיה למדינה ברירה אלא לדאוג לתשתיות טובות - היא שאלה קשה. על פי כלכלנים הרעיון הוא כזה - ככל שיותר אנשים גרים על שטח יותר מצומצם, או צפוף, הכדאיות והיעילות של תחבורה ציבורית עולה, כמו גם תשתיות אחריות וממילא אנשים יוכלו פחות להשתמש ברכב הפרטי כדי להתנייד ולהגיע ממקום למקום. הדבר יתרום בעקיפין גם לצמצום זיהום האוויר. מה שבמינהל התכנון בעצם מנסים לעשות הוא לאלץ את המדינה - באמצעות ציפוף האוכלוסין - להשקיע בתשתיות ולטייב את התחבורה הציבורית, וזאת מכיוון שכאשר המרכז יהיה צפוף יותר, פשוט לא תהיה ברירה אחרת.

 

כדאי לציין כי הצפיפות בערים בישראל נמוכה בהשוואה לעולם המערבי: אירופה וארה"ב. כך, בישראל הצפיפות עומדת על 8,565 נפש לקמ"ר בתל אביב, 7,186 בירושלים ו-4,346 בחיפה. זאת בעוד שבאתונה ביוון לדוגמא, הצפיפות כפולה מאשר בירושלים ובתל אביב כאחת, ואילו הצפיפות בפאריס, צרפת, גבוהה פי שלושה ובברצלונה פי ארבעה.

 

במניהל התכנון מסבירים כי הגדלת הצפיפות דווקא תשפר את איכות החיים העירונית. צפיפות גבוהה יותר מהווה תנאי סף לכניסת שירותים עירוניים מגוונים בתחומי שכונת המגורים. עם השירותים כאמור ניתן למנות ותחבורה ציבורית איכותית, תוך עידוד הליכה ברגל ורכיבה על אופניים. כך למשל, צפיפות של 30-20 אלף נפש לקמ"ר מהווה הצדקה להקמת מערכות תחבורה מסילתיות, ואילו פחות מכך – לא.

 

שרת הפנים, איילת שקד אמרה כי "השינוי יוסיף דירות באופן משמעותי במרחב העירוני, תוך התבססות על מערכת תחבורה עתירת נוסעים מיטבית ויעילה" והוסיפה "הנחתי את מינהל התכנון לקדם גם את השינוי המדרש במגזר הכפרי והוא יובא לדיון בהקדם".

 

מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר: "השינוי יוביל מהפכה בארגון מחדש של המרחב העירוני, באופן שיביא לשיפור איכות חיי התושבים. המטרה היא שהמרחב העירוני יהיה פעיל לאורך כל שעות היום, תוך נגישות מרבית לתחבורה ציבורית ולשירותים עירוניים".

 

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    אמיר 14/05/2022 14:57
    הגב לתגובה זו
    בחינוך, בבריאות ובתחבורה!נזק כלכלי אדיר נגרם מהניסיון למלא את הקופה הציבורית.המדינה מדרדרת מיום ליום.אפילו תוצרת חקלאית כבר אין מספיק.
  • 9.
    חיים 14/05/2022 14:53
    הגב לתגובה זו
    בלי מטרו לא ניתן יהיה לשנע מאות אלפי אזרכים לעבודה וממנה ביעילות וזה המפתח להגדלת הצפיפות.בעיר מודרנית צריך מערך תחבורה מהיר ויעיל.רכבת קלה שנע ביחד עם שאר התחבורה על פני הכביש לא יכולה לעמוד בעומסים.אם התחבורה לא תתמוך בגידול האוכלוסיה הנזר הכלכלי יהיה אדיר.
  • 8.
    מאיר 14/05/2022 14:49
    הגב לתגובה זו
    זה יפגע בכלכלת המדינה, אובדן הכנסות.
  • 7.
    אורי 12/05/2022 20:34
    הגב לתגובה זו
    אין סיבה נורמלית לכך שהרכבת והתחבורה הציבורית האחרת תגדל לפחות כפליים על פי הנתונים הדמוגפיים . אם זה לא יקרה נחנק על הכבישים .
  • 6.
    אלמוג 12/05/2022 13:23
    הגב לתגובה זו
    אם רוצים יותר מגדלים צריך יותר חנייה וכבישים יותר רחבים בנתיים עושים את ההפך.
  • אילן 15/05/2022 09:12
    הגב לתגובה זו
    במנהטן יש רכבת תחתית יעילה ביותר
  • 5.
    רועה חשבון 11/05/2022 22:07
    הגב לתגובה זו
    ויהיה לנו מקום חניה ליד הבית והרבה ירוק וגם לא נשלם ארנונה ועל השטח
  • תתבייש, ככה לגנוב למישהו את הכינוי ועוד באתר הבית שלו.. (ל"ת)
    רועה חשבון המקורי 12/05/2022 15:49
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    היכן הבדוואי ישים את העיזים ? (ל"ת)
    לילי 11/05/2022 13:40
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    עדי 11/05/2022 10:19
    הגב לתגובה זו
    ערים אחרות בעולם אולי צפופות אבל מחוץ לעיר יש מרחבים ירוקים ופנויים, בישראל אין כמעט טבע ומרחב פתוח הכל כמעט בנוי.
  • 2.
    נשמע הגיוני סך הכל (ל"ת)
    אביב 11/05/2022 07:22
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    רון 11/05/2022 07:09
    הגב לתגובה זו
    עכשיו זה הגיוני
רז אברהם. קרדיט: רון כהןרז אברהם. קרדיט: רון כהן
מחירי הדירות

מבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך

רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית

רז אברהם |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.

עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל

עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.

ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.

בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990), ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.

זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.

רז אברהם. קרדיט: רון כהןרז אברהם. קרדיט: רון כהן
מחירי הדירות

מבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך

רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית

רז אברהם |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.

עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל

עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.

ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.

בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990), ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.

זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.