רכב חשמלי
צילום: Waldemar Brandt on Unsplash

כיצד משמש הגידול במחירי הדלק בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה כזרז למעבר לרכב חשמלי

אובר כבר הודיעה כי תגבה סכום גבוה יותר - שיועבר לנהגים עצמם - עבור השימוש בשירותיה. בעת ובעונה אחת נרשם גידול חסר תקדים בשיעורי החיפוש אחר רכבים חשמליים באתר Cars.com עבור רכבי EV. כיצד והאם משמש המשבר כזרז למהפכה?
תומר אמן | (5)

הפלישה הרוסית לאוקראינה האמירה את מחירי הנפט בכמעט 20%, כאשר במהלך השבוע הקודם הגיע הגידול לשיעור של 33%. אז, חצה מחיר הנפט את רף ה-130 דולר לחבית. הזינוק במחירי הנפט צפוי להשפיע על מספר רב של סקטורים בשוק, כאשר אלו הצפויים להיפגע ביותר הם מחירי הדלק לרכב הפרטי, סקטור השינוע הימי, האנרגיה (הקונבנציונאלית והמתחדשת) ומחירי הדלק הסילוני (דל"ס) בעולם התעופה. 

מחירי הדלק עצמם כבר החלו לעלות, זאת לצד עליה במחירי סחורות רבות כמו הפדליום והחיטה. על מנת להתמודד עם תופעה זו, קבעה חברת הנסיעות השיתופיות  UBER TECHNOLOGIES (סימול: UBER) כי תגבה מס נוסף כחלק מתעריפי הנסיעות ושינוע החבילות שלה בארצות הברית וקנדה. כך, המשתמשים בשירותי הנסיעות של אובר יאלצו כעת לשלם סכום בהיקף של בין 0.45 ל-0.55 עבור כל נסיעה, וסכום של בין 0.35 ל-0.45 דולר עבור שירותי שינוע המזון שלה, כך מסרה החברה. 

בהודעה שפרסמה החברה, היא ציינה כי העלאת המחירים הינה זמנית ותעמוד לפחות עבור החודשיים הקרובים, וכי השיפוי יגיע אל נהגי אובר עצמם, כאשר הם אלו שיפגעו כתוצאה מהצורך לתדלק מחדש את הרכבים שלהם בכל פעם בה הם יוצאים לנסיעה. מס התשלום אותו ישלמו הנוסעים ישתנה כתלות באורך הנסיעה ובמחיר הדלק בכל מדינה. מנגד, מסרה אובר כי תשלום זה לא יחול בעיר ניו יורק, שם העלו את שכר הנהגים בקרוב ל-5.3% החל מתחילת חודש מרץ וזאת על מנת לחפות על הגידול במחירי הדלקים. 

בתגובה להודעה, נהגים רבים של החברה מסרו כי הגידול במחירי הדלקים פגע בהם, וכי עבור חלקם גידול זה הוריד את השכר האפקטיבי לפחות משכר המינימום. מנגד, חברת אובר מסרה כי מחירי הדלק מהווים פחות מ-10% משכר הנטו אותו מרוויח הנהג עבור הנסיעה, נתון שלא השתנה כבר כמה שנים. 

מרבית ישאלו עצמם, כיצד יתכן שמחירי הדלק בארה"ב כה מושפעים מעליית מחירי הנפט בעולם, זאת כאשר המדינה כמעט ואינה חשופה לנפט רוסי? 

בפועל, מרבית הנפט אותו מייצאת רוסיה מגיע בסופו של דבר לאירופה ולאסיה. מנגד, מכיוון שמדובר בשוק גלובאלי ולאו דווקא שוק לוקאלי שמתייחס רק לכלכלת ארצות הברית, מדובר בשוק בו כלל ההשפעות ברחבי העולם מחוברות אחת לשניה, דבר שנוגע גם למחירי הנפט, כך שדבר מסויים שמתרחש במקום אחד בעולם יכול בקלות להשפיע על אירוע אחר שמתרחש בצד השני של העולם, מעין אפקט פרפר שכזה. 

רוסיה היא אחת מיצאניות הנפט הגדולות בעולם. בחודש דצמבר לדוגמא, ייצאה המדינה קרוב ל-8 מיליון חביות של נפט לשוק הגלובאלי, ביניהם כ-5 מיליון חביות של נפט גולמי שמשמש להכנה של מוצרים רבים כמו פלסטיק. 

מתוך כך, אין ספק שמעט מאוד מהנפט הרוסי מגיע בסופו של דבר לארצות הברית, כאשר רק 90 אלף מתוך אותם 5 מיליון חביות נפט מצאו דרכם לארצות הברית, כך על פי נתוני הממשלה האמריקאית. רק לשם השוואה, בכל שנת 2021 קרוב ל-60% מייצוא הנפט הרוסי מצא דרכו לאירופה, ו-20% נוספים מצאו עצמם לסין, זאת בלי לשקלל את כלל אסיה. 

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

מנגד, בשורה התחתונה חשוב לזכור שנפט נרכש ונשלח בכל קצוות העולם דרך כל שווקי הסחורות. בעקבות עובדה זו, כלל לא משנה מי רוכש או מוכר את הנפט, היעדר האספקה גם לצד ביקוש שנשאר זהה פחות או יותר יוביל לגידול במחירים, גם אם ארה"ב איננה באמת רוכשת את הנפט הרוסי. 

ובחזרה לאובר, בעקבות הגידול במחירים הפצירה החברה בנהגים לעבור לשימוש שברכבים חשמליים, שם הם אינם נדרשים לתדלק, ובכך יכולים לגרוף על פי נתוני החברה קרוב ל-4,000 דולר נוספים בכל שנה. 

אובר כמובן אינה הראשונה שעלתה על השיטה הזו, כאשר על פי נתוני אתר Cars.com האמריקאי(הדומה במודל שלו למגזין אוטו הישראלי ומאפשר קריאה, השוואה ורכישה של רכבים רבים), מאז ה-24 בפברואר ועד ה-8 במרץ עלו שיעורי החיפוש אחר רכבים חשמליים (EV) בכ-112%. 

גורמים רבים מעריכים כי שיעור החיפוש אחר רכבי ה-EV עלה בכ-83% מאז שהחל המשבר, בעוד שגידול של קרוב ל-130% נרשם בחיפוש אחר רכבים חשמליים משומשים, וזאת בעקבות העובדה שמדובר בשוק צעיר יחסית ולא כל כך פשוט למצוא רכבים חדשים כאלו בשוק של היום. 

כמובן שהגידול במחירי הנפט אינו הגורם היחידי לשיעור ההתעניינות הגובר ברכבים חשמליים, אם כי אין ספק שמדובר בזרז נוסף ומשמעותי יחסית בשינוי התודעה של הציבור, כאשר במשך שנים נמנע רובו מלעבור לרכבים חשמליים כתוצאה ממספר רב של גורמים. 

"מאז שהחלה ההתאוששות ממגפת הקורונה, ליצרני רכב רבים הזמנות רכב רבות כאשר מתקשים גופים אלו לעמוד בביקושים, זאת מבלי קשר לאם מדובר ברכב חשמלי או בעל מנוע בערה פנימית (ICE)", מציינים גורמים מ-Cars.com, שמוסיפים כי "חוסר יכולת יצרני הרכב שלעמוד בביקושים אלו נבע גם בעקבות גורמים נוספים בשוק, כמו הפגיעה בשרשראות אספקת השבבים והגידול במחירי הסחורות הרלוונטיות, כמו לדוגמא פלדיום". 

האתר מציין כיצד גורמים אלו הובילו לגידול במחירי הרכבים בכל ההיבטים, ובכך הפך הרכב החשמלי לסוג רכב נוסף עליו מסתכלים הצרכנים, בייחוד כאשר מחיר הדלק אותם הם משלמים מהווה חלק בלתי מבוטל בהוצאות החודשיות של רובם, בייחוד כאשר מתחילים להתחשב בגידול במחירי הסחורות והאינפלציה בארה"ב, שהגיעה לאחרונה לשיא של 7.9%. 

מנגד, המעבר לרכבים חשמליים אינו פשוט עבור מרבית הצרכנים, ובטח ובטח עבור השוק עצמו. מעבר לעובדה כי מחיר הבסיס של הרכב החשמלי נוטה לא פעם להיות גבוה יותר מזה של מקבילו ה-ICE, גם מחירי הביטוח והתיקון שלהם עוקף את זה של הרכבים הסטנדרטיים פי כמה. 

חברות ביטוחי הרכב מרכיבות את פרמיית הסיכון עבור הלקוחות שלהם בהתבסס על היסטוריה ארוכת טווח של נזקים, וכנגזרת של כך - של כמה עלה לתקן את אותם נזקים. עבור הרכבים החשמליים מדובר בהיסטוריה קצרה יחסית לזו של רכבי ה-ICE. 

הרכבים החשמליים לא פעם נבנים בצורה פשוטה יותר ממקביליהן, ועם מספר פחות יותר של מרכיבים, אך המשאבים שנדרשים על מנת לתקן אותם טרם עומדים בסטנדרטים של אלו ברכבי ה-ICE, ואין ספק כי הפגיעה בשרשראות אספקת השבבים אינם מסייעים בשלב זה להורדת מחירי התיקון. 

חברות רכבים חשמליים רבות כמו  TESLA INC (סימול: TSLA) - סקטור רחב בו מחירי המניות טרם הגיבו לפלישה הרוסית באוקראינה - כבר הודיעו כי יאמצו מודל ביטוחי חדש במסגרתו הן אלו שמציעות את ביטוחי הרכב במקום חברות הביטוחים הקודמות, ובכך ועל בסיס נתוני הרכב יוכלו להציע ללקוחות פרמיות ביטוח אטרקטיביות יותר לכאורה. שוק זה טרם תפס תאוצה. 

כך או כך, מספר הולך וגובר של לקוחות יתכן ויסכימו לשלם מחירים גבוהים יותר בטווח הקצר עבור רכבי EV שם המחירים גבוהים יותר מרכבי ה-ICE, וזאת בתמורה לחיסכון ארוך טווח במחירי הדלק. קיים מספר בלתי מבוטל של לקוחות שיסכימו לעבור לרכב חשמלי גם על מנת לסייע לאסטרטגיית ארצות הברית החדשה, במסגרתה התחייבה האחרונה להקטין את שיעורי פליטת גזי החממה של המדינה ב-50% וזאת עד שנת 2030. 

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    חשב חח"י 24/03/2022 09:55
    הגב לתגובה זו
    כשמחיר האנרגיה עולה, גם מחיר החשמל עולה. בעל רכב שנוסע על חשמל לא יתחמק מעליית המחירים.
  • 2.
    טסלה אוטונומית תציל את העולם (ל"ת)
    משקיע טסלה 14/03/2022 08:13
    הגב לתגובה זו
  • יאיר 14/03/2022 11:22
    הגב לתגובה זו
    מכוניות פרטיות גם אם הן חשמליות לא תצלנה את הפקקים . הן תשפרנה את מצב זיהום האוויר הנוסחה היא 50 מכוניות חשמליות = אוטובוס אחד חשמלי והפקקים יעלמו .
  • 1.
    שאול 13/03/2022 19:16
    הגב לתגובה זו
    בלי פקקים תחבורה ציבורית תזרום . תהיה מוטיבציה להגדיל את ציי האוטובוסים ולפזר בכל רחבי הערים . מחירי הנסיעה יהיו מאד זולים ובא לציון גואל . עידן הרכב הפרטי נגמר .. השינוי נובע מהקטסטרופה בכבישים .
  • ומה יפנה את המטורללים כמוך מהטוקבקים? (ל"ת)
    עורך ביזפורטל 24/03/2022 09:56
    הגב לתגובה זו
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5



החזרת רכבים גנובים, צילום: דוברות המשטרההחזרת רכבים גנובים, צילום: דוברות המשטרה

ביטוח הרכב הוזל בלפחות 5% בחודשים האחרונים - תודה לצה"ל

אחרי התייקרות של כ-13% בשנה שעברה בביטוחי הרכב, המחירים במגמת ירידה בעיקר הודות לירידה בגל גניבות הרכב בעקבות פעילות מוגברת של צה"ל והמשטרה ביהודה ושומרון

מנדי הניג |

כבר כמה חודשים שביטוחי הרכב יורדים, אחרי שבשנה שעברה היו עליות חדות, בהן קפצו פרמיות הביטוח בשיעורים דו-ספרתיים, אפשר לראות הוזלות ובעיקר בביטוח המקיף. לפי WOBI המחירים גם של החובה וגם של המקיף ירדו בכ-4% במחצית הראשונה של השנה, אפשר להניח שהמגמה הזאת ממשיכה ושאנחנו עומדים כעת על 5% פלוס ויותר - זאת מהשוואות שביצענו בשטח ומול הצעות מחיר שקיבלנו לרכב מצוי (יונדאי איוניק) ואפילו די גניב. עם זאת, אם נסתכל על מדד המחירים לספטמבר מצביעים אנחנו יכולים לראות בלימה קלה: מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.2% לעומת החודש הקודם וסעיף ביטוח הרכב טיפס ב-0.7%. בשוק ישנה ההערכה שמדובר בעצירה נקודתית, תוצאה של עדכוני תעריפים לקראת סוף הרבעון. והערכה הרווחת היא שבמדד הקרוב (שיפורסם בשישי הקרוב) תירשם ירידה, שתאשר את המשך המגמה כלפי מטה ואת העובדה שהשוק מתייצב סביב רמות מחירים נמוכות יותר לעומת השנה שעברה. מה שאומר שביטוח הרכב שלכם הולך ונהיה זול יותר בין השאר בזכות צה"ל וכוחות הביטחון שמחזירים רכבים גנובים ומצמצמים את רמת הסיכון.

מה הקפיץ את המחירים?

קצת על מה שהביא אותנו לרמות שמחיר של ביטוח מקיף יכול להגיע לכ-10% מערכו של הרכב. 2024 הייתה אחת הקשות לשוק המקומי או אולי טובות במובן של המרווחים של חברות הביטוח. במהלך אותה שנה נרשמה עלייה חדה בגניבות הרכב - מאות רכבים נגנבו מדי חודש, בעיקר מאזור המרכז והשרון, כשהם מועברים לשטחי יו"ש ושם הם מפורקים לחלקי חילוף או נמכרים מחדש. מבחינת חברות הביטוח, כל גניבה היא תביעה על “אובדן גמור”, ולכן הזינוק בהיקף הגניבות הוביל לייקור הפרמיות.

חוץ מזה הייתה עלייה דרמטית בעלויות של החלפים והתיקונים. שיבושי הסחר העולמי והזינוק בעלויות ההובלה הביאו להתייקרות של חלקי חילוף, ובמקביל גם עלות העבודה במוסכים עלתה. תביעות שנגעו בנזקי פח פשוטים הפכו ליקרות בעשרות אחוזים, וחברות הביטוח עדכנו את התעריפים כלפי מעלה. גם חדירת הרכב החשמלי תרמה לעלייה: רכבים חשמליים אולי זולים לתחזוקה שוטפת, אבל כל תיקון של תאונה פשוטה או פגיעה בסוללה מתברר כיקר מאוד - ובמקרים רבים מסתיים בהצהרה על “אובדן מוחלט” מה שמוביל את חברות הביטוח לשלם על מחירו של הרכב השלם. אל אלה הצטרפו גם האינפלציה והעלייה במדד המחירים לצרכן, שהשפיעו על ערך הרכב המבוטח, על עלויות השמאות ועל שכר העובדים בענף. רמת סיכון גבוהה בגלל הגניבות, ועלייה בעלויות התביעות הובילו לקפיצה של כ-13% בפרמיות ביטוח הרכב בממוצע.

מטפלים בגניבות ביד קשה

מי שהצליח במידה מסוימת לעצור את מגמת ההתייקרות היא מערכת הביטחון. בתקופה האחרונה נרשמת פעילות מוגברת של כוחות צה"ל והמשטרה ביהודה ושומרון, שהמטרה שלה היא לפגוע בתשתיות של המגנונים של גניבות הרכב. בשורה של מבצעים, שנעשו בשיתוף מחוז ש"י, מג"ב והמנהל האזרחי, הוחזרו עשרות רכבים גנובים לבעליהם החוקיים, נחשפו משחטות של רכבים, נעצרו מאות חשודים והוחרמו כלי פריצה ומחשבים ששימשו להפעלת רכבים. במבצע שנערך באוגוסט הארחון הושבו לישראל 30 כלי רכב וציוד הנדסי גנובים שהוחזקו בשטחי הרשות הפלסטינית, ובמבצע נוסף, שנערך בחודש שעבר, נעצרו 27 חשודים ישראלים ופלסטינים ונמצאו 9 רכבים גנובים. מפקד מחוז ש"י, ניצב משה פינצ’י, הצהיר כי “אין יותר ערי מקלט - כל עבריין ייתפס”, והדברים הללו מקבלים תוקף בשטח.

הפעילות הזאת משפיעה גם על שוק הביטוח. ככל שהסיכון לגניבה יורד, גם עלות הביטוח אמורה לרדת. הדגש על אמורה כי חברות הביטוח פועלות "באיחור" הן מתאימות את המחירים אחרי שהן "משתכנעות" שרכיבי הסיכון יורדים. בינתיים הן מנצלות את מרווחי הסיכון. בפרמיות החדשות הן מתחשבות בירידה בהיקף הגניבות ובסיכוי הגבוה יותר להשבת רכב שנגנב. התוצאה של זה היא תמחור זול יותר של פוליסות חדשות, וגם הנחות מחודשות למבוטחים קיימים. יש לציין שהירידה הזאת פוגשת בעיקר את הביטוח המקיף, שהוא הרכיב שמגיב ישירות לשינוי בסיכון לגניבה. ביטוח החובה, שמכסה בעיקר נזקי גוף, פחות מושפע מהמגמה הזאת בגלל שהסיכון בו נמדד לפי תאונות ולא לפי גניבות.