לוסיד רכב חשמלי
צילום: Lucid Motors- אתר החברה

כצפוי לוסיד החלה למסור דגם נוסף, אך האם החדש שנחשף יעזור למניה?

המשקיעים לא הופתעו מהחדשות לגבי דגם ה-Grand Touring, אך בצדו נחשף מודל ה-Performance בסדרה, לטענת החברה עם טווח הנסיעה הגבוה בעולם. זה אמור להיות מושק כבר בקיץ, אך תחזית המסירות, שנחתכה בדוח הקודם, לא עודכנה מעלה. האם תהיה קניבליזציה? בלוסיד רומזים שלא
איתי פת-יה | (4)
נושאים בכתבה טסלה לוסיד

משקיעי חברת הרכב החשמלי  LUCID GROUP (LCID) אמנם קיבלו אתמול בשורה חיובית, אך כזו שציפו לה. כשהמדדים עוד עלו, חרף האינפלציה הגבוה עליה דווח (8.5% במרץ בארצות הברית), המניה עלתה יותר – כשהם עברו לרדת, גם כן ירדה יותר. ומה היה בלב הדיווח? תחילת מסירות של דגם ה-Lucid Air Grand Touring, לא נאמר באיזה היקף. המניה ירדה ב-1.9% ל-21.29 דולר, שמשקפים שווי חברה של 35.1 מיליארד דולר. ה-S&P והדאו ג'ונס נחלשו בכ-0.3%.

הדגם האמור הוכרז זה מכבר, והיה צפוי כי יגיע מתישהו לשלב המסירות, חרף העיכובים. מה שעשוי לתמוך עוד יותר במכירות קדימה, הוא הדגם המשודרג יותר, שנחשף רק זה עתה, Lucid Air Grand Touring Performance. כח סוס של 1,050 ומנוע כפול יהיו לו, ובחברה טוענים כי יהיה זה הרכב החשמלי החזק ביותר זמין לרכישה בצפון אמריקה. טווח הנסיעה בין טעינות יהיה 446 מייל, גם כן הגבוה ביותר בעולם לדבריהם.

מודל ה-Performance יוכל להאיץ מ-0 ל-60 מייל לשעה תוך 2.6 שניות. המחיר ההתחלתי יעמוד על 179 אלף דולר ותחילת המסירות מוערכת ביוני השנה. לאחר מכן יושק בקנדה באוגוסט במחיר התחלתי של 242 אלף דולר קנדי.

כמובן שישנה שאלת הקניבליזציה – האם עבור קהל היעד לא מדובר ב"או-או", כלומר מכירות של הדגם המשופר על חשבון אלה של דגם הבסיס בסדרה. לפי הודעת החברה, זה לא המצב. המנכ"ל וסמנכ"ל הטכנולוגיות פיטר רולינסון אמר "דגם ה-Performance עונה על הביקושים החזקים שאנחנו ממשיכים לראות למודלים החזקים יותר בסדרת ה-Lucid Air. הביצועים בו הושגו הודות לורטיקליות של העסק שלנו ויכולת הייצור העצמי של הסוללה".

מודל ה-Grand Touring הבסיסי שכבר החל במסירות כאמור, ממשיך את המהדורה המוגבלת שנמכרה כבר כולה של ה-Lucid Air Dream, ממנו יוצרו 520 "חתיכות" בלבד. בלוסיד לא עדכנו על תוספת לתחזית הייצור שפרסמו בעבר בעקבות חשיפת הדגם החדש. התחזית ההיא עמדה על 13,000 אלף מכוניות (אמצע טווח היעד, שהיה 12-14 אלף). בשונה מחלק מיצרניות הרכבים המסורתיות שפיתחו גם דגמים חשמליים, חברות הרכב שנולדו כמוכוונות לשוק החשמלי נתפשות ככאלה שפונות לשוק היוקרה.

חלק גדול מהן אכן כאלה, ולא בכדי TESLA INC (TSLA) נדמית כסמל סטטוס. את האופן בו זו פעלה, של השקת דגמים יקרים תחילה ורק לאחר מכן כאלה במחיר נגיש יותר (זה עדיין לא רכב עממי), אפשר לראות כעת גם אצל לוסיד, שכרגע נמצאת בחלק הראשון של התכנית – השקת רכבי יוקרה.

ברבעון האחרון של 2021 החברה פספסה את צפיה האנליסטים וחתכה את תחזיות הייצור. לוסיד דיווחה על הפסד של 0.64 דולר למניה על הכנסות של 26.4 מיליון דולר ברבעון בעוד אנליסטים ציפו לנתונים של 0.26 דולר ו-36.7 מיליון דולר, בהתאמה. תחזית הייצור הקודמת הייתה 20 אלף רכבים, ואז הורדה ל-12-14 אלף כפי שצוין.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

ברבעון הראשון של השנה בוול סטריט מצפים לראות הפסד של 3 סנט למניה על הכנסות של 53.54 מיליון דולר, נתון שישקף קצב הכנסות שנתי של מעל 210 מיליון דולר.

בסוף 2021 לחברה היו מזומנים ושווי מזומנים בסך 6.2 מיליארד דולר, מה שאמור לעזור לה לצלוח את השנה, בה היא צופה לתזרים מזומנים שלילי של 2.8 מיליארד דולר – שיעמיק ל-3.3 מיליארד דולר בשנה הבאה (בסך הכל שריפת מזומנים של 6.1 מיליארד דולר בשנתיים).

בלוסיד אמרו כי השנה יחלו במסירות גם לאירופה. דגם נוסף, Lucid Gravity תוכנן להשקה בסוף 2023 אך מאז הצפי נדחה למחצית הראשונה של 2024, כך שגם ההכנסות ממנו תתעכבנה. עוד נכונות לחברה השקעות במתקן הייצור שהיא מעוניינת להקים בסעודיה. לפי תחזיות החברה, תוך 15 שנה הערך שייצר לה המפעל נאמד ב-3.4 מיליארד דולר. קצב הייצור בו אמור להיות 150 אלף מכוניות בשנה.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    שמיל 14/04/2022 21:49
    הגב לתגובה זו
    המשקיעים הצביעו גם ברגליים
  • 3.
    עיצוב אנמי (ל"ת)
    שמפו 14/04/2022 08:51
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    רון 13/04/2022 12:35
    הגב לתגובה זו
    הבורד מביא צפיות הזויות ואז מתקן כלפי מטה בצפי שלהם למסירת המכוניות.. לא חברה שלדעתי אפשר לסמוך עליה. מבאס..
  • 1.
    לא מעניין - רכב יקר מאד (ל"ת)
    משתתף 13/04/2022 12:25
    הגב לתגובה זו
BYD פלאג אין (יצרן)BYD פלאג אין (יצרן)

בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?

מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?

רן קידר |
נושאים בכתבה מחירי הרכב BYD

שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. 

הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.

עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון. 

רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.

תחרות סינית - הנחות ישראליות

התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל? 

BYD פלאג אין (יצרן)BYD פלאג אין (יצרן)

בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?

מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?

רן קידר |
נושאים בכתבה מחירי הרכב BYD

שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. 

הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.

עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון. 

רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.

תחרות סינית - הנחות ישראליות

התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל?