חללית ספייס איקס
צילום: צילום מסך יוטיוב

ספייס איקס מכרה שלושה כרטיסים לטיסת חלל למיליארדר ג'ארד אייזקמן

סטארט אפ טיסות החלל ספייס אקס של אלון מאסק מכר ביצע כבר למעלה מ-20 טיסות מבצעיות עבור נאס"א; ג'ארד אייזקמן שביצע את טיסת תיירות החלל הראשונה של החברה רכש שלוש נוספות, הראשונה שבהן תתבצע עוד השנה
גיא טל | (1)

סטארט אפ טיסות החלל ספייס איקס שבבעלות אלון מאסק נחשב לאחד מהחברות הפרטיות הגדולות בעולם, ומוערך במעל 100 מיליארד דולר. החברה מפעילה שירותי שיגור לחלל ומייצרת חלליות מטען וחלליות מאוישות. נאס"א כבר רכשה למעלה מ-20 טיסות מבצעיות באמצעות החברה.  

בספטמבר שנה שעברה הוציאה ספייס איקס לפועל את טיסת תיירות החלל הראשונה שלה, כשבראש הצוות היה המליארדר ג'ארד אייזקמן, מנכ"ל חברת Shift4 Payments SHIFT4 PAYMENTS , ולצידו שלושה אנשים נוספים. כעת הודיע אייזקמן במספר ראיונות לכלי תקשורת שונים כי רכש שלוש טיסות נוספות מספייס איקס. הראשונה תתרחש עוד השנה ותארך עד חמישה ימים ותכלול את אייזקמן ושלושה אנשי צוות נוספים. אנשי הצוות שיצטרפו אליו הם הטייס סקטו פוטיט ושני מהנדסי תפעול מטעם ספייס איקס - שרה גיליס ואנה מנון, שתשמש גם כרופאה. שלושתם ללא ניסיון קודם בטיסות חלל. אייזקמן לא מסר פרטים רבים על התוכניות, רק ציין שהוא מתכנן להגיע ל"חלל העמוק", מה שמיוחס בדרך כלל לאזור שמעבר לירח. "אנו נלך רחוק יותר בחלל מאשר הלך בן אנוש מאז הפעם האחרונה שצעדנו על הירח" אמר.  

יש לציין שעד כה חברת ספייס אקס עצמה לא מסרה שום מידע, ולא ידוע האם נדרשים מבחנים נוספים או מהם דרישות האימון מאייזקמן או מהצוות. ספייס איקס לא ביצעה בעבר טיסות מאוישות לחלל העמוק, ורק העבירה אסטרונאוטים לתחנת החלל שנמצאת קרוב יחסית לכדור הארץ. כמו כן לא ידוע כמה תעלה הטיסה למליארדר כשם שלא ידוע כמה עלה טיול החלל הקודם שלו. הוא רק ציין לגביו שהוא עלה לו "פחות מ-200 מיליון דולר". 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מהנדס 18/02/2022 17:23
    הגב לתגובה זו
    גם בטיסה קודמת חוץ ממיליונרים שרכשו כרטיס טיסה היו 2 נשים. האם הן הכי מתאימות בחברת הspace-x להיות בטיסה? או מה עשו בשביל להיות בטיסה? איך " מהנדסת" תשמש כרופאה?
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.