מטוס דלתא איירליינס
צילום: Pixabay

לקראת דוחות חברות התעופה: דלתא הפיחה אופטימיות בשוק

אמריקן אירליינס ודלתא אירליינס צפויות לדווח השבוע על זינוק בהכנסות והפסדים בשורה התחתונה; מניות התעשיה נמצאות במומנטום חיובי לאור דיווחים על ביקושים גואים באופן כללי ולמושבי פריום בפרט, וזאת למרות העליה במחירי הדלק
גיא טל |

עם התקדמות עונת הדוחות חברות התעופה האמריקאיות מצטרפות למדווחות. החששות ששרר בשוק הן שמחירי הטיסות הגבוהים כמו גם האינפלציה תשנה את העדפות הצרכנים שיעדיפו לטוס פחות לחופשות או לעסקים, וכן שהוצאות הדלק יכבידו על החברות עצמן. בנוסף נזכיר כי החברות התמודדו בתחילת הרבעון הראשון עם התפרצות גל האומיקרון.

לפחות לפי החברה הראשונה שפרסמה את תוצאות הרבעון הראשון, חברת דלתא DELTA AIR LINES, החששות הופרכו. ביצועי החברה היכו את ציפיות שוק הן בשורה העליונה והן בשורה התחתונה למרות כל האתגרים, וחשוב מכך, החברה סיפרה למשקיעים את הסיפור שהם רצו לשמוע: הביקוש לטיסות שובר שיאים. עוד אמרה החברה כי הביקוש למקומות הפרמיום חזר מאד וסייע לחברה להתמודד עם מחירי הדלק הגבוהים. בתחילת אפריל כבר התקבלו אינדיקציות לביקוש החזק מחברות תעופה אחרות.

דוחות דלתא

הכנסות דלתא היו 9.348 מיליארד דולר לעומת צפי ל-9.063 מיליארד דולר בלבד. ההפסד למניה היה 1.23 דולר למניה, אף הוא היכה את תחזיות האנליסטים שציפו להפסד של 1.28 דולר למניה. מעל 80% מהכנסות החברה הגיעו מהשוק המקומי האמריקאי. 

החברה מסרה כי היא מצפה להמשך התאוששות ברבעון הבא, וכי ההכנסה למושב תעלה בשיעור דו ספרתי בהשוואה לשנת 2019, טרום מגיפת הקורונה. בנוסף החברה מצפה להנות מהירידה היחסית במחירי הדלק לעומת השיאים שנרשמו ברבעון הראשון. לאור התוצאות החיוביות והתחזית האופטימית להמשך עלו מניות החברה בשבוע  האחרון ב-15%. 

החברות הבאות שידווחו הן יונייטד אירליינס UNITED AIRLINES ואמריקן איירלינס AMERICAN AIRLINES. 

יונייטד אירליינס

החברה צפויה לפרסם את תוצאותיה לרבעון הראשון ביום רביעי לאחר המסחר. וול סטריט מצפה שהחברה תדווח על זינוק של 138% בהכנסות ל-7.669 מילארד דולר. בשורה התחתונה מצפים האנליסטים להפסד של 4.22 דולר למניה. בארבעת הרבעונים האחרונים החברה היכתה את צפי האנליסטים בשורת הרווח למניה בשיעור ממוצע של 16%. יש לציין שבמהלך הרבעון האנליסטים הנמיכו את תחזיותיהם. 

בחודש הקודם פרסמה החברה תחזית לפיה מספר המקומות בטיסותיה הצטמצם ברבעון עקב תנאי השוק הכוללים את התפרצות האומיקרון שגרם להיעדרות אנשי צוות, וכן עליית מחירי הדלק וביטולי טיסות הקשורים למצב הגאופוליטי. החברה בכל זאת מסרה צפי מכירות חזק עקב העליה לביקוש לנסיעות עסקים. עוד מסרה החברה שהיא מצפה ל-EBITDA מתואם חיובי ברבעון השני. יחד עם זאת אנדרו נוקל, מנהל בחברה, אמר כי מחירי הדלק והקונפליקט באוקראינה יעכבו את ההתאוששות המלאה של החברה. גם יונייטד, בדומה לדלתא, דיווחה על ביקוש חזק למקומות פרמיום בטיסות, כמו גם על ביקוש חזק באופן כללי, כשלמרות עליית המחירים אין שום סימן להאטה בביקוש. 

למרות הצפי החיובי מיילס וולטון, אנליסט ב-UBS הוריד את המלצתו לחברה מקניה לניטרלי עם מחיר יעד של 51 דולר, למרות שהעלה את המלצתו לדלתא מניטרלי לקניה והעלה את מחיר היעד מ-44 דולר ל-55 דולר. הוא מעריך שדלתא ערוכה להגדיל את יכולת הקיבול של הטיסות שלה ואת מכירת מושבי הפרמיום. יונייטד לעומת זאת פחות ערוכה להנות מעליית המחירים, ותסבול מלחץ על הרווחיות עקב תוכנית חידוש צי המטוסים שלה, שתשדרוש השקעה גבוהה. החברה מצפה להציג שיעור רווחיות לפני מס של 9% בשנת 2023. וולטון מפקפק בכך. 

קיראו עוד ב"גלובל"

אמריקן אירליינס

אמריקן אירליינס צפויה אם כן לדווח ביום חמישי לפני הפתיחה. האנליסטים מצפים לזינוק של 119% במכירות ל-8.779 מיליארד דולר ולהפסד נקי של 2.4 דולר למניה. החברה הביסה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח בכל אחד מארבעת הרבעונים האחרונים בשיעור ממוצע של 4.4% ובשורת ההכנסות ב-1.2%. גם במקרה של אמריקן אירליינס הנמיכו האנליסטים את התחזיות במהלך הרבעון. 

גם אמריקן אירליינס מסרה דיווח מקדים ובו צפי להכנסות חזקות ברבעון, ובמקביל מחירי דלק גבוהים יעיבו על התוצאות. החברה נושאת על גבה את החוב הגבוה ביותר בתעשייה שמגיע ל-46 מיליארד דולר, והיא מצפה להפחית אותו ב-15 מיליארד דולר עד שנת 2025. יחד עם זאת חברת Fitch העריכה שהחברה נהנית ממספיק נזילות על מנת לשרת את החוב הזה, לפחות בטווח הקצר.

סוף לחובת המסיכות בטיסות

חברות התעופה קיבלו היום רוח גבית נוספת מהחלטת בית המשפט הפדרלי לבטל את החלטת ממשל ביידן להטיל חובת חבישת מסכה בטיסות. החברות מיהרו להודיע שמסיכות יהיו אופציונליות בטיסות פנימיות בארצות הברית בהתאם להוראת בית המשפט. 

תעודת הסל JETS

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.