בכירים במובילאיי: נשיק את המונית האוטונומית בארה"ב ב-2024
בכירים במובילאיי שבשליטת INTEL CORPORATION (INTC) מספרים לרויטרס כי בכוונת החברה להשיק את הרובו-טקסי, המונית האוטונומית של החברה, בארצות הברית ב-2024. התכנון הוא כמו באיזורי הפעילות הנוספים - לחבור לגופים מקומיים שיפעילו את השירות, בעוד מובילאיי תספק את הטכנולוגיה.
השותפים הפעם יהיו Benteler EV Systems וכן Beep, כך לפי הדיווח, ואלה יספקו עבור הצי שאטלים עם 12-14 מושבים, ללא הגה או דוושה. אלה יפעלו על נתיבים יעודיים ומגודרים עם מגבלת מהירות של 35 מייל לשעה (כ-56 קמ"ש), מספר הינריך וובקן, חבר דירקטוריון של ביפ.
סגן נשיא חטיבת ה-Mobility-as-a-Service במובילאיי, ג'והאן ג'ונגווירת', אמר לסוכנות הידיעות שהחברה תוכיח לרגולטורים במדינות ארצות הברית, וכן לרגולטור הפדרלי, שהמערכת שלה בטוחה יותר מנהג אנושי. "מבחינת הטכנולוגיה, אנחנו מרגישים, מאד, אבל מאד, אופטימיים. האמת היא שאנחנו בטוחים שהיא קרובה ללהיות מוכנה", הוא צוטט בדיווח.
עוד לפי המקורות עמם דיברו ברויטרס, השאטלים יביאו לחסכון לעומת הוצאות שכר נהגים (כמובן), תפתור את בעיית המחסור בהם (שנוצרה בשל המשכורות ותנאי העבודה) וכן את בעיות הסביבה העירונית כמו פליטות מזהמים ופקקי תנועה.
- ההשקעה המוצלחת של טראמפ: 5 מיליארד דולר בפחות מחודש
- אינטל - העבר, ההווה והעתיד לצד אנבידיה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אצל השותפה Benteler המנכ"ל מרקו קולמייר אמר "אנחנו רואים את ההזדמנויות המעניינות ואת צמיחת השוק השאטלים והנסיעות האוטונומיות - ובעינינו זה שוק רחב כמו אוקיינוס". החברה היא חלק מקבוצת חלקים לרכב, והיא שתייצר עבור השירות את השאטלים.
השירות אמור להיות מושק לראשונה השנה במינכן עם 50 רכבים שיפעלו במסגרתו והוא ימותג כ"moovitAV" על שם החברה הבת מוביט שנרכשה על ידי מובילאיי ב-2020 ב-900 מיליון דולר. במובילאיי מקדמים גם אישור להפעלה בתל אביב, אך הרגולציה טרם מאפשרת זאת. הפעילות בגמרניה תעשה לצד השותפה סיקסט, שתתחזק את הצי (שישאר בבעלות מובילאיי) ותתפעל את השירות.
עוד מדינות שעל הכוונת: יפן (שם נסגר כבר חוזה הפעלה עם Willer - שתהיה שותפה של מובילאיי גם בטיוואן, סינגפור, ווייטנאם), פריז (שותפות עם RATP הממשלתית) וטגו שבדרום קוריאה. בצד הסעות של אנשים, במובילאיי עובדים גם לצד הסטארט-אפ Udelv על שירות משלוחים אוטונומיים שגם כן אמור להכלל בהפעלה בארצות הברית, וכאן היעד הוא מוקדם יותר - 2023 ולא 2024.
- ויימו דוהרת קדימה עם Via: טסלה עדיין תקועה באוסטין
- הרובוטקסי של גוגל יתחיל לפעול בשדה התעופה סן פרנסיסקו
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?

ויימו דוהרת קדימה עם Via: טסלה עדיין תקועה באוסטין
המרוץ לעתיד התחבורה האוטונומית נכנס לשלב קריטי. בעוד ויימו משנה את כללי המשחק עם אסטרטגיית שילוב חברות אחרות בתחבורה הציבורית, טסלה של אילון מאסק מתמודדת עם מציאות מאתגרת
נקודת מפנה במרוץ הרובו-טקסי האמריקאי. ויימו, זרוע הרכב האוטונומי של אלפבית, ממשיכה להפתיע את השוק בצעדים אסטרטגיים נועזים, בעוד טסלה, למרות כל ההבטחות הגרנדיוזיות של אילון מאסק, מוצאת עצמה מרותקת לפילוט מצומצם בעיר אחת. השאלה המרכזית היא לא רק מי יגיע ראשון, אלא מי יצליח להטמיע את הטכנולוגיה בחיי היומיום של מיליוני אנשים.
ויימו הכריזה על שותפות עם Via Transportation הישראלית שהנפיקה לאחרונה שעשויה לשנות את פני התחבורה העירונית. Via, חברה שהתמחתה בפיתוח תוכנה לניהול מיקרוטרנזיט, מביאה לשולחן משהו שוויימו חסרה, גישה ישירה למערכות התחבורה הציבורית של ערים ברחבי ארצות הברית. זוהי לא עוד שותפות טכנולוגית, אלא חיבור אסטרטגי שמאפשר לוויימו להיכנס מהדלת הראשית למערכי התחבורה העירוניים, במקום לנסות להתחרות בהם מבחוץ.
העיר צ'נדלר באריזונה נבחרה כמעבדה הראשונה לניסוי. במסגרת שירות "צ'נדלר פלקס", תושבי העיר יוכלו להזמין רכב אוטונומי של ויימו דרך אותה אפליקציה שבה הם מזמינים כיום אוטובוס או שירות הסעות עירוני. המחירים יהיו מסובסדים כחלק ממערך התחבורה הציבורית, והנסיעות ישולבו עם כרטיסי התחבורה הקיימים. זהו שינוי תפיסתי מהותי. הרובוטקסי הופך מאיום על התחבורה הציבורית לחלק אינטגרלי ממנה.
יום אחד לפני ההכרזה על השותפות עם Via, ויימו הודיעה על הרחבת שיתוף הפעולה עם ליפט לעיר נאשוויל שבטנסי, עם השקה מתוכננת ל-2026. השותפות עם ליפט, שהחלה בפיניקס ב-2023 והוכיחה את עצמה כהצלחה מסחררת, מדגימה את הגמישות האסטרטגית של ויימו. במקום לבנות אפליקציה משלה ולהתחרות חזיתית באובר ובליפט, החברה בחרה להשתמש בפלטפורמות הקיימות כערוץ הפצה. התוצאה מדברת בעד עצמה: 250,000 נסיעות שבועיות ללא תאונות, נתון שאף מתחרה לא מתקרב אליו.
- אובר ו-Waymo מרחיבות את השת"פ: הרובוטקסי מגיע לאטלנטה
- וויימו בדרך לניו-יורק: ליפט ואובר מאבדות גובה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טסלה: החזון הגדול פוגש מציאות עיקשת
בצד השני של המתרס, טסלה ממשיכה לנווט בין חזון מהפכני למציאות מאתגרת. הפילוט באוסטין, שהושק ב-22 ביוני עם תעריף סמלי של 4.20 דולר לנסיעה, אמנם הורחב לאזור גדול פי ארבעה מהשטח המקורי, אך עדיין מוגבל לעיר אחת בלבד. ההבטחה של מאסק לכסות מחצית מארצות הברית עד סוף 2025 נראית כעת רחוקה מתמיד, כשנותרו פחות מארבעה חודשים לסוף השנה.