סטארבקס קפה
צילום: Istock

כיצד מאמינה סטארבקס שתפסיק להשתמש בכוסות חד פעמיות עד 2025

החברה עומלת כבר שנים רבות לצמצום השימוש, וכבר ב-2008 קבעה לעצמה יעד דומה בו נכשלה. כעת מאמינה החברה שבאמצעות אסטרטגיה חדשה תוכל לצמצם את הפליטות ב-8 השנים הקרובות. בתוך כך מודיע המנכ"ל כי יפרוש מתפקידו

תומר אמן |
נושאים בכתבה זיהום אוויר קפה

כשפתחה מחדש חברת  STARBUCKS (סימול: SBUX) את משרדיה בעיר סיאטל האמריקאית, עובדיה הופתעו לגלות כי מספר רב של עצמים חד פעמיים הומרו כעת למקביליהם הרב פעמים, כמו לדוגמא כוסות הקפה בהן משתמשת החברה.  היום ב-19:00 מפגש זום עם אבישי עובדיה - מוזמנים להעלות שאלות בנושאי השווקים, שוק ההון, אינפלציה וכו'. בעקבות הדיווח, וכן בעקבות העדכון כי מנכ"ל החברה קוין ג'ונסון יפרוש מתפקידו, עלה מחיר המניה של החברה ב-7% במסחר בוול-סטריט. מדובר בשינוי אותו מנסה סטארבקס להנחיל בכל סניפיה ברחבי העולם, כאשר החברה נפטרת מקרוב ל-7 מיליארד כוסות חד פעמיות בכל שנה.  לפני פגישת המשקיעים אותה תקיים סטארבקס מחר, חשפה החברה כמה שלבים נוספים בתוכניתה להמעיט את השימוש בכוסות חד פעמיות. תוכנית זו כוללת בין השאר ביצוע של ניסויים רבים בכ-8 שווקים שונים בניסיון למצוא את הדרך הטובה ביותר בעזרתה תוכל לנטוש החברה את השימוש בכוסות מסוג זה.  על פי תוכנית זו צופה סטארבקס כי כבר החל מהשנה הבאה יוכלו לקוחות החברה להשתמש בכוסות הרב פעמיות שלהם בעודם מגיעים לבלות בסניפיה ברחבי ארצות הברית וקנדה. לסטארבקס מספר רב של סניפים בארצות הברית הכוללים גם שירותי דרייב ת'רו, כלומר כאלו בהם ניתן להזמין שירותי טייק אווי ללא צורך לצאת מהרכב.  "אנחנו מבצעים מספר רב של בדיקות על מנת להבין כיצד ניתן ליישם את התוכנית שלנו בצורה שלא תאט את התורים בסניפי דרייב ת'רו ובו זמנית תהיה ידידותית לשימוש הלקוחות", מסרה אמיליה לנדרס, סגן נשיא חטיבת החדשנות בחברה.  חזון החברה הוא להקטין את פגיעת החברה באיכות הסביבה ב-50% וזאת עד שנת 2030 בעודה עומלת על להפוך לחברה "ידידותית יותר למשתמש" בעתיד הקרוב. לשם כך צופה החברה כי עד 2025 תוכל לשרת את כלל לקוחותיה באמצעות כוסות רב פעמיות, בין אם אותם לקוחות ירכשו את הכוסות ישירות מסטארבקס ובין אם יביאו אותן מהבית.  החברה מציינת כי קרוב ל-40% מהפסולת ממנו היא מתייתרת מורכב מכוסות ומכסים חד פעמיים.  מייקל קובורי, מנהל הקיימות הראשי של סטארבקס מסביר כיצד "הכוסות החד פעמיות מהוות כ-20% מהפסולת הגלובאלית שלנו, נתון חמור ללא ספק, אך הוא הופך חמור יותר כאשר מבינים שמדובר באות קין. לוגו החברה מושלך כעת בכל רחבי העולם, וככל שנוכל להפוך סמל זה לסמל של קיימות על פני פסולת, כך נוכל לשנות את הצורה בה אנשים מסתכלים על החברה"   מנגד, חשוב לציין כי החברה עומלת כבר יותר מעשור בניסיון לשכנע את לקוחותיה להפסיק להשתמש בכוסות חד פעמיים, ניסיון שטרם עבד עבורם עד כה. בפעם הקודמת בה ניסתה החברה לבצע את המהלך, מדובר היה בשנת 2008 אז קבעה לעצמה החברה יעד לצמצם את השימוש בכוסות חד פעמיים עד לשנת 2015, יעד בו כשלה החברה.  סטארבקס מציינת כי בעקבות ניסיונות אלו החלה החברה לחקור את התנהגות הצרכנים. בכך הבינה רשת בתי הקפה כי, לפחות באותה תקופה, גם נציגי הקיימות הנחרצים ביותר לא נהגו להסתובב עם כוס רב פעמית על ידם.  למעשה, מאז 1980 החלה החברה להציע הנחה של 10 סנט עבור כל לקוח שיזמין קפה בכוס רב פעמית, אם כי מעטים מהלקוחות ניצלו הטבה זו. כעת מריצה החברה כמה ניסויים שונים בתוך ארצות הברית בניסיון להבין כיצד יגיבו כיום הלקוחות בסיטואציות דומות, כמו לדוגמא לקיחה של 10 סנט נוספים בכל פעם בו יזמין הלקוח קפה שכוס חד פעמית, לעומת הנחה של 50 סנט עבור כל פעם בה יזמין הלקוח את הקפה בכוס רב פעמית.  כמו כן תתחיל החברה פיילוט במסגרתו תקים תחנות המיועדות לשטיפת כוסות בכמה מוקדים בארצות הברית, שם ישטפו עובדי המפעלים את כוסות הלקוחות לפני הפעם הבאה בה יזמין הלקוח את הקפה שלו.  במוקדים נוספים בעולם בוחנת החברה מודל על פיו יוכלו הלקוחות לשאול כוסות טרם השימוש. מודל זה, שנבדק כעת ביפן, סינגפור ולונדון, מאפשר ללקוחות לשאול את הכוסות טרם יחזירו אותם אל החנות, שם תנוקה הכוס לפני שתוגש ללקוח נוסף. מודל זה נוסה כבר בעבר בסיאטל, שם שילמו הלקוחות פיקדון של דולר עבור שאילת הכוסות וקיבלו אותו בחזרה כאשר השיבו אותן. בדרום קוריאה, שם תנקוט החברה מודל אגרסיבי יותר לדבריה, מסרה סטארבקס כי תפסיק להשתמש בכלל הכוסות החד פעמיות שלה וזאת עד שנת 2025. כעת, קרוב ל-16 סניפים ברחבי המדינה עברו להשתמש בכוסות רב פעמיות, במסגרתן מנעה החברה לדבריה זריקה של פסולת בהיקף של קרוב ל-200 אלף כוסות חד פעמיות עד כה. בתוך כך וכאמור, הודיע המנכ"ל קווין ג'ונסון כי יתפטר מתפקידו, ואותו יחליף המנכ"ל לשעבר הווארד שולץ שיכהן כעת בתפקיד באופן זמני. ג'ונסון נמצא בחברה קרוב ל-13 שנים, בהם כיהן כמנכ"ל מאז אפריל 2014. כעת ימשיך האחרון לכהן כיועץ עבור החברה.  בעודה מחפשת החברה מחליף ראוי, הודיע כבר הדירקטוריון כי ימנה באופן זמני את מנכ"ל החברה לשעבר, הווארד שולץ כמחליף זמני. בעברו כיהן שולץ בין השנים 1986 ל-2000 ולאחר מכן חזר לנהל את החברה בשנית בין השנים 2008-2017.  התפטרותו של המנכ"ל מגיעה על רקע העובדה כי עובדיה של החברה שואפים בשלב זה להקים ועד עובדים אשר יגן על הזכויות שלהם. על פי דיווחים מצד התאחדות העובדים של החברה, ה-SBWorkers United, קיימות כעת יותר מ-120 חנויות על פני 26 מדינות ברחבי ארצות הברית אשר כבר הגישו בקשה להמועצה הלאומית ליחסי עבודה  (NLRB) על מנת להתאחד. נכון לתחילת חודש מרץ, 6 חנויות של החברה כבר הקימו ועד עובדים, ודווח כי ה-NLRB כבר הגיש תביעה כנגד החברה לאחר שזו מנעה לכאורה משני עובדים שלה במדינת פיניקס להקים ועד עובדים למען שמירה על זכויותיהם.  "הצלחתה של החברה אינה מובנת מאליה", מסר המנכ"ל היוצא שולץ. "על החברה להמשיך לפעול על מנת לזכות באמון הלקוחות והמשקיעים", הוסיף. המנכ"ל ציין כיצד התהליכים הגלובליים האחרונים שהשפיעו על החברה, ביניהם משבר הקורונה והלחימה שמתחוללת כעת בין רוסיה ואוקראינה מחייבת את החברה לוודא כי הבכירים שבה יאפשרו את המשך צמיחתה גם בסביבה זו.  מחיר המניה של סטארבקס ירד במהלך 12 החודשים האחרונים בשיעור של כ-25% משער של 111.34 דולר באמצע חודש מרץ הקודם לשער בסיס שעמד הבוקר על כ-83.12 דולר למניה, זאת לאחר שבמהלך חודש יולי הקודם נסחרה בשיא של 126.3 דולר למניה. בהיבט זה, בדו"ח אותו פרסמה סוכנות האנרגיה העולמית שבסיסה בצרפת מסרה הסוכנות כי בשנת 2021, ובעיקר בעקבות ניסיון החברות שלהתאושש מהר מהשלכות משבר הקורונה בשנתיים האחרונות, היקפי פליטת גזי החממה בשנה החולפת שברו שיאים, כאשר הגורם המזהם ביותר בו השתמשו החברות בשנה זו היה הפחם.  ממצאיה של סוכנות האנרגיה העולמית הצביעו על כך שיתכן ובשנים הקרובות יאלצו החברות להשקיע מאמצים חסרי תקדים על מנת ליישם את מסקנות הועידה העולמיות שהתקבלו בפעם האחרונה בה התכנסו המדינות בפריז מוקדם יותר בשנה הקודמת, וכן בועידה שהתקיימה קודם לכן בשנת 2015. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.