לאחר הודעת שולץ: מניות מגזר הביטחון מזנקות, ביניהן אלביט מערכות
אמש הודיע קאנצלר גרמניה אולף שולץ על שינוי כיוןן משמעותי במדיניות הגרמנית ביחס למגזר הביטחון, כאשר לאחר שנים של ירידה בהשקעות אמר הקאנצלר כי יפנה לצבא 100 מיליארד יורו, כמעט הכפלה מהתקציב הקודם, ושההשקעה תעמוד בשנים הבאות על 2% מהתוצר, כפי שמתחייב בהסכמי ברית נאטו, בהם גרמניה לא עמדה בעבר, שכן ההשקעה עמדה על 1.5% תוצר.
השינוי כנראה הוא רק סנונית ראשונה בדרך להזרמת תקציבים לתחום הביטחוני מכל העולם, והיום חברות הנשק והציוד הבטחוני מגיבות בהתאם, וביניהן גם אלביט מערכות (US) הישראלית שמזנקת במסחר. לאלביט חברת בת בגרמניה המעסיקה כ-100 עובדים ומספקת ציוד ביטחוני לגרמניה ולארצות נוספות באירופה.
חברת לוקהיד מרטין LOCKHEED MARTIN CORP , מפתחת המטוס F-35 נחשבת לחברה הביטחונית הגדולה בעולם, והיא עולה היום במסחר ב-5%, כמו גם שאר חברות הנשק הגדולות GENERAL DYNAMICS NORTHROP GRUMMAN CORP ועוד.
שולץ אמר שגרמניה תרכוש מטוסי קרב מארצו הברית בפעם הראשונה מזה עשורים. "פוטין רוצה להקים את האימפריה הרוסית, האם אנו יכולים ליצור את העוצמה לשים גבולות למחרחרי מלחמה כמו פוטין", כך על פי הוול סטריט ג'ורנל. התקציבים יופנו באופן מיידי
- 2.שחר 02/03/2022 09:37הגב לתגובה זואם אוקראינה היתה חותמת ברית הגנה עם מדינה אחרת רוסיה היתה פחות ששה לפלוש. מלחמה עם שתי מדינות יותר מסובכת.
- 1.חיים 01/03/2022 00:01הגב לתגובה זוהוא היה זה שדרש מחברות נאטו להגדיל את תקציבי הבטחון. לו שמעו בקולו לפני 3-4 שנים פוטין לא היה מעז לתקוף עכשיו.
- שחר 02/03/2022 09:36הגב לתגובה זוההרתעה של נאט"ו לא קשורה לרמת החימוש של כל מדינה בנפרד, אלא לעובדה שאם אתה מתקיף מדינה אחת אתה נכנס למלחמה עם כל המדינות, כולל גרמניה, ארה"ב ובריטניה, וזו כבר בעיה אפילו לרוסיה.
- אשר 01/03/2022 14:30הגב לתגובה זומי זה טרטמפ בכלל ?
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל
בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע
רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.
בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.
יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק
לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.
במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב", המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.
- מחירי הדירות ירדו, ריבית המשכנתא ירדה - מתי יחזרו המשקיעים?
- מיומנו של יועץ השקעות - על הדילמה בין השקעה בבורסה להשקעה בדירה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא
בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.
