איך יראה המטאוורס הסיני שעשוי להגיע לשווי של 8 טריליון דולר?
המטאוורס הוא מושג שאין לו עדיין הגדרה ברורה, אך הוא כבר מעורר עניין רב בעולם העסקים ובכלל. באופן כללי מדובר במציאות מדומה או מוגברת אליה נתחבר בשלל אמצעים קיימים ועתידיים, כמו משקפיים, אוזניות, כפפות, קסדות ושלל אמצעים נוספים, שיאפשרו מציאות וירטואלית קרובה מתמיד לחוויה אמיתית. אם התחזיות יתגשמו נבלה בעוד עשור או שניים, ואולי אפילו פחות, חלק ניכר מזמננו בתוך המציאות הוירוטאלית הזו שתחדור לכל תחומי החיים.
ענקיות הטכנולגיה ממקדות מאמצים בבניית המטאוורס, ובעיקר בהשתלטות עליו. פייסבוק אף שינתה את שמה למטא FACEBOOK , כדי לאותת לשוק שזה הדבר הגדול הבא, ושהיא מתכוונת להיות שם, ואולי אף לנהל אותו. גם רכישת הענק של חברת אקטיביזן בליזארד ACTIVISION BLIZZARD על ידי מיקרוסופט MICROSOFT קשורה לכוונות לתפוס נתח מן השוק הזה, ואינטל INTEL CORPORATION וחברות רבות אחרות מתחילות לנתב תקציבים לתחום החדש.
אבל חברת הענק האמריקאיות לא לבד על המגרש. מעבר לים היריבה הגדולה סין והחברות הגדולות שלה גם כן לוטשות עיניים על עבר מה שרבים רואים כעתיד האינטרנט. בחודש שעבר פרסם מורגן סטנלי מחקר לפיו המטאוורס הסיני יכול להגיע לשווי של 52 טריליון יורו או 8 טריליון דולר. "המטאוורס יהפוך להיות הפלטפורמה של הדור הבא שתחליף את האינטרנט הסלולרי. אנו מצפים שערך השוק הכללי (TAM - Total Addressable Market) אליו יפנה המטאוורס יהיה גבוה מאד מעבר לשוק הצריכה המקוון הנוכחי, שנשלט בעיקר על ידי אי-קומרס ובידור מקוון".
העניין שמעורר התחום מגיע עד דרגי הממשל. השלטון המוניציפלי בבייג'ינג, העיר הגדולה ביותר בסין, פרסם בסוף דצמבר את תוכנית הפיתוח החמש שנתית שלו, כשגורם מרכזי בו היה פיתוח המטאוורס. התוכנית מייעדת את המטאוורס לשימושים ציבוריים, משרדי עסקים, בידור חברתי, ייצור תעשייתי, בטיחות בייצור ומשחקי מחשב. הוועדה שפרסמה את התוכנית אמרה כי התוכניות הן להגביר את המחקר והפיתוח של הטכנולוגיות הנצרכות, כולל חיישנים תקשורת ועוד.
- איירפודס פרו 2: מהפכה טכנולוגית בשוק העזרי שמיעה
- שחקו אותה: מדריך לבחירת ציוד היקפי למחשבי גיימינג
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לא רק הממשלה או העיריות מתעניינות בתחום. למעלה מאלף חברות כבר הגישו בקשות בסין למעל 10 אלף סימונים מסחריים של מוצרים הקשורים במטאוורס. בשלושת החודשים שהסתיימו בנובמבר השוקעו ביוזמות מטאוורס מעל 1.6 מיליארד דולר. בראש ובראשונה, החברות הגדולות הן המובילות את המאמצים בתעשייה. החברות הסיניות הגדולות שעשויות להתמקד במטאוורס, או שכבר עושות זאת, הן עליבאבא ALIBABA GROUP , Tencnet, NETEASE, INC NetEase TENCENT HOLDINGS , החברה הפרטית ByteDance, ומנוע החיפוש באיידו BAIDU.COM .
מה עושות החברות הפרטיות בתחום?
ענקת האי קומרס עליבאבא כבר הודיעה השנה על כוונתה להשיק משקפי מציאות מוגברת לצורך פגישות וירטואליות. מציאות מוגברת היא "הדבקת" תמונות או דימויים וירטואלים בתוך מציאות אמיתית. כך לדוגמה אפשר לשבת לפגישה וירטואלית סביב שולחן אמיתי עם אנשים שלא באמת נמצאים שם אך מרגישים "כמעט" כאילו הם שם. בנוסף, החברה השיקה אואטר לכבוד משחקי החורף בביג'ינג, איתו ניתן לתקשר ולקבל מידע.
מנכ"ל חברת טנסנט פוני מא אמר לאחר פרסום דוחות החברה בנובמבר כי המטאוורס מהווה הזדמנות להגדיל תעשיות קיימות כמו הגיימינג. טנסנט בין שאר עיסוקיה, היא חברת הגיימינג הגדולה בעולם עם מותגים חזקים בתחום משחקי המחשב והמשחקים לסלולרי, בעיקר בשוק הסיני כמובן. לדברי המנכ"ל יש בידי החברה את הטכנולוגיה והידע הדרוש כדי לפתח את המטאוורס.
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
הסטארט אפ הגדול בעולם הוא חברת ביטאדנס ששויה מעורך במעל מאה מיליארד דולר. החברה, המחזיקה באפליקציה הפופולרית טיק טוק מתפרסת לעוד תחומים, ולאחרונה מהווה מתחרה רצינית של טנסנט בתחום הגיימינג. בין השאר רכשה במרץ האחרון את סטודיו משחקי המובייל Moonton בעסקה המוערכת ב-4 מיליארד דולר. בנוסף רכשה החברה באוגוסט את יצרנית משקפי הממיאות הוירטואלית Pico. כל אלו מראים את כוונתה להיכנס לעולם המטאוורס.
ענקית משחקים סינית נוספת שלוטשת עיניים לתחום היא NetEase. בדצמבר שנה שעברה חתמה החברה על חוזה עם הממשל של אזור סאניה בסין על ייסוד מטה לפיתוח אפליקציות הקשורות למטאוורס, וכל זאת כדי להקדים עד כמה שניתן את המתחרות בכניסה לתחום "NetEase תוכל לפעול מהר יותר מכל אחד אחר" אמר דינג לאי, מנכ"ל החברה עם השקת המרכז. כבר באוקטובר ביקשה החברה לרשום את הסימון המסחרי "NetEase Metaverse" על שמה, בנוסף לשמות נוספים כמו פלאנט מטאוורס, תאנדרפייר מטאוורס ועוד.
חברת החיפוש הסינית באידו השיקה אפליקיציית מטאוורס שנקראת XiRang, שהיא מין עולם וירטואלי שיכול להכיל עד 100 אלף אנשים. יחד עם זאת זוהי גירסת בטא, ולדברי החברה ייתכן שיחלפו שש שנים נוספות עד להשקה מלאה.
צ'רלס מוק, מנכ"ל חברת Tech For Good Asia אמר לאתר החדשות CNBC איך הוא רואה את היווצרות המטאוורס בסין לאור כל ההתפתחויות הללו: "הקונספט של המטאוורס יכלול בהתחלה ככל הנראה משחקים ורשתות חברתיות הנתמכים על ידי אביזרי מציאות מדומה או מוגברת. אלו יהיו התחומים שבהם יתמקדו ענקיות הטכנולוגיה הסיניות בשלב הראשון, עם מאפיינים שחזקים בסין כמו תשלומים, שרותיים כמו WeChat שיכולים להתרחב אל תוך המטאוורס".
איך תגיב הממשלה?
אבל בסין, כמו בסין, ישנו גורם אחד נוסף שלא ניתן להתעלם ממנו - הממשלה. בשנים האחרונות ישנם לא מעט עימותים בין הממשלה הסינית לבין חברות הטכנולוגיה הגדולות, כשאלו צריכות תמיד להיכנע ולסגת אל מול הדרישות של הממשלה הקומוניסטית. חוקים אנטי מונופוליסטים הוצעו, ותקנות הגנת פרטיות הועברו באופן שהגביל מאד את ענקיות הטכנולוגיה לכל רוחב תחומי העיסוק הנוכחיים שלהם. בנוסף ממשלת בייג'ינג נאבקת במה שהיא רואה כהתמכרות לגיימינג בקרב הנוער ומגבילה את הזמן בו מותר לילדים מחתת גיל 18 לשחק במשחקי אונליין. כמו כן הממשלה גם מצזנרת תכנים שאינם לרוחה מבחינה פוליטית או מוסרית.
אין ספק שביחס למטאוורס הממשלה תנקוט במדיניות דומה. עולם המטאוורס צפוי להיות רחב יותר מעולם הגיימינג ויכלול גם עבודה, בידור, פנאי, קניות ועוד, כך שהרגולציה צפויה להיות שונה מתחום לתחום ואפילו מאפליקציה לאפליקציה, אך כבר עכשיו הממשלה משגיחה מקרוב על ההתפתחויות ותגביל מאד כל דבר שאינו לרוחה או שאינו עולה בקנה אחד עם המדיניות שלה.
כל זה ינתב את המטאוורס הסיני, ככל הנראה, להיות מין מטאוורס נפרד, שאמנם יהיו לו ממשקים עם המטאוורס הכללי, אך לא יהיה חלק אינטגרלי מהם, שכן הוא יצטרך לציית לתקנות הסיניות המחמירות. כך לדוגמה משקפי המציאות הוירטואלית אוקולוס של פייסבוק כבר נאסרות בסין, וגורל דומה מצפה לכל פיתוח או אפליקציה שלא יהיו תחת השליטה או הפיקוח של הממשלה. החברות המערביות כבר הוכיחו שהן מפתחות עמוד שידרה מוסרי גמיש להפליא בכל הקשור לכניעה לדרישות הממשל הטוטליטרי של המעצמה האסייאתית ומתאימות את המוצרים שלהן לדרישותיה. יחד עם זאת, לא צפויה חסימה טוטלית של התחום, אלא מתן אפשרות לפיתוח תוך מעקב קרוב והגבלות חמורות. "סין חכמה ביותר כאשר אנו מדברים על כך" אומר הניו ליו, אנליסט שווקים סיני, "היא יודעת בדיוק מתי ואיך להשיאר בשליטה, קרוב מספיק כדי להשגיח בצורה זהירה, אבל לא עד כדי כך שהיא תגרום לנזק בלתי הפיך לתעשייה". גורם ממשלתי הקשור לתעשיית התקשורת הסלולרית אמר בנושא: "האינטרנט הסיני המסורתי התפתח בשוק הפרטי תחילה, ולאחר מכן הוטלה עליו רגולציה. תעשיות כמו המטאוורס יהיו תחת רגולציה בזמן בנייתם"
גורם מרכזי נוסף בעולם המטאוורס המתפתח יהיה קרוב לוודאי חסר בגרסה הסינית שלו - בלוקצ'יין ומטבעות קריפטו. מלבד המאבק של סין במטבעות הקריפטוגרפיים (מלבד אלו שהיא עצמה מנפיקה הצמודים ליואן) מסיבות אנרגטיות ואחרות, סין לא תוכל להרשות לעצמה את הביזור והאנונימיות ובעיקר החופש והעצמאות שמאפשרות רשתות הבלוק'ציין המערביות ולכן היא אינה צפויה לאשר כאלו לאזרחיה, או שתפתח גרסאות מפוקחות ונשלטות שלהן.
- 2.גדעון 11/03/2022 11:07הגב לתגובה זוובנוסף, כמה טעויות תחביר לקינוח. אופן הכתיבה לא חשוב פחות מהתוכן.
- 1.גור 15/02/2022 02:11הגב לתגובה זונסחרת במחיר בדיחה פשוט..
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות
מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.
כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות
מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.
מקסוול
גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.
התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.
- השקט לפני הסערה? רמת התנודתיות בשווקים האמריקאיים בשפל
- מדריך מסחר באופציות - תנודתיות; למה זה כל כך חשוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק אוף אמריקה מזהירים
אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".
