ביידן פוטין
צילום: סקיי ניוז

ארה"ב חוסמת תשלום בדולר של אג"ח רוסי ומקרבת את רוסיה לחדלות פרעון

עד כה הוחרגו תשלומי אגרות החוב מהסנקציות והתאפשר תשלום שוטף של החוב הרוסי, כעת צריכה רוסיה להחליט האם לשלם ממקורות אחרים או להיכנס באופן רשמי לחדלות פרעון
גיא טל | (3)

עם פרסום תמונות הזוועה מאזורים שהיו תחת שליטת הכובשים הרוסים ופונו לאחרונה, בעיקר בעיירה בוצ'ה שליד קייב, גובר הלחץ להחמרת הסנקציות נגד רוסיה. האיחוד האירופי דן בחבילת סנקציות נוספות, וארצות הברית ביצעה כבר צעד משמעותי נוסף - חסימת רזרבות המט"ח של רוסיה גם לצורך תשלום חוב, שעד כה הוחרג מהסנקציות.  כבר בחבילת הסנקציות הראשונה מיד לאחר הפלישה הקפיאה ארצות הברית את רזרבות המט"ח של רוסיה שמוחזקות בבנקים אמריקאים, ואז עלה החשש לחדלות פרעון של רוסיה, אם זו תנסה לשלם ברובל על החוב שלה הנקוב בדולר. אולם מיד לאחר מכן איפשרה ארצות הברית לרוסיה לנצל את הרזרבות המוקפאות לצורך תשלום אגרות החוב על בסיס כל מקרה לגופו. ביום חמישי האחרון בוצע התשלום החמישי מאז הפלישה של אגרות חוב רוסיות בגובה 447 מיליון דולר מהרזרבות המוקפאות. אמש נפסקה המדיניות הזו לראשונה, כשתשלום של 552 מיליון דולר שהיה צריך להתבצע נחסם, בנוסף לתשלום נוסף בגובה 84 מיליון דולר.  כעת צריכה רוסיה לבחור האם להשתמש ביתרות הדולרים שמוחזקים בחשבונות להם יש לה גישה, או באמצעות הכנסות שעדיין זורמות למדינה. במידה ותבחר שלא לעשות זאת הרי שהיא תיכנס לחדלות פרעון היסטורית. למדינה יש 30 יום "גרייס" על מנת לבצע את התשלום. אם רוסיה תבחר שלא לשלם את החוב, או שתנסה לעשות זאת בעזרת מטבע אחר כגון רובל או אפילו יורו או כל דרך שאינה לפי תנאי אגרות החוב, הרי שהיא תיכנס באופן רשמי לחדלות פרעון.  עד כה הוקפאו רק מחצית מ-640 מיליארד הדולר שרוסיה מחזיקה כרזרבות. כלל אגרות החוב של הממשלה הרוסית הן בערך של כ-40 מיליארד דולר, כך שעקרונית רוסיה יכולה לבצע את כל התשלומים גם לאחר ההקפאה האמריקאית, אך הפניה של הכסף הזה למטרת תשלום החוב ימנע מרוסיה להשתמש בכסף הזה לצרכים אחרים, ביניהם מימון המלחמה. 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אורן 05/04/2022 20:08
    הגב לתגובה זו
    בעלי החוב זה בעיקר אירופה וגם קצת ארה"ב הם ידפקוכלכלת רוסיה נדפקה לגמרי ייש חרם שימשך כך שחדלות פירעון פחות תשפיע,
  • 2.
    הכסף המוקפא יהיה לתשלום פיצויים לאוקרינה (ל"ת)
    משה 05/04/2022 15:16
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    קישקוש (ל"ת)
    לילי 05/04/2022 14:59
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?

יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.

מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.

בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.

מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.

וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45%   , פלנטיר Palantir 1.65%    או רובין הוד Robinhood 2.58%   מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.